28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski od 25 lipca do 4 sierpnia. PROGRAM
Galę otwarcia 28. Festiwalu Szekspirowskiego poprowadziła Katarzyna Chlebny - aktorka i reżyserka z Teatru Nowego Proxima z Krakowa. Na uroczystości, zorganizowanej w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, który razem z Fundacją Theatrum Gedanense jest organizatorem festiwalu, obecni byli m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju przestrzennego i mieszkalnictwa Emilia Lodzińska, prezes Fundacji Theatrum Gedanense Jacek Walczykowski i wiceprezes Justyna Marcinkiewicz-Limon, przewodniczący Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Zbigniew Canowiecki, przewodniczący Rady Programowej Fundacji Theatrum Gedanense Tomasz Limon i dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Agata Grenda.
- Cieszę się na nowe doznania artystyczne, świeże spojrzenie i nowe interpretacje dramatów Stratfordczyka, tym bardziej, że tegoroczny program, tak wydarzeń głównych, jak towarzyszących, jest naprawdę imponujący. Mam nadzieję, że ten czas pozwoli nam odetchnąć od codzienności, zatracić się w magii teatru i pozwoli nam spojrzeć na świat trochę inaczej – powitał przybyłych na inaugurację tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Motto 28. edycji: „A niech się głowy toczą!” dowodzi, że sztuka Szekspira jest aktualna i uniwersalna. Nawiązuje do idei chaosu oraz niepewności, która towarzyszy nam w dzisiejszych czasach. Świat kręci się coraz szybciej, słowa takie jak wojna i kryzys odmieniane są przez wszystkie przypadki każdego dnia. Doświadczamy gwałtownych zmian społecznych i klimatycznych, trudnych do przewidzenia ustrojowych i ekonomicznych konsekwencji decyzji politycznych. Skutki bywają niezwykle niebezpieczne dla jednostek, ale też całych społeczności. Ważne jest, aby potrafić się sprzeciwić złu i walczyć o lepsze jutro.
Festiwal Szekspirowski już rozpoczęty. Na te wydarzenia SĄ jeszcze bilety. Na niektóre wstęp wolny
W imieniu prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz wystąpiła zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju przestrzennego i mieszkalnictwa Emilia Lodzińska, która odczytała list od prezydent. Wspomniała w nim o dwóch, ważnych dla teatralnego świata osobach, których nie ma już z nami.
- Z początkiem roku pożegnaliśmy profesor Ewę Nawrocką, literaturoznawczynię i teatrolożkę, wierną bywalczynię gdańskich Festiwali Szekspirowskich i przyjaciółkę tego teatru od chwili, gdy narodziła się idea jego powołania. Ma tu swój fotel oznaczony tabliczką – rząd 5, miejsce 12. Niewiele ponad dwa tygodnie temu zmarł Jerzy Stuhr, wybitny aktor i reżyser, niezapomniany „Kontrabasista” i „Wałęsa z Kolonos”. Był też w gronie aktorów, którzy pod wodzą Andrzeja Wajdy, z okazji wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, zgotowali nam tu happening – Aktorzy przyjechali. Z wdzięcznością wspominając profesor Ewę Nawrocką i Jerzego Stuhra, którzy poszli tam, gdzie są już i profesor Limon, i mistrz Wajda, powtórzę za pewnym królem, którego imię ze sceny wypowiedzieć to zła wróżba – „To życie tylko cieniem jest przelotnym”.
Nowa dyrektor – nowa wizja festiwalu
Dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Agata Grenda, dla której tegoroczna edycja Festiwalu Szekspirowskiego jest trzecią (wcześniej festiwalem i teatrem kierował prof. Jerzy Limon) opowiedziała o tym, jak wydarzenie stworzone założyciela i pierwszego dyrektora teatru zmieniło się na przestrzeni ostatnich trzech lat.
- Nasz festiwal zaczyna pełnić rolę showcase’u, w którym Szekspir jest pretekstem do opowieści o współczesnym świecie. Po raz kolejny prezentujemy Państwu 10 premier, w ramach konkursów o Nowego Yoricka oraz SzekspirOff i kolejny rok sami jesteśmy ciekawi, które z nich odniosą sukces. Jestem szczęśliwa, gdy spektakle produkowane specjalnie na Festiwal Szekspirowski żyją dalej i pokazywane są na kolejnych festiwalach, w tym międzynarodowych. A tak się właśnie dzieje – powiedziała Agata Grenda. - Produkując spektakle na Festiwal Szekspirowski pomagamy także młodym artystom, nie tylko finansowo. Dzięki naszym konkursom mają szansę zwrócić na siebie uwagę najlepszych teatrów w Polsce, które zapraszamy do współpracy. W tym roku są to Teatr Wybrzeże z Gdańska, Teatru Studio z Warszawy i Teatrami im. Wilama Horzycy z Torunia.
Oprócz wspomnianych przez nią konkursów, tegoroczny program festiwalowy obejmuje także pozakonkursowy program zagraniczny – zobaczymy spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch i Chorwacji. A także 5 najlepszych polskich inscenizacji szekspirowskich ubiegłego sezonu, biorących udział w konkursie o Złotego Yoricka i bardzo atrakcyjne wydarzenia towarzyszące. Tegoroczny festiwal otworzyła ponadto własna premiera Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego dla młodzieży - „Burza. Prequel”.
- To sztuka, napisana specjalnie dla nas przez uznaną i nagradzaną polską dramatopisarkę sztuk dla dzieci i młodzieży – Malinę Prześlugę. Do reżyserii zaprosiliśmy Joannę Zdradę, znaną widzom z owacyjnie przyjętego i nagrodzonego na naszym festiwalu spektaklu Teatru z Brna „Hamlet on the Road” - przypomniała Agata Grenda. O pierwszym w historii festiwalu spektaklu otwarciowym dla młodszych widzów powiedziała - Wydaje nam się, że w polskim teatrze jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia względem widzów, którzy nie są już dziećmi, ale jeszcze nie są dorosłymi. „Burza. Prequel” to wielowątkowa opowieść dla młodego widza o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni, potrzebie wolności oraz relacji z rodzicami. Zaskakujący prequel wydarzeń znanych z dramatu Williama Szekspira koncentruje się wokół ikonicznych postaci z „Burzy”, które obserwujemy od momentu ich pierwszego pojawienia się na wyspie. To, co w oryginalnym dramacie zamyka się zaledwie w kilku zdaniach, u nas wysuwa się na pierwszy plan.
11 dni pełnych emocji
Festiwal Szekspirowski trwa do niedzieli, 4 sierpnia. Spektakle, spotkania z artystami, warsztaty, happeningi i inne wydarzenia towarzyszące organizowane są w kilkunastu lokalizacjach naszego miasta: w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim i w Teatrze w Oknie, w Teatrze Wybrzeże (Duża Scena, Malarnia i Stara Apteka), klubie Żak, Instytucie Kultury Miejskiej, Centrum św. Jana, siedzibie projektu Gdańsk Miasto Literatury, Forum Gdańsk, Kameralne Cafe i Sali Niebo Polskie (w auli dawnego Gimnazjum Polskiej Macierzy Szkolnej). Ostatnie bilety do kupienia na: bilety.teatrszekspirowski.pl.
W Gdańsku jak w Kopenhadze? Wraca projekt Metropolitalnej Opery Bałtyckiej