W piątek, 20 listopada, rozpoczyna się długo wyczekiwana, przeniesiona z tradycyjnego przełomu lipca i sierpnia, 24. edycja Festiwalu Szekspirowskiego. Niestety, podobnie jak wszystkie inne wydarzenia kulturalne w kraju, także i festiwal organizowany przez Gdański Teatr Szekpirowski i Fundację Theatrum Gedanense nie będzie mógł odbyć się z udziałem publiczności w formie stacjonarnej.
- W tym roku czeka nas szczególna edycja. Festiwalowe wydarzenia zobaczymy w nowej formule, poprzez streaming na żywo z Szekspirowskiego lub z rodzimych scen zaproszonych na festiwal teatrów, a także w formie nagrań - mówi Magdalena Hajdysz, rzecznik Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Wszystkie spektakle będą bezpłatnie transmitowane na platformie VOD.
Z uwagi na specyficzne warunki organizacyjne, spowodowane pandemią, program częściowo uległ zmianie - nie zobaczymy premiery „Burza”, którą Gdański Teatr Szekspirowski przygotowywał na swojej scenie elżbietańskiej (ze względu na rodzaj sceny, niemożliwa jest transmisja online - spektakl znajdzie się jednak w stałym repertuarze teatru i zostanie zaprezentowany w innym terminie, gdy tylko będzie to możliwe).
W piątek, 20 listopada, o godzinie 19:00 odbędzie się uroczyste otwarcie festiwalu, podczas którego gości powita dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, prof. Jerzy Limon, który przedstawi program wydarzenia.
Następnie zobaczyć będzie można dwa nagrania:
- o godzinie 19:15 w ramach Nurtu Głównego festiwalu realizację video na trzech aktorów „Henryk V”, w reżyserii Vity Marii Drygas, z udziałem Piotra Fronczewskiego, Grzegorza Damięckiego i Marcina Rogacewicza (czas trwania: 56 min);
- o godzinie 21:00 w ramach Nurtu SzekspirOFF - „stormy protest song” Monster Hurricane Wihajster (czas trwania: 35min, ograniczenia wiekowe: 16+). To performans dźwiękowy, koncert z elementami spektaklu, łączący takie formy, jak: noise (ściana hałasu), protest song, performans art pod autorską nazwą „catastrophe protest”, z fragmentami „Burzy” Szekspira, coverami znanych piosenek (np. „Stormy weather” czy „Somewhere over the rainbow”) i autorskimi tekstami. Spektakl odnosi się do dwóch postaci z „Burzy”: Prospera i Sykoraks - wcielą się w nie autorzy koncepcji, Monika i Hubert Wińczyk.
W sobotę, 21 listopada
- o godzinie 17:00 w ramach SzekspirOFF pokazany zostanie „I come to you River. Ophelia fractured” wrocławskiego Studio Kokyu, w reżyserii Przemysława Błaszczaka (czas trwania: 70 min, ograniczenia wiekowe: 15+). To spektakl inspirowany „Hamletem” Williama Szekspira i dobrze już znanym widzom w Trójmieście dzięki poprzednim edycjom festiwalowym „HamletemMaszyną” Heinera Müllera;
- o godzinie 19:00 - „Hamleta” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego zobaczymy w Nurcie Głównym, z krakowskiego Teatru im. Słowackiego (czas trwania: 120 min). Szydłowski sięga po „Hamleta” i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty w „Studium…” czy w „Wyzwoleniu” - powstał ciekawy kolaż odnoszący się między innymi do problemów polskiej rzeczywistości, zaklętej w sloganach narodowości.
W niedzielę, 22 listopada, w ramach festiwalu odbędą się dwa pokazy na żywo.
- o godzinie 17:00 tradycyjnie najpierw SzekspirOFF: ze sceny klubu Żak zostanie zagrany „Glorious Summer” w reżyserii Heleny Ganjalyan & Bartosza Szpaka, (czas trwania: 70 min);
- o godzinie 19:00 ze sceny Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, w ramach Nurtu Głównego - spektakl „Wyspa”, w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru Pantomima Wrocław (czas trwania: 60 min, ograniczenia wiekowe: 12+). Przedstawieniu towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu zespołu Kormorany, w składzie: Paweł Czepułowski, Michał Litwiniec i Tomasz Orszulak.
Poniedziałek, 23 listopada, należeć będzie do Nurtu SzekspirOFF.
- o godzinie 17:00 Teatr Przedmieście zaprezentuje swój spektakl „Otello Tonight!” w reżyserii Anety Adamskiej - rozpocznie się (czas trwania: 75 min). Następnie Paulina Prokopiuk i Nadia Kraińska z bytowskiego Stowarzyszenia Artystów Bliski Wschód;
- o godzinie 19:00 zaprezentują „Nazwisko” (czas trwania: 70 min. To spektakl teatru tańca będący ruchową interpretacją „Hamleta” Szekspira. Powstał na podstawie „Hamleta” w tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego i fragmentów opowiadań „Kontrolerzy” oraz „Rzeczywistość nieskończonego niedookreślenia” Mateusza Rosickiego. Przedsięwzięcie studentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu przy wsparciu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark oraz Stowarzyszenia Artystów Bliski Wschód.
We wtorek, 24 listopada, w ramach 24 Festiwalu Szekspirowskiego zobaczymy:
- o godzinie 17:00 w ramach Nurtu SzekspirOFF premierę „Po Otellu” wrocławskiego Teatru Strefa Otwarta (czas trwania: 60 min, ograniczenia wiekowe: 15+);
- o godzinie 19:00 w Nurcie Głównym - transmisję na żywo z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego spektaklu „Der Szturem. Cwiszyn/ Burza. Pomiędzy” w reżyserii Damiana Josefa Necia, z Teatru Żydowskiego w Warszawie (czas trwania: 75 min).
W środę, 25 listopada, dwie propozycje dla miłośników teatru tańca i ruchu:
- o godzinie 17:00 w ramach Nurtu SzekspirOFF Bartłomiej Gąsior (Warszawa) premierowo zaprezentuje swój projekt „Tefilin”, będący połączeniem formy performansu, monodramu oraz techniki ruchowej Obstruction (czas trwania: 30 min, ograniczenia wiekowe: 18+);
- o godzinie 19:00 streaming na żywo z Teatro Verdi (Pisa, Włochy) spetaklu „Hamlet” w wykonaniu grupy Imperfect Dancers, według koncepcji i choreografii Waltera Matteiniego i Iny Broeckx (czas trwania: 75 min).
Czwartek, 26 listopada, znów przyniesie dwie propozycje Nurtu SzekspirOFF:
- o godzinie 17:00 Wiesław Cichy i Marek Kocot (Wrocław) zaprezentują premierowo spektakl „Aktorzy przyjechali”, na podstawie takich sztuk Szekspira, jak „Hamlet”, „Koriolan”, „Juliusz Cezar”, „Henryk IV” czy „Sen nocy letniej”, a także podręcznika dla aktorów zatytułowanego „Mimika”, Wojciecha Bogusławskiego (czas trwania: 70 min);
- o godzinie 19:00 zobaczymy streaming z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego premiery „Epitafium błazna” w wykonaniu Kolektywu KEJOS (Wrocław). To spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, inspirowany motywami ze sztuk Szekspira - w szczególności postacią szekspirowskiego błazna (czas trwania: 60 min).
W piątek, 27 listopada, tytuły z Wielkiej Brytanii i Warszawy:
- o godzinie 17:00 - w Nurcie Głównym „Shake Fear | Break Walls” („Bez Lęku | Bez Murów”) w reżyserii Philipa Parra, teatru Parrabbola (Wielka Brytania). Scenariusz został stworzony z fragmentów spektakli „Suss” (RaTaTam Theatre - Islandia), „Brave New Life” (Cooltour - Czechy) oraz z inspiracji „Wymurzaniem Wolności” (GTS - Polska) i „Shaking the Tale” (An Grianan Theatre - Irlandia). Czas trwania: 120 min;
- o godzinie 18:45 pokaz gościnny - premiera spektaklu „2020: Burza” w reżyserii Krzysztofa Jarzyny z TR Warszawa (czas trwania: 170 min). Wydarzenie jest płatne: bilety w przedsprzedaży 29.90 zł, w dniu spektaklu - 39,90 zł.
W sobotę, 28 listopada, odbędzie się transmisja na żywo ważnej koprodukcji:
- o godzinie 19:00 zobaczymy „Króla Leara” w reżyserii Anny Augustynowicz, w wykonaniu Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej i Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu (czas trwania: 120 min).
W niedzielę, 29 listopada, 24. Festiwal Szekspirowski zakończy pokaz wydarzenia towarzyszącego:
- o godzinie 18:00 zaprezentowany zostanie spektakl „SUSS!” teatru RaTaTam (Islandia), powstały na bazie wywiadów z ofiarami i sprawcami przemocy. Przedstawienie ma charakter edukacyjny, służy wprowadzeniu tematu przemocy domowej i praw kobiet do debaty publicznej (czas trwania: 60 min).
Szczegółowe opisy spektakli oraz linki, pod którymi będzie można zobaczyć transmisje, bądź nagrania, tutaj: 24 Festiwal Szekspirowski w Gdańsku.
Wszystkie pokazy (z wyjątkiem spektaklu gościnnego z TR Warszawa) są darmowe, transmitowane na platformie VOD.