Rusza budowa przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie. Jak będą przebiegać prace?

W poniedziałek, 29 lipca, rozpoczyna się budowa przejścia naziemnego przy Dworcu PKP Gdańsk-Główny. Prace potrwają cztery miesiące. Przejście ułatwi poruszanie się pieszym, a w szczególności osobom niepełnosprawnym, dorosłym z dziećmi w wózkach oraz turystom z bagażami. Inwestycja będzie tak prowadzona, aby uciążliwości z nią związane były ograniczone do minimum. 
23.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia widok na charakterystyczną, zabytkową stację kolejową w dużym mieście, prawdopodobnie europejskim. Budynek stacji wyróżnia się czerwono-ceglaną fasadą, licznymi wieżyczkami oraz dużym zegarem na jednej z wież. Przed stacją znajduje się ruchliwa ulica z kilkoma samochodami w ruchu. Po lewej stronie zdjęcia widać budynki w podobnym stylu architektonicznym, również wykonane z czerwonej cegły. W tle, za stacją, znajduje się zieleń, sugerująca obecność parku lub lasu. Pogoda jest słoneczna z lekkim zachmurzeniem, co dodaje zdjęciu jasnych i ciepłych tonów.
Przejście naziemne wytyczone przez Podwale Grodzkie obok dworca kolejowego oraz byłego kina Krewetka przy ul. Elżbietańskiej ma być oddane do użytku na przełomie września i października 2024 r., a finał wszystkich utrudnień związanych z tą inwestycją planowany jest na koniec października
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

Dlaczego przejścia naziemne?

O znaczeniu budowy kolejnego przejścia naziemnego w mieście i harmonogramie robót poinformowano we wtorek, 23 lipca, na konferencji prasowej przy dawnym kinie Krewetka, gdzie piesi będą mogli w przyszłości przejść przez ulicę.    
 
- Lato to naturalnie jest czas remontów. Tak, aby kiedy wracamy do normalnego trybu życia, pracy i szkoły, remonty były jak najmniej uciążliwe - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. 

Mija rok od otwarcia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Korzystają tłumy

Wyjaśniła, że planowana inwestycja to efekt przyjętej kilka lat temu przez władze miasta “polityki zero”, czyli zero wypadków śmiertelnych na ulicach. 
 
- Stąd konsekwentne spowalnianie ruchu w różnych miejscach, ale też budowy przejść naziemnych. Wcześniej powstały one na wysokości Bramy Wyżynnej i Akademii Medycznej w Gdańsku. Ludzie bardzo chętnie z przejść naziemnych korzystają, bo jest tak bezpieczniej i sprawniej. Wiem, że zaraz spotkamy się z pytaniami: a co dla kierowców? Wszystkie badania pokazują, że im więcej inwestycji w komunikację publiczną i zmiany infrastruktury służącej pieszym, rowerzystom i pasażerom komunikacji publicznej, tym mniej chętnie ludzie będą korzystali z samochodów. Naszym celem strategicznym jest zatrzymanie wzrostu liczby samochodów w Gdańsku - podkreśliła prezydent miasta. 
Zdjęcie przedstawia konferencję prasową na świeżym powietrzu w Gdańsku, na co wskazują widoczne w tle flagi z herbem miasta i napisem GDAŃSK . Na pierwszym planie w centrum znajduje się kobieta w ciemnej sukience, przemawiająca do mikrofonów. Wokół niej stoi grupa ludzi, prawdopodobnie współpracowników lub przedstawicieli miasta, w formalnych strojach. Jeden z mężczyzn trzyma czerwoną teczkę z herbem Gdańska. Wokół zgromadziło się kilku dziennikarzy, trzymających mikrofony i kamerzystów, dokumentujących wydarzenie.
- Dzięki przejściu naziemnemu nie będzie trzeba schodzić pod ziemię i korzystać ze schodów. To duże ułatwienie dla osób, które mają problemy z poruszaniem się, prowadzą wózki dziecięce czy walizki - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
Inwestycja to także element polityki równościowej, zakładającej, że wszyscy powinni mieć zapewniony komfort poruszania się po mieście.
 
Nowe przejście naziemne zapewni wygodniejsze dojście do peronów tramwajowych z obu stron Podwala Grodzkiego. Z kolei, budowa ścieżki rowerowej pozwoli komfortowo przemieszczać się także rowerzystom i użytkownikom hulajnóg, których w mieście jest wielu.
Zdjęcie przedstawia ulicę w Gdańsku w trakcie prac drogowych, z lotu ptaka. Widoczne są oznaczenia wskazujące na reorganizację ruchu. Na zdjęciu można zauważyć:
 
mat. Urząd Miasta
 
 
Piotr Grzelak, zastępca zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, przywołał wyniki badań niezależnej firmy Oponeo, wskazujące, że Gdańsk od wielu lat ma najpłynniejszy ruch w porównaniu do innych dużych metropolii w kraju.

Nowe przejście naziemne przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym gotowe. Można korzystać

Dodał, że przejście naziemne na wysokości Dworca PKP Gdańsk Główny stworzy nowy kierunek dojścia do centrum miasta. - Niedawno otwieraliśmy budynek dawnego klubu "Rudy Kot". Dzięki nowemu przejściu ulica Garncarska na nowo ożyje dzięki strumieniowi ludzi, którzy z innego kierunku trafią na teren Głównego Miasta - zaznaczył.
Zdjęcie przedstawia ulicę w Gdańsku w trakcie prac drogowych, z lotu ptaka. Widoczne są oznaczenia wskazujące na reorganizację ruchu. Na zdjęciu można zauważyć:
 
mat. Urząd Miasta
 
- Czekają nas niełatwe roboty. Dlatego, że postawiliśmy sobie za cel maksymalne ograniczenie skutków budowy przejścia naziemnego dla bieżącego ruchu. Zamykamy tylko jeden pas. W pierwszej kolejności zamknięty zostanie pas ruchu w kierunku Wrzeszcza, a w następnym etapie w kierunku Pruszcza Gdańskiego. I w tym samym momencie dokonamy czasowego zawieszenia buspasa - wyjaśnił Piotr Grzelak.
 
Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zapowiedział, że budowie przejścia naziemnego przyświecać będzie hasło: “Wszystko dla pieszych i pasażerów”
Zdjęcie przedstawia ulicę w Gdańsku w trakcie prac drogowych, z lotu ptaka. Widoczne są oznaczenia wskazujące na reorganizację ruchu. Na zdjęciu można zauważyć:
 
mat. Urząd Miasta
 
- Postaramy się, aby nasze roboty, które rozpoczniemy w poniedziałek, 29 lipca, w jak najmniejszy sposób wpływały na ruch w otoczeniu prowadzonej inwestycji. Będziemy zamykali tylko i wyłącznie skrajne pasy ruchu od strony peronów tramwajowych tak, aby bezpiecznie mógł pracować sprzęt budowlany - mówił Krzysztof Małkowski.  
 
Inwestycja zakłada również przebudowę peronów, drobną korektę konstrukcji torów tramwajowych oraz zgodnie z zaleceniem konserwatora zabytków wypełnienie przestrzeni między torami odpowiednią kostką.   
Grafika przedstawia plan budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny w ramach pierwszego etapu prac. Na planie zaznaczone są kluczowe elementy infrastruktury drogowej i transportowej w okolicach dworca, w tym ulice, tory tramwajowe oraz planowane przejście.
 
mat. Urząd Miasta
 
Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, zapewniła, że w trakcie prac nad przejściem naziemnym będzie utrzymany przejazd dwoma pasami ruchu - w kierunku Wrzeszcza i Pruszcza Gd.
 
- Ponadto musi być utrzymana stała komunikacja tramwajowa. Dlatego też prace w obszarze torowisk będą mogły prowadzone wyłącznie w godzinach nocnych. Przy czym, roboty w obszarze wejść do tuneli będą mogły być realizowane dopiero po otwarciu przejścia naziemnego - nadmieniła Agata Lewandowska.
Grafika przedstawia plan budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny w ramach pierwszego etapu prac. Na planie zaznaczone są kluczowe elementy infrastruktury drogowej i transportowej w okolicach dworca, w tym ulice, tory tramwajowe oraz planowane przejście.
 
mat. Urząd Miasta
 
Budowa potrwa cztery miesiące. Prace obejmą nie tylko wymalowanie pasów i ustawienie sygnalizatorów. Na obu peronach tramwajowych przy dworcu zamontowane zostaną wiaty, o szerokości ok. 3 metrów, podobne do tych z przystanków "Warneńska" w Pieckach-Migowie czy "Jaśkowa Dolina" we Wrzeszczu

Na granicy Zaspy i Wrzeszcza powstanie nowe przejście naziemne dla pieszych

Prace zostały podzielone na cztery etapy, tak by maksymalnie ograniczyć utrudnienia w ruchu samochodów osobowych i zachować stały ruch tramwajów na tej trasie.
Grafika przedstawia plan budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny w ramach pierwszego etapu prac. Na planie zaznaczone są kluczowe elementy infrastruktury drogowej i transportowej w okolicach dworca, w tym ulice, tory tramwajowe oraz planowane przejście.
 
mat. Urząd Miasta
 
I ETAP PRAC (KIERUNEK SOPOT):
 
Koniec lipca
 
  • Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym
  • Zamknięcie fragmentu peronu tramwajowego w kierunku planowanego przejścia, budowa wiat
  • Przystanek w stronę Sopotu częściowo wyłączony z użytkowania
II ETAP PRAC (KIERUNEK PRUSZCZ GDAŃSKI)
 
Połowa sierpnia
 
  • Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym
  • Przystanek w stronę Pruszcza częściowo wyłączony z użytkowania, budowa wiat
  • Buspas od Błędnika będzie dostępny dla samochodów osobowych do wysokości do zawężenia pasów przy peronach

III ETAP PRAC:

Koniec września
 
  • Otwarcie naziemnego przejścia dla pieszych
  • Zamknięta połowa przystanku, zamknięte wejście do tunelu
  • Wykonanie drugiej części peronów i budowa kolejnych wiat
IV ETAP PRAC:
 
  • Roboty wykończeniowe
Główne utrudnienia będą wynikały z konieczności wykonania nowych wiat tramwajowych. Aby bezpiecznie prowadzić prace, konieczne jest zamknięcie skrajnych pasów przy przystankach, co pozwoli na montaż fundamentów peronów i ich betonowanie. 
 

TV

Westerplatte – beneficjent czy ofiara polityki historycznej?