W skład dostawy nowych pojazdów wchodzi dziewięć autobusów przegubowych, dziewięć Citaro 12-metrowych oraz trzy modele Citaro K. Dostarczyła je do Gdańska firma EvoBus Polska sp. z o.o. Koszt zakupu to ponad 29 mln zł brutto.
Całkowicie niskopodłogowe pojazdy posiadają najnowocześniejszą elektronikę B2E (moduł rekuperacyjny odzyskujący energię hamowania), pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz klimatyzację kabiny kierowcy, spełniają także normy emisji spalin Euro 6. Ponadto autobusy wyposażone są w kamery wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdów. Dla kierowcy zapewnione są takie udogodnienia jak możliwość monitorowania stanu ciśnienia w oponach czy lodówka w kabinie.
- Nowością i ukłonem w kierunku osób, które korzystają z telefonów komórkowych i tabletów, są ładowarki USB zamontowane w nowych pojazdach. Miasto się rozwija, dlatego potrzebujemy nowoczesnego i komfortowego taboru ZKM – mówił wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak.
- Model Citaro to nasz produkt flagowy. Doskonale sprawdzi się w takim mieście jak Gdańsk, które pragnie zaoferować swoim mieszkańcom transport miejski z tzw. „najwyższej półki”. Będą doskonałą wizytówką również dla licznych turystów z całego świata odwiedzających wasze miasto w ciągu roku. Serdecznie gratulujemy - chwalił swój produkt Antonio Cavotta, prezes zarządu EvoBus Polska.
Na początku przyszłego roku do naszego miasta przyjadą jeszcze dwa nowoczesne midibusy.
- Gdańsk już teraz może pochwalić się jedną z najbardziej przyjaznych pasażerom flot autobusowych w Polsce, jest ona w stu procentach niskopodłogowa i niemal w całości klimatyzowana – dodał Maciej Lisicki, wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej. - Nie poprzestajemy na tym i wciąż podnosimy komfort podróży komunikacją miejską. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone autobusy gdańskiego ZKM.
Jako pierwszy kluczyki do nowego Citaro odebrał Arkadiusz Guenther - bohaterski kierowca ZKM, który kilka miesięcy temu uratował życie nieprzytomnemu człowiekowi leżącemu na ulicy.
To nie koniec niespodzianek.
- Specyfikację do zamówienia nowych autobusów tworzyliśmy razem z kierowcami, stąd wiele udogodnień dla nich. W styczniu ogłosimy przetarg na dostawę nowych tramwajów dla Gdańska – dodaje Maciej Lisicki. - Również w tym przypadku nasi pracownicy będą mieć zdecydowany wpływ na to, jak będzie wyglądać kabina motorniczego.
Wszystkie nowe tramwaje będą niskopodłogowe, klimatyzowane i dwukierunkowe. W styczniowym przetargu zamówienie obejmie 15 pojazdów, w przyszłości jeszcze 18.
FLOTA GDAŃSKIEGO ZKM
Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku to prawie 250 autobusów. W 2009 roku do eksploatacji wprowadzonych zostało 45 nowych autobusów marki Solaris URBINO 12 i 18, dzięki czemu, jako pierwsze miasto w Polsce, Gdańsk mógł pochwalić w całości niskopodłogową flotą autobusową. W 2011 roku do gdańskiego taboru dołączyły 22 nowe Mercedesy Conecto G i LF, a w 2013 6 minibusów Kapena Iveco.
Autobusy Mercedes-Benz są użytkowane przez ZKM w Gdańsku od 1994 roku. Obecnie 44 proc. pojazdów ZKM to autobusy właśnie tej marki.
Numery boczne nowych Mercedesów Citaro:
Midi: 2487, 2488, 2489
Standardowe: 2738, 2739, 2740, 2741, 2742, 2743, 2744, 2745, 2746
Wielkopojemne: 2653, 2654, 2655, 2656, 2657, 2658, 2659, 2660, 2661