2024 rokiem dużych inwestycji w Gdańsku. Od spalarni odpadów po drogi i zielone miasto 

Już za kilka miesięcy, w I kwartale, ruszy na Szadółkach Port Czystej Energii. Ta nowoczesna spalarnia śmieci będzie produkować jednocześnie energię elektryczną i ciepło. W przyszłym roku czeka nas też dużo zadań inwestycyjnych w infrastrukturze drogowej, przeciwpowodziowej oraz związanej z zielenią. Przeczytaj, na jakie jeszcze ważne dla funkcjonowania miasta inwestycje, mogą liczyć gdańszczanie w nadchodzącym 2024 roku.
29.12.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia nowoczesny budynek przemysłowy. Prawdopodobnie jest to elektrownia lub zakład przetwarzania energii, wskazujący na to, że może specjalizować się w czystej energii, co sugeruje napis Port Czystej Energii
W grudniu w Porcie Czystej Energii ruszyły prace przygotowawcze do rozruchów instalacji
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

Czym jest Port Czystej Energii? 

Wielkimi krokami nadchodzi finał jednej z największych inwestycji nie tylko w Gdańsku, ale i na Pomorzu w ostatnich latach. Na I kwartał 2024 r. zaplanowano oddanie do eksploatacji Portu Czystej Energii (PCE). To zlokalizowana na Szadółkach, w pobliżu Zakładu Utylizacyjnego, spalarnia odpadów odpadów komunalnych, będąca jednocześnie elektrociepłownią. 
 
Będzie to jedna z najnowocześniejszych pod kątem ochrony środowiska instalacji odzysku energii z odpadów nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Dość powiedzieć, że z komina Portu Czystej Energii będzie wydobywać się mniej zanieczyszczeń niż z grilla ogrodowego.

Świst, huk i rdzawy dym w Porcie Czystej Energii. Spokojnie - to tylko dmuchanie parowe

Termicznej obróbce poddane zostaną pozostałości po procesie sortowania, które nie nadają się do recyklingu takie, jak zużyte pieluchy jednorazowe, podpaski, patyczki i waciki kosmetyczne, styropian, zabrudzony papier, folie po słodyczach, nabiale, itp. 
 
Roczna wydajność Portu Czystej Energii wyniesie 160 tysięcy ton śmieci, a przepustowość dobowa 495 ton. 

Ile prądu i ciepła wytworzy Port Czystej Energii?

Planowana roczna produkcja energii elektrycznej w PCE to 109 GWh. Wystarczy to, dla przykładu, na pokrycie zapotrzebowania: 
 
  • 3,5 roku gdańskiego taboru tramwajowego
  • 11 lat oświetlenia drogowego w Gdańsku
  • 54 tys. gospodarstw domowych rocznie
Na zdjęciu widoczny jest duży przemysłowy budynek z charakterystycznym czarno-białym wzorem na elewacji. W dolnej części zdjęcia znajduje się plac budowy z widocznymi materiałami budowlanymi, takimi jak żółte części maszyn, prawdopodobnie wentylatorów lub części do obróbki powietrza, stalowe belki, rury i inne narzędzia. Konstrukcja, nad którą się pracuje, jest odsłonięta, co wskazuje na to, że budynek może być jeszcze w trakcie budowy
Do instalacji w Szadółkach trafiać będą odpady z miasta Gdańska i 34 pomorskich gmin.
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
Roczna produkcja energii cieplnej w PCE szacowana jest na 509 TJ.
 
Wystarczy to np. na:
 
  • zasilenie 19 tys. gospodarstw domowych (zimą)
  • 70 tys. gospodarstw domowych (ciepła woda latem)

Jaki jest koszt budowy Portu Czystej Energii?

Budowa Portu Czystej Energii rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Inwestycja realizowana jest w formule PPP (Partnerstwo Publiczno-Prywatne). Partnerem prywatnym, odpowiedzialnym za budowę PCE i 25-letnią eksploatację obiektu, jest włosko-francuskie konsorcjum firm Webuild, Termomeccanica Ecologia, i TIRU Paprec Energies, zaś partnerem publicznym spółka Port Czystej Energii.

Miasto kompaktowe - wizja zagospodarowania otoczenia nowych przystanków PKM

Łączny koszt budowy PCE wynosi 661 mln zł netto, z czego prawie 271 mln zł pochodzi z bezzwrotnego dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej

Duże inwestycje w ramach Polskiego Ładu

Ważnym elementem inwestycji w każdej miejscowości, także w Gdańsku, są projekty dotyczące budowy i modernizacji dróg. Omówienie tego zagadnienia zacznijmy od czterech przedsięwzięć finansowanych z rządowego programu Polski Ład. 
W przyszłym roku kontynuowana będzie przebudowa ul. Kielnieńskiej oraz budowa nowego 500-metrowego odcinka ul. Nowej Koziorożca. Ta inwestycja usprawni cały układ komunikacyjny wokół dzielnicy Osowa m.in. w połączeniu z trasą krajową S6 oraz powstałym przy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasto węzłem Chwaszczyno. Planowany termin zakończenia inwestycji to lipiec 2025 r. 
Zdjęcie przedstawia z lotu ptaka skrzyżowanie dwóch poziomów autostrady. Widoczne są dwa poziomy wiaduktów: jeden przebiega poziomo przez całe zdjęcie, a drugi przechodzi pod nim tworząc krzyż. Na obu poziomach drogi znajdują się samochody: na górnym poziomie są trzy, a na dolnym jeden zielony autobus. Poniżej i po bokach autostrad widać tory kolejowe z kilkoma masztami sieci trakcyjnej, co wskazuje na bliskość infrastruktury kolejowej
Widok z lotu ptaka na część Trasy Sucharskiego
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Kolejne przedsięwzięcie drogowe w ramach Polskiego Ładu to budowa I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej, na odcinku od al. Havla do ul. Kampinoskiej. Inwestycja ta jest obecnie na etapie projektowania. Zgodnie z harmonogramem dokumentacja ma być gotowa do końca 2024 r. Umowny zakończenia inwestycji to zaś grudzień 2026 r.
W przyszłym roku kontynuowana będzie budowa układu drogowego w obszarze Portu Północnego. Zaplanowano tu budowę nowego odcinka jezdni w ciągu istniejącego już fragmentu ulicy Wojciecha Andruszkiewicza, budowę ronda u zbiegu ul. Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości ul. Nowej Portowej. Ponadto, w ramach inwestycji zbudowany zostanie wiadukt, który pozwoli na bezkolizyjne włączenie się do ruchu z ul. Andruszkiewicza w Trasę Sucharskiego, w kierunku Warszawy. Planowana data zakończenia tej inwestycji to marzec 2027 r. 
 
Ostatnią inwestycją, na którą miasto Gdańsk, pozyskało pieniądze z Polskiego Ładu, to modernizacja infrastruktury tramwajowej. Będzie ona dotyczyć budowy dwóch rozjazdów szynowych. Montaż tzw. zestawów nakładkowych umożliwia utrzymanie komunikacji tramwajowej w przypadku remontów i awarii. Planowany termin realizacji tego zadania to 2024 r

Prace projektowe nad dwiema liniami tramwajowymi

2024 to też ważny rok dla inwestycji dotyczących komunikacji tramwajowej.
 
Na maj przyszłego roku planowane jest zakończenie opracowania dokumentacji projektowej na trasę Gdańsk Południe - Wrzeszcz tzw. Nowa Politechniczna, łączącą górny i dolny taras Gdańska. 
Zdjęcie przedstawia czerwony tramwaj zatrzymany na przystanku, z napisem Chełm Witosa  na tablicy kierunkowej. Na przystanku gromadzi się duża grupa ludzi, w tym dzieci i dorosłych, niektórzy z wózkami dziecięcymi. Pasażerowie są ubrani w ciepłe zimowe ubrania, co sugeruje chłodniejszą porę roku. Tłum oczekuje na wejście do tramwaju lub kolejny transport. Na tle widać miejski krajobraz z budynkami mieszkalnymi. Na tramwaju oraz na przystanku widoczne są flagi, w tym flaga Polski i Ukrainy
4 marca 2023 r. uroczyście otwarto w Gdańsku linię tramwajową Nowa Warszawska
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl
 
W pasie Nowej Politechnicznej zaprojektowana zostanie dwutorowa linia tramwajowa, która rozpoczynać się będzie od skrzyżowania Jaśkowa Dolina z ul. Rakoczego dalej ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. 
 
Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż  ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych, tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. 

Krakowiec - Górki Zachodnie. Mieszkańcy pełni obaw o lądową część planowanego gazociągu

Kolejny projekt tramwajowy, który czeka na realizację to połączenie al. Grunwaldzkiej z dworcem kolejowym Gdańsk Wrzeszcz, w ciągu ul. Klonowej. Obecnie, trwają prace nad projektem tej linii. Dokumentacja ma być gotowa w listopadzie 2024 r. 
 
W obu przypadkach miasto Gdańsk przygotowuje się jednocześnie do złożenia wniosków o dofinansowanie na budowę nowych tras tramwajowych.

Dwa nowe naziemne przejścia dla pieszych

Poza tym, w 2024 r. planowana jest budowa naziemnego przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną w obrębie skrzyżowania ulic Rzeczypospolitej - Legionów - Hynka

Osowa. Bezpieczniej na ul. Wodnika, przy nowej szkole

W całości, w przyszłym roku ma dojść do rozbudowy Węzła Integracyjnego Gdańsk Główny. W ramach tego zadania powstanie naziemne przejście dla pieszych, dojścia do przystanków, modernizacja wiat przystankowych i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) oraz postój Kiss&Ride.
Zdjęcie przedstawia scenę w miejskiej przestrzeni nad rzeką. W centralnej części znajduje się most zwodzony, na którym ludzie przechodzą pieszo lub stoją, obserwując okolicę. Po obu stronach mostu widoczne są historyczne budynki z charakterystycznymi stromymi dachami, typowymi dla europejskiej architektury. Na wodzie pływają kajaki z wiosłującymi osobami, a przy brzegu zacumowana jest motorówka sportowa
Ważną inwestycją infrastrukturalną w ostatnim czasie był remont Mostu Stągiewnego. Zwodzone przejście nad Motławą oddano do użytku w sierpniu 2022 r.
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

Co jeszcze będzie projektowane?

Inne zadania infrastrukturalne na etapie projektowania w 2024 r. w Gdańsku to m.in:
 
  • budowa Drogi Zielonej - Zielonego Bulwaru na odcinku nr 1, od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża oraz trasy tramwajowej na odcinku od Al. Hallera do ul. Chłopskiej poprzez ulicę Obrońców Wybrzeża
  • studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) korytarza transportowego Nowej Abrahama i ul. Kołobrzeskiej
  • kompleksowa przebudowa nabrzeża na odcinku od Bramy Straganiarskiej do Mostu Wapienniczego
  • aktualizacja projektu budowlanego dla zadania pn. "Rozbudowa węzła Szadółki”
  • przebudowa infrastruktury tramwajowej w ulicy Podwale Przedmiejskie, na odcinku od węzła Unii Europejskiej do przystanku tramwajowego Brama Żuławska

Obywatelskie Spotkanie Gdańszczan 2023. Prezydent Miasta podsumowała mijający rok

Mosty, kładki, estakady i wiadukty

Omawiając inwestycje infrastrukturalne nie sposób nie wspomnieć o modernizacji drogowych obiektów inżynieryjnych.
 
Miasto Gdańsk przygotowuje się do realizacji w latach 2024-2025 robót budowlanych w pięciu miejscach:
 
  • estakadzie drogowej w ciągu ul. Elbląskiej przy Bramie Żuławskiej
  • wiadukcie nad linią PKP do Portu Północnego, w ciągu ul. Elbląskiej (kierunek Centrum)
  • kładce dla pieszych nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Gdańsk Stocznia oraz ul. Jana z Kolna
  • moście w ciągu ul. Na Ostrowiu
  • estakadzie nad ul. Okopową (Unii Europejskiej)
Zdjęcie ukazuje widok na miejską scenę z dominującym elementem w postaci czerwonego tramwaju jadącego po torach obok ruchliwej drogi. W tle widać rzekę, po której lewej stronie znajduje się marina z zaparkowanymi łodziami. Po prawej stronie tramwaju rozciąga się parking z samochodami. W oddali, poza rzeką, widoczne są kontury urbanistyczne miasta z charakterystycznymi budowlami, w tym dużą ceglaną wieżą, która może być elementem zabytkowego kościoła
Ostatni raz Most Siennicki prowadzący na Przeróbkę był remontowany w 2015 r.
fot. Jerzy Pinkas/ gdansk.pl
Ponadto, dla 11 obiektów pozyskiwana jest dokumentacja projektowa. Są to: 
 
  • most w ciągu ul. Litewskiej 
  • most w ciągu ul. Zawodników
  • most w ciągu ul. Tarcice
  • mosty w ciągu ul. Toruńskiej
  • most w ciągu ul. Podwalu Przedmiejskim
  • most w ciągu ul. Przybrzeżna
  • estakada na węźle Kliniczna
  • obiekt w ciągu ul. Osiedle/Opłotki
  • przepust w ciągu ul. Dolne Młyny
  • most nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Elżbietańskiej

Dla mostu w ciągu ul. Siennickiej planowane jest w 2024 r. podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej.

Koniec prac na ul. Budowlanych - od piątku w pełni dostępna dla aut, rowerów i osób pieszych

Inwestycje zapobiegające powodzi 

Wiele zadań inwestycyjnych zaplanowano w Gdańskim Programie Przeciwpowodziowym. 

W 2024 r. zaplanowano roboty budowlane w ramach:

  • budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Oliwkowej, Ostrzyckiej i Turzycowej
  • budowy kanalizacji deszczowej wraz ze szczelnym zbiornikiem retencyjno- odparowującym przy ul. Ostrzyckiej
  • przebudowy układu odwodnieniowego na terenie po byłych Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) na Przeróbce
  • zabezpieczeniu przeciwpowodziowym terenu w rejonie przystani Żabi Kruk
Zdjęcie z lotu ptaka ukazuje drogę zakręcającą obok zbiornika wodnego, z którym sąsiaduje pas zieleni i drzew. Po lewej stronie drogi widać las w jesiennych barwach, z drzewami, których liście zmieniły kolor na żółty i pomarańczowy, co wskazuje na sezon jesieni. Przy drodze znajduje się miejsce wypoczynkowe z ławkami umieszczonymi na kamiennym molo nad wodą. Na molo widać dwie postacie, być może pracowników komunalnych lub przechodniów, którzy się zatrzymali. Równolegle do drogi i mola biegnie chodnik z latarniami ulicznymi. Po prawej stronie drogi znajduje się budynek, który wygląda na współczesny, możliwe, że to hotel lub kompleks mieszkalny z widokiem na wodę
To dzięki zbiornikom retencyjnym udaje się przeciwdziałać powodzi lub minimalizować jej negatywne skutki. Tu obiekt przy ul. Jaśkowa Dolina
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
W 2024 r. zaplanowano też pozyskanie dokumentacji projektowej dla następujących zadań:
 
  • budowa zbiornika retencyjnego Wileńska II na potoku Królewskim
  • budowa kanalizacji deszczowej w ul. Stromej
  • przebudowa Potoku Kowalskiego wraz z budową zbiornika retencyjnego K2 na Potoku Kowalskim wraz z przejściami nad potokiem
  • budowa fragmentu ulicy Klonowicza wraz z budową kanalizacji deszczowej
  • budowa drogi dojazdowej wraz z kanalizacją deszczową od ul. Geodetów do ul. Nowej Bysewskiej
  • budowa pompowni wspomagającej przy ul. Swojskiej
  • budowa zbiornika nr 10 na Potoku Oliwskim
  • przebudowa umocnienia kanału Warzywód I na odcinku przed pompownią Nowy Port
  • poprawa odwodnienia w rejonie ul. Mamuszki

Fotowoltaika na wodzie zdała egzamin. Doświadczenie z Gdańska zaprocentuje teraz w Żarnowcu

Gdańsk inwestuje w edukację i pomoc niepełnosprawnym

Ważne dwie inwestycje czekają nas też w Gdańsku w kategorii edukacji i polityki społecznej.

Mowa tu o budowie szkoły przy ul. Morenowe Wzgórze dla ok. 700 uczniów. Jej koszt szacowany jest na ok. 45 mln zł. Drugi obiekt to Centrum Opiekuńczo-Mieszkalne przy ul. Węsierskiej dla osób dorosłych z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Budowa tego ośrodka pochłonie 7,1 mln zł. 

Planowany termin realizacji obu inwestycji to lata 2024-2025

Zdjęcie przedstawia wnętrze o jasnych, przyjaznych barwach z różnymi miejscami do siedzenia. Po lewej stronie znajdują się dwa czerwone fotele z kółkami i podnóżkami, na których położone są brązowe koc. Przestrzeń ta wygląda na poczekalnię lub miejsce odpoczynku. Ściana za fotelami jest wykończona w jasnym drewnie, z białymi i czerwonymi panelami u góry, co dodaje wnętrzu ciepła. Po prawej stronie umieszczono dwa niebieskie fotele i stolik z kwiatami, co sprawia wrażenie przytulnego kącika. Na tylnej ścianie widnieje wbudowana w drewnianą zabudowę półka z książkami oraz zamontowany telewizor
We wrześniu 2023 r. przy ul. Kopernika 17C otwarto w Gdańsku Centrum Opieki Wytchnieniowej, prowadzone przez Fundację Hospicyjną
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Miasto Gdańsk przymierza się też do budowy dwóch Centrów Aktywności Lokalnej: na Jasieniu i Osowej. Pozyskanie dokumentacji projektowej dla pierwszej wymienionej placówki ma nastąpić w II, a dla drugiego ośrodka w IV kwartale 2024 r

Aby w Gdańsku było bardziej zielono

Kilka ciekawych i znaczących projektów inwestycyjnych przewidziano również w zakresie zieleni i zagospodarowania przestrzeni rekreacyjnej dla mieszkańców.  
 
Dla przykładu, na koniec czerwca 2024 r. ma być gotowa dokumentacja projektowo-kosztorysowa rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.  
Na marzec 2024 r. zaplanowano natomiast uruchomienie postępowania na opracowanie projektu architektonicznego Parku Południowego.
 
Do połowy stycznia 2024 r. ma się zaś rozstrzygnąć postępowanie na budowę dwóch ścieżek rekreacyjnych na terenie Parku Południowego. 
Zdjęcie z lotu ptaka przedstawia krajobraz podzielony między obszary miejskie i naturalne. Na pierwszym planie znajduje się zadrzewiony teren, z różnorodnymi gatunkami drzew i krzewów, tworzący zieloną przestrzeń. Przez ten obszar przecina się ścieżka, prawdopodobnie wykorzystywana do spacerów lub jazdy na rowerze. W centralnej części obrazu widoczne jest jezioro otoczone ścieżką, z małą wyspą pośrodku, co nadaje temu miejscu charakter rekreacyjny. Wokół jeziora zlokalizowane są osiedla mieszkaniowe z rzędami identycznych budynków
Teren Parku Południowego z lotu ptaka
fot. Jerzy Pinkas/ gdansk.pl
 
Z kolei na marzec-kwiecień przyszłego roku zaplanowano realizację w Parku Południowym czterech przestrzeni wzdłuż głównej ścieżki rekreacyjnej tj. ogrodu motyli, tradycyjnego sadu, warzywnika sąsiedzkiego oraz grillowiska. Koszt tego przedsięwzięcia ma wynieść ok. 330 tys. zł. 
 
W 2024 r. na Osowej ma powstać boisko piłkarskie przy Szkole Podstawowej nr 81 (ul. Siedleckiego 14). Wartość tej inwestycji to 4,6 mln zł, z czego 1,3 mln zł stanowi dofinansowanie z Ministerstwa Sportu i Turystyki.
 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo