28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski od 25 lipca do 4 sierpnia. PROGRAM

Spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch, Chorwacji oraz Polski będzie można zobaczyć w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. W programie min. „Hamlet” w reż. Declana Donellana, „12. noc albo co chcecie” w reż. Grzegorza Jarzyny, peruwiański „Hamlet” Cheli De Ferrari oraz postapokaliptyczna wersja najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julia” w reż. Rostyslava Derzhypilskiego. Do tego aż 10 premier. Festiwal odbędzie się w dniach 25 lipca - 4 sierpnia.
07.06.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia mężczyznę w garniturze, który trzyma czaszkę w dłoniach, co jest nawiązaniem do słynnej sceny z Hamleta  Williama Szekspira
„Hamlet”, reż. Declan Donellan, Cheek by Jowl UK/Teatr Narodowy w Craiovej/Rumunia
fot. Albert Dobrin

Kino na Szekspirowskim od 29 maja. Najlepsze i najciekawsze filmy, bilety w sprzedaży

Pod hasłem „A niech się głowy toczą!” odbędzie się tegoroczna, 28. edycja Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense. Na miłośników teatru czeka 11 dni pełnych artystycznych wrażeń.

Spektakle z Polski, Rumunii, Peru...

28. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski rozpocznie się 25 lipca prapremierą spektaklu „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady. Najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego to wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności. Spektakl będzie można zobaczyć również kolejnego dnia festiwalu.

Zdjęcie przedstawia trzech aktorów wyglądających zza kotary, uśmiechających się do kamery. Jeden z nich trzyma czaszkę, co jest odniesieniem do sceny z Hamleta  Williama Szekspira, a wszyscy są ubrani w kostiumy teatralne z epoki
„Hamlet Double Bill”, scenariusz, reżyseria, obsada: Alberta Ierardi, Giorgio Vierda, Adrian Hughes, English Theatre Company, La Ribalta Teatro, UK/Włochy, laureat konkursu ShakeSphere 2024
fot. Dawid Kessel

27 i 28 lipca na dziedzińcu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zaprezentowany zostanie laureat konkursu ShakeSpheare zorganizowanego przez Europejską Sieć Festiwali Szekspirowskich (ESFN): pełen humoru spektakl „Hamlet Double Bill” (scenariusz, reżyseria, obsada: Alberta Ierardi, Giorgio Vierda, Adrian Hughes, English Theatre Company, La Ribalta Teatro, Wielka Brytania/Włochy). Opisuje dwie różne perspektywy historii Hamleta: punkt widzenia Grabarzy i Aktorów. Są oni wykonawcami losu, który rozstrzyga się w Elsynorze: reprezentują początek i koniec historii księcia.   

29 lipca festiwalowa publiczność zobaczy Hamleta w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego i brytyjskiego Cheek by Jowl. Ten Hamlet to postać poszukująca. Przeszukuje stulecia, wędruje przez epoki. I jest tym dryfowaniem już mocno zmęczona. „Hamlet” wyreżyserowany przez jednego z najbardziej oryginalnych reżyserów według „Le Figaro” - Declana Donellana. 

Zdjęcie przedstawia dwóch półnagich mężczyzn w dramatycznej scenie, gdzie jeden z nich dusi drugiego, wyrażając silne emocje. W tle widać duży zbliżenie twarzy trzeciej osoby
„Makbet”, reż. Paweł Palcat, Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie
fot. Izabela Rogowska

Również 29 lipca wystąpi Teatr Młodych w Zagrzebiu, ze spektaklem „12. noc albo co chcecie” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Renesansowa komedia omyłek staje się współczesną opowieścią o miłości, która przekracza granice płci i preferencji seksualnych, zmieniając wszystkich i wszystko.  

W programie znalazła się również premiera trzeciej część trylogii Grubej i Głupiej (Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik), czyli laureatek Nagrody Dziennikarzy i ubiegłorocznego konkursu SzekspirOFF (którego celem jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych). „Very cheap” będzie można zobaczyć 3 sierpnia. To sceniczny traktat-kabaret o paradoksach kapitalizmu i cenie sztuki, w którym artystki-freelancerki przymierzają maski szekspirowskich (i nie tylko!) sex workerek. 

Zdjęcie przedstawia dwie kobiety pozujące przy ścianie w jaskrawych, ekstrawaganckich strojach. Jedna z nich ma na sobie różową spódnicę i czerwone buty na obcasie, a druga siatkowy top, krótkie spodenki z płomieniami i neonowe zielone buty na platformie, obie mają intensywny makijaż
„Very cheap”, Gruba i Głupia, czyli Dominika Knapik i Patrycja Kowańska/Polska
fot. Magdalena Kasjaniuk

3 sierpnia, po ogłoszeniu werdyktów festiwalowych konkursów, wystąpi Iwano-Frankiwski Narodowy Akademicki Teatr im. Iwana Franki z postapokaliptyczną wersją najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julii” w reżyserii Rostyslava Derzhypilskiego. Romeo spotyka Julię w klubie nocnym. Ikoniczny pocałunek na balkonie odbywa się w przemysłowej wieży strażniczej, a walka między Tybaltem a Merkucjem wybucha w ogromnej klatce. Po rozpoczęciu wojny w Ukrainie spektakl ten był przeniesiony ze sceny do schronu i prezentowany ukraińskiej publiczności, mimo niebezpieczeństw wojny. Materiały filmowe z tych prezentacji pokazywały telewizje w całej Europie.  

Na zakończenie 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, 4 sierpnia, prosto z Peru „Hamlet”, Teatro La Plaza. Reżyserka i dramaturżka, Chela De Ferrari, wspólnie z grupą aktorek i aktorów z zespołem Downa stworzyła spektakl będący swobodną interpretacją „Hamleta” Williama Szekspira. Oryginalny tekst wchodzi w dialog z osobistymi treściami, w których performerki i performerzy opowiadają własną historię.

Zdjęcie przedstawia scenę teatralną, na której znajduje się trzech aktorów w różnych strojach. Mężczyzna w futrze trzyma flagę, kobieta w różowym kostiumie siedzi na krześle z butelką w dłoni, a trzecia osoba stoi w oddali w ciemnym garniturze
„Wszystko dobre co się dobrze kończy”, reż. Szymon Kaczmarek, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
fot. Krzysztof Bieliński

Konkurs o Nagrodę Złotego Yoricka

Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.

Widzowie festiwalu zobaczą w tym roku aż pięć polskich szekspirowskich produkcji sezonu:

  • „Sen nocy letniej”, reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu
  • „Makbet”, reż. Paweł Palcat, Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie
  • „Makbet. Głosy z ciemności”, reż. Aneta Adamska-Szukała, Teatr Przedmieście, Rzeszów
  • „Wszystko dobre, co się dobrze kończy”, reż. Szymon Kaczmarek, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
  • „Burza. Regulamin wyspy”, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr im Jana Kochanowskiego w Opolu

Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.

Teatr w Oknie ma 15 lat, otwierał go Andrzej Wajda. Świętowanie zaplanowane na 25 maja

Zdjęcie przedstawia mężczyznę na motocyklu oraz dwie kobiety w czerwono-czarnych kostiumach, z siatkowymi topami i kraciastymi spódnicami
„Sen nocy letniej”, reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu
fot. Jakub Wittchen

Konkurs SzekspirOFF

Celem tego nurtu jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. W tegorocznym naborze wzięły udział OFFowe, niezależne zespoły teatralne oraz twórcy indywidualni. SzekspirOFF to konkurs, w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowanych specjalnie na festiwal.

W tym roku w ramach nurtu SzekspirOFF będzie można zobaczyć:

  • „Hardcore” – Bijata/Pinkiewicz (Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz)
  • „Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova
  • „Przemiana Hamleta” – Piotr Mateusz Wach
  • „Siedem snów głównych” – Teatr Cinema
  • „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus

Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 000 zł. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury i przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 000 zł.

Zdjęcie przedstawia scenę teatralną w ciemnym, tajemniczym oświetleniu, gdzie postacie unoszą się w powietrzu na linach, tworząc dramatyczny efekt. Po lewej stronie widać osobę siedzącą przy biurku
„Burza. Regulamin wyspy”, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu
fot. Edgar de Poray

Nowy Yorick - konkurs dla młodych reżyserów

Konkurs adresowany jest do młodych reżyserów debiutujących w polskim teatrze i ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych. 

Wyboru finalistów dokonali dyrektorzy teatrów zaproszonych przez organizatorów festiwalu do współpracy – w każdym roku są to inne instytucje. Tegorocznymi partnerami festiwalu są Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku. We współpracy z nimi  reżyserzy przygotują swoje prezentacje, finansowane przez festiwal, które jako „work in progres” będą miały premierę na 28. międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim, a potem, już jako pełnowywiarowe dzieła – taka myśl przyświeca konkursowi – mają szansę wejść do repertuaru partnerskich teatrów.

Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku.

Statuetka Nowego Yoricka zostanie wręczona w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.

Laureaci konkursu o Nowego Yoricka 2024:

  • Alexander Dulak, „Ekspedycja «Burza»” (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie)
  • Ludmiła Dziasek, „Sen nocy letniej” (wybór Teatru Wybrzeże)
  • Kolektyw DUPA (Dom Utopijnej Pracy Artystycznej, w skład kolektywu wchodzą: Ewa Galica & Michał Lazar), „Romeo i Julia w krainie fakapu” (wybór Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu).

Pełen program 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego i informacje o biletach można znaleźć na stronie festiwalszekspirowski.pl.

Plakat promuje 28. Festiwal Szekspirowski, odbywający się w dniach 25 lipca - 4 sierpnia, z hasłem A niech się głowy toczą! . Na czerwonym tle widnieje czarno-biała grafika przedstawiająca odciętą głowę
autor plakatu: Bartłomiej Wutkowski

Mobillon 2024. W czerwcu i lipcu wiele atrakcji

TV

Dobiega końca realizacja zakładu termicznej obróbki odpadów