Trzecia edycja przeglądu dedykowana jest teatrowi partycypacyjnemu dla młodzieży, który wydaje się idealną metodą angażowania młodych w działania teatralne. Dzięki niej teatr jest w stanie zainteresować nastolatków.
Podczas tegorocznej edycji CO NOWEGO? gościem specjalnym będzie Theater Strahl z Berlina ze spektaklem „Wojna. Wyobraź sobie, że byłaby tutaj”, który jest adaptacją książki duńskiej pisarki Janne Teller. To poruszający eksperyment myślowy – co jeśli wojna nie byłaby gdzieś tam, ale tutaj, w Europie?
Dwa kolejne spektakle przeglądu to laureaci pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu The Best OFF. Główną nagrodę zdobył monodram Magdaleny Drab, aktorki Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy zatytułowany „Curko moja, ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”. Spotkanie podczas wernisażu wystawy malarki naiwnej Marii Wnęk staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu.
W drugim spektaklu – „Gwoli jakiejś tajemnicy” – młodzież zainspirowana twórczością Gombrowicza opowiada o przejściu z dzieciństwa w dorosłość. Teatr Tetraedr działa w Raciborzu i jest najmłodszą grupą biorącą udział w konkursie The Best OFF.
W ramach przeglądu Teatr Miniatura pokaże też „Bunt” na podstawie powieści Władysława Reymonta, polski „Folwark zwierzęcy”, opowiadający o buncie zwierząt przeciwko ludziom, oraz „Pana Trenera” Wojciecha Tremiszewskiego, znanego trójmiejskiego improwizatora i kabareciarza, w roli trenera Rafała Wąsika, który darzy futbol miłością ogromną, ale nie do końca odwzajemnioną.
Jak zawsze ważną częścią programu przeglądu są rozmowy z ekspertami pogłębiające refleksję na temat teatru dla młodzieży oraz jego sytuacji w Polsce i za granicą. Tym razem odbędą się dwa panele: „Młodzież w teatrze = młodzież na scenie?” oraz „Jak tworzyć teatr dla młodzieży?”. Panele będą transmitowane na żywo na stronie Teatru Miniatura.
Przed drugim panelem można będzie obejrzeć nagrania z pierwszego etapu przeglądu w sierpniu 2018 roku, kiedy odbyły się warsztaty teatru partycypacyjnego dla młodzieży „Trzy grosze. Młodzież się wtrąca”. Młodzież stworzyła trzy etiudy, dzieląc się tym, co ma do powiedzenia o sobie i świecie.
Bilety na spektakle w cenie od 10 do 30 zł można nabyć w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku-Wrzeszczu lub na stronie www.interticket.pl. Na panele i pokaz nagrań etiud „Trzy grosze. Młodzież się wtrąca” wstęp wolny.
Program przeglądu CO NOWEGO?
OPIS SPEKTAKLI
29 listopada 2018 (czwartek), 19.00, 30 listopada 2018 (piątek), 10.00 | Duża Scena
Miejski Teatr Miniatura
BUNT | reżyseria: Jakub Roszkowski
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o buncie, ale baliście się zapytać… Bunt to ostatnia – wydana 21 lat przed Folwarkiem zwierzęcym George’a Orwella – powieść polskiego noblisty Władysława Reymonta, która opowiada o buncie zwierząt przeciwko ludziom. W PRL-u zakazana, dziś bardzo mało znana. Szkoda. Oddajmy głos zwierzętom. Może powiedzą nam więcej niż ludzie…
30 listopada 2018 (piątek), 18.00 | Sala Prób
Monodram Wojciecha Tremiszewskiego
PAN TRENER | reżyseria: Jakub Ehrlich
Piłka nożna to sport nabierający charakteru religii, porywający tłumy i angażujący wielkie pieniądze. Tymczasem z dala od Camp Nou, a nawet i stadionu Cracovii czy innego Piasta Gliwice, toczy się gra o zupełnie inną stawkę… Pan Trener to opowieść o piłce prowincjonalnej i nietransmitowanej. O trenerze Rafale Wąsiku, dla którego futbol jest wszystkim. I nic to, że Wąsik trenuje V-ligowy Ajax Mściszewice, że za swoją pracę pobiera honorarium w postaci świeżych jajek i wiader z tynkiem czy że żona ma dosyć jego jednoosobowych narad taktycznych w garażu – on kocha, po prostu kocha piłkę nożną, a każdy mecz jest dla niego ważniejszy niż narodziny dziecka. Nawet własnego. I choćby cały świat i tabela ligowa mówiły mu, że ta miłość do futbolu jest nieodwzajemniona, on nie jest w stanie jej porzucić. Może to toksyczny związek i pewny przepis na zmarnowanie sobie życia. A może Wąsik ma więcej rozumu, niż ktokolwiek w gminie przypuszcza.
30 listopada 2018 (piątek), 19.30 | Scena Kameralna
Monodram Magdaleny Drab (Legnica)
CURKO MOJA, OGŁOŚ TO. RYTMIZOWANY BIULETYN Z WYSTAWY MARII WNĘK | muzyka i konsultacja reżyserska: Albert Pyśk
Spotkanie podczas wernisażu wystawy malarki naiwnej Marii Wnęk staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu. Aktorka przyjmuje rolę muzyka, który przy gramofonie poruszającym wielobarwny teatr cieni odgrywa szum galerii, rozmowy oglądających oraz kolejne obrazy malarki. Dzieła plastyczne zostają przełożone na utwory muzyczne, a Maria Wnęk przemawia ze swoich rewersów w niegramatycznych, dziecinnych monologach pisanych z potrzeby, z chęci podzielenia się bólem czy przeżyciem religijnym. Spektakl mierzy się z problemem autentyzmu emocji i formalizacji relacji społecznych. Magdalena Drab jest aktorką i autorką sztuk, finalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2017, za monodram „Curko moja..” otrzymała główną nagrodę konkursu The Best OFF.
1 grudnia 2018 (sobota), 17.30 | Duża Scena
Theater Strahl Berlin (Niemcy)
WOJNA. WYOBRAŹ SOBIE, ŻE BYŁABY TUTAJ | reżyseria: Anna Vera Kelle
A co jeśli była wojna – nie gdzieś daleko, ale tutaj, w Europie. Upadł system demokratyczny, a władzę przejęły faszystowskie dyktatury. Zostawiasz wszystko i uciekasz. W egipskim obozie uchodźczym starasz się zacząć nowe życie ze swoją rodziną. Ale skoro nie masz wizy, nie możesz iść do szkoły, uczyć się arabskiego ani dostać pracy. Jesteś outsiderem i tęsknisz za domem. Ale gdzie jest dom? „Myśl o tym, że twoje własne życie miałoby się zamienić w egzystencję uchodźcy przypomina trochę wyobrażanie sobie życia na Marsie” – pisze duńska pisarka Janne Teller w epilogu do książki „Wojna. A co jeśli”. Młoda reżyserka Anna Vera Kelle zaadaptowała ten wyjątkowy eksperyment myślowy na scenę. Z aktorami i artystami sztuk wizualnych stworzyła doświadczenie teatralne, które pozwala publiczności zrozumieć życie uchodźcy. Jednocześnie dotyka tematów szacunku, empatii oraz woli jednostek, społeczeństw i pokoleń, aby zrobić krok w swoim kierunku.
2 grudnia 2018 (niedziela), 17.00 | Duża Scena
Tetraedr (Racibórz)
GWOLI JAKIEJŚ TAJEMNICY | reżyseria: Grażyna Tabor
Młodzi aktorzy mierzą się z wymagającym przewodnikiem, jakim jest Gombrowicz, po świecie natury człowieka – pokrętnej, pełnej pozorów, fałszu, cynizmu, ze skłonnością do prowadzenia gier. W świecie „pachnącym wrzosem i miętą, a jednak dziwnie nieprzekonywującym”. Aktorzy zmagają się ze sprzecznymi uczuciami i konceptami – oczarowania i niezrozumienia, hierarchii wyższości i niższości, rasy i wiary, stanu wyobcowania i pragnienia przynależności. Przez taki tygiel przeprowadzony jest młody, dojrzewający człowiek, pełen ufności i szlachetnych pobudek. Spektakl to opowieść inicjacyjna o wyjściu z dzieciństwa. Tetraedr jest najmłodszym zespołem laureatem konkursu The Best OFF.
2 grudnia 2018 (niedziela), 18.15 | Scena Kameralna
Miejski Teatr Miniatura
Pokaz nagrania etiud TRZY GROSZE. MŁODZIEŻ SIĘ WTRĄCA
Czy przez teatr można wyrażać swoje poglądy? Czy może być miejscem ważnych dyskusji? A nawet – czy może zmieniać świat? Przez półtora tygodnia grupa młodzieży pracowała nad trzema etiudami pod opieką doświadczonych instruktorek teatralnych: Agnieszki Grewling-Stolc z Polski i Julii Kawki z Niemiec. Zobaczcie, co mają do powiedzenia o sobie i świecie.
PANELE DYSKUSYJNE
1 grudnia 2018 (sobota), 19.30 | Scena Kameralna Teatru Miniatura
MŁODZIEŻ W TEATRZE = MŁODZIEŻ NA SCENIE?
Rozmowa z udziałem Doroty Buchwald (dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego), Romualda Wiczy-Pokojskiego (dyrektora Teatru Miniatura), Wolfganga Stüßela (dyrektora Theater Strahl Berlin). Prowadzenie: Marzenna Wiśniewska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)
2 grudnia 2018 (niedziela), 19.30 | Scena Kameralna Teatru Miniatura
JAK TWORZYĆ TEATR Z MŁODZIEŻĄ?
Rozmowa z udziałem Julii Kawki (pedagożki teatralnej z Niemiec), Grażyny Tabor (prowadzącej od 25 lat młodzieżowy teatr Tetraedr) i Marka Kościółka (prowadzącego młodzieżowy Teatr Krzyk z Maszewa). Prowadzenie: Agnieszka Grewling-Stolc (pedagożka teatralna Teatru Miniatura)
Uwaga! Panele dyskusyjne będą transmitowane na żywo w Internecie na stronie Teatru Miniatura.