Mevo 2.0. Koniec testów roweru metropolitalnego - w czwartek system ruszył na 100 proc. możliwości

System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 jest już w pełni funkcjonalny od czwartku, 16 listopada. Dotychczas mieszkańcy Trójmiasta i okolicznych gmin przez 3 miesiące uczestniczyli w testach, które przebiegły pomyślnie. Gdański Obszar Metropolitalny zachęca do korzystania z roweru miejskiego.
16.11.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu kilka rowerów w kolorze czerwono czarnym z napisem mevo
Testy rowerów Mevo dobiegają końca. W przyszłym tygodniu system zostanie oficjalnie uruchomiony
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Mevo - zanim zacznie się zima

Przez ostatnie trzy miesiące trwały testy systemu. W tym czasie flota była stopniowo zwiększana. Zaczęło się od 100 rowerów, następnie było ich 250. Gdy hiszpański operator, firma City Bike Global, wywiązał się z podstawowych obowiązków, rozszerzono testy na pełną flotę czterech tysięcy rowerów. Operator przeszedł próbę pozytywnie. W związku z tym, jeszcze zanim zacznie się sezon zimowy, mieszkańcy 16 gmin metropolii będą mogli skorzystać z systemu.

Osoby, które korzystały z wcześniejszej wersji aplikacji, powinny ją zaktualizować (część telefonów aktualizuje aplikację automatycznie, a w części zależy to od ustawień użytkownika) lub usunąć i ściągnąć ją ponownie ze strony www.rowermevo.pl.

Podsumowanie testów

Testy przeprowadzane były w okresie jesiennym. Stało się tak w związku ze zmianą kluczowego podwykonawcy odpowiedzialnego wcześniej zarówno za rowery “elektryczne” jak i system IT. Przez to też poszczególne funkcjonalności były w ostatnim czasie dostępne częściowo. Ale to już za nami. 

- Cieszymy się i gratulujemy hiszpańskiemu operatorowi, że dał radę wprowadzić nowy system w ciągu trzech miesięcy - mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Jesteśmy jednak świadomi, że prawdziwy test skuteczności przejdziemy wiosną, kiedy zainteresowanie rowerami wzrośnie kilkukrotnie.

Radości ze startu Mevo 2.0 nie ukrywają także przedstawiciele operatora. 

- Po zawirowaniach związanych ze zmianą producenta rowerów i koniecznością zaangażowania nowej firmy IT to dla nas wielka satysfakcja, że możemy rozpocząć realizację kontraktu w pełni. Metropolia trójmiejska będzie miała najlepszy system roweru publicznego na świecie. Jesteśmy dumni, że mogliśmy się nim pochwalić ostatnio na targach Smart City Expo w Barcelonie - mówi Mariano Perez Miñano, dyrektor projektu w City Bike Global, odpowiedzialny też za systemy rowerowe w Europie Południowej i w Peru.

Mevo 2.0. - najczęściej w Europie

Warto przypomnieć, że w początkowej fazie testów, w słoneczne jesienne dni, trójmiejski rower Mevo był najczęściej wypożyczanym rowerem spośród wszystkich systemów w Europie. Podczas gdy średnia w europejskich miastach wynosi 5-6 wypożyczeń na rower, a z jednego roweru na Pomorzu korzystało średnio aż 10 razy dziennie!

W testach wzięło udział 109 tys. użytkowników, którzy przejechali łącznie ponad 2 mln kilometrów. Od 13 września 2023 r. mieszkańcy metropolii odbyli łącznie ponad 563 tys. podróży - 74 % z nich miało miejsce w tygodniu, 26 % w weekendy. Średni dzienny dystans podróży wyniósł 4 km, najwięcej podróży trwało od 5 do 10 minut oraz powyżej 20 minut. 

- Od ponad tygodnia cała zakontraktowana w umowie z firmą City Bike Global flota rowerów jest już na ulicach metropolii. Skrupulatnie każdego dnia sprawdzamy, jak sobie radzi Operator z ładowaniem baterii w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym oraz relokacją rowerów. Ponieważ wszystko idzie zgodnie z planem i system działa poprawnie i nieprzerwanie, możemy podpisać protokół uruchomienia Mevo 2.0. i rozpocząć jego działanie już w pełni - informuje Dagmara Kleczewska, kierownik projektu. 

Oceny użytkowników

Na dziesięć dni przed końcem testów udostępniliśmy użytkownikom Mevo ankietę, w której oceniali działanie systemu:

  • 96,5% ankietowanych uważa, że rower miejski jest potrzebny w Obszarze Metropolitalnym. (Jedynie 1,9% wykazało zdanie odrębne, a 1,5% uczestników ankiety nie ma konkretnego zdania w powyższym zakresie)
  • większość ankietowanych uznało wspomaganie napędu w “elektryku” pozytywnie (32,8% uznało je za bardzo dobre, 45,2% za raczej dobre, 17,8% za dobre).  
  • 37,7% ankietowanych uznało, komfort korzystania z “elektryków” za bardzo dobry, wg. 41,6% jest raczej dobry, a 19,2% ceni go na poziomie dobrym.
  • Większość ankietowanych (74,4%) korzystało zarówno z roweru tradycyjnego, jak i ze wspomaganiem elektrycznym. 24,4% respondentów miało styczność wyłącznie z “elektrykiem”. Jedynie 1,2% użytkowników skorzystało tylko z jednośladu tradycyjnego. Komfort korzystania z “klasyków” jest umiarkowanie pozytywnie oceniany przez mieszkańców. Według 24% ankietowanych jest on bardzo dobry, zdaniem 28% respondentów raczej dobry, a 32% mieszkańców ocenia go na poziomie dobrym.
  • 61,4% osób uczestniczących w ankiecie uważa, że dodatkowa opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo jest dobrym pomysłem. 

W sekcji przeznaczonej na uwagi dodatkowe mieszkańcy zwracają uwagę na odpowiednie i konkurencyjne ceny abonamentów za korzystanie z usługi. Dobrze została również oceniona komunikacja, w tym czas udzielania odpowiedzi na zadawane pytania. Głosy jak “na mevo przesiadłem/am się jeżdżąc w tym roku wcześniej wiele kilometrów zwyczajnym rowerem” czy “system Mevo pomógł mi, jak i wielu mieszkańcom, zdecydowanie ułatwił możliwość dojazdów z punktu A do B”, utwierdzają nas w przekonaniu, że Mevo to nasz wspólny projekt, który ma znaczenie dla mieszkańców gmin, które biorą w nim udział.

Co do poprawy?

Od samego początku testów wsłuchujemy się w głosy użytkowników Mevo i ich koniec nie oznacza, że teraz nie będziemy tego brali pod uwagę. Cały czas zbieramy informacje od mieszkańców metropolii, którzy na bieżąco informują nas o kwestiach wymagających poprawy. 20 % ankietowanych zwróciło uwagę, że aplikacja jest nieintuicyjna lub ciężko to ocenić. Będziemy się więc przyglądać możliwym ulepszeniom. Podobnie w każdym innym aspekcie działania systemu.

Sezon zimowy

Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. Od grudnia w każdą kolejną zimę, zgodnie z zapisami umowy będzie ona zmniejszona o połowę. Zimą (do końca lutego) do dyspozycji mieszkańców będzie 1550 elektrycznych jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów.

Cennik - abonamenty i naliczanie minutowe

Na ulicach metropolii dostępna jest pełna flota, czyli cztery tysiące jednośladów; 75% z nich to rowery elektryczne. Uruchomienie systemu pozwoli korzystać z Mevo wszystkim chętnym - zarówno w ofercie abonamentowej (29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h), jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy “klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy “elektrykiem”). Warto nadmienić, że pieniądze z abonamentów będą trafiać do Obszaru Metropolitalnego, a nie operatora.

Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny) będą dotyczyły użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, zaczną obowiązywać opłaty minutowe. W przypadku roweru klasycznego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł. Osoby korzystające z opcji pay as you go mogą jeździć bez ograniczeń czasowych.

Do dyspozycji użytkowników będzie także abonament 48h w cenie 59 zł. Umożliwi korzystanie przez 480 minut z roweru klasycznego albo 240 minut z roweru “elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, zaczną obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem” i 0,40 zł za podróż “elektrykiem”.

Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. “Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców. Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.

Oprac. KG

TV

Jarmark Bożonarodzeniowy od 22 listopada do 23 grudnia