- Festiwal zainauguruje polska adaptacja „Romea i Julii” w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza - będzie to pierwszy musical w dotychczasowej historii Festiwalu Szekspirowskiego – mówi Magdalena Hajdysz, rzecznik prasowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, który wspólnie z Fundacja Theatrum Gedanense organizuje wydarzenie. - Zaprezentujemy też m.in. spektakle polskich reżyserów zrealizowane za granicą - „Sen nocy letniej” w reżyserii Eweliny Marciniak w wykonaniu zespołu niemieckiego Theater Freiburg, oraz „Miarkę za miarkę” w reż. Jana Klaty z czeskiego Divadlo pod Palmovkou (Teatr pod Palmą). Oba spektakle są wysoko oceniane przez krytykę teatralną oraz publiczność.
Głośne nazwiska, wymienione przez Hajdysz, to znak rozpoznawczy tegorocznej, 22 edycji Festiwalu Szekspirowskiego, która odbędzie się w dniach 27 lipca - 5 sierpnia w Gdańsku. Spektakle znanych twórców powalczą jak co roku w Konkursie o Złotego Yoricka - laureat nagrody zostanie wyłoniony podczas festiwalu. Finalistów Konkursu oceniać będzie jury w składzie: Jacek Kopciński, Joanna Krakowska i Mike Urbaniak.
- Zaprezentujemy dwa polskie spektakle wybrane do finału konkursu: „Hamlet - komentarz” w reżyserii Grzegorza Brala z Teatru Pieśń Kozła, oraz „Makbet” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz zrealizowany w Teatrze Muzycznym Capitol - oba przyjadą do nas z Wrocławia - dodaje rzeczniczka.
W bogatym programie obejmującym aż 10 dni znajdą się także niezwykle ciekawe propozycje zagraniczne (wszystkie spektakle w nurcie głównym festiwalu będą tłumaczone na język polski i angielski w formie napisów nad sceną). Jednym z mocnych akcentów tegorocznej edycji ma szansę stać się „Makbet” z Sardegna Teatro i Compagnia Teatropersona w reżyserii Alessandro Serry, który zagrany zostanie... po sardyńsku. Zaskoczyć może również inspirowane „Królem Learem” przedstawienie „La Fiesta del Viejo” w wykonaniu argentyńskiego kolektywu artystycznego pod tą samą nazwą, w reżyserii Fernando Ferrery, przyjmujące formę rodzinnej imprezy.
Na tegorocznym festiwalu nie zabraknie również artystki, której obecność podczas tego wydarzenia stała się już tradycją, a za której ciętym humorem i niespożytą energią cały rok tęskni wielu festiwalowych widzów. Mowa o Bei von Malchus, niezależnej niemieckiej aktorce i reżyserce, która tym razem, we właściwy sobie, przewrotny sposób, opowie o szekspirowskich kobietach dzierżących władzę.
To nie wszystko.
- Tegoroczny festiwal wzbogaci wyjątkowa prezentacja trzech polskich spektakli pod wspólnym hasłem „Wkurzone na Szekspira”. Pokazują one nowe podejście do dorobku Mistrza ze Stratfordu w wykonaniu najmłodszego pokolenia polskich kobiet-reżyserów, dramaturgów i aktorów - mówi Hajdysz. - Są to: „#Gwałt na Lukrecji” w reżyserii Marcina Libera z AST Kraków, „HMLT” w reżyserii Magdy Szpecht z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie oraz „Szukając Romea” z Teatru Bagatela w Krakowie, w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak.
Program nurtu głównego uzupełni festiwalowy nurt alternatywny, czyli SzekspirOFF, który ponownie odbędzie się w formule konkursowej. Podczas 22. edycji Festiwalu zagości na nim 12 zgłoszonych i zakwalifikowanych do konkursu spektakli. Kierownikiem artystycznym SzekspirOFFa jest Krzysztof Grabowski. W konkursie SzekspirOFF oceniać będzie 3-osobowe jury w składzie: Agata Duda-Gracz, Piotr Kruszczyński i Adam Nalepa.
Ponadto w czasie festiwalu odbywać się będą działania Letniej Akademii Szekspirowskiej, takie jak warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria.
PROGRAM 22. FESTIWALU SZEKSPIROWSKIEGO