Wzrost z roku na rok
Jak wynika z raportu przygotowanego przez PKM w pierwszym pełnym roku funkcjonowania nowej linii (2016 r.) PKM przewiozła ponad 2 mln pasażerów, a rok później nastąpił 50 proc. wzrost pasażerów - było ich już ponad 3 mln. Natomiast w pierwszym półroczu 2018 r., z linii PKM skorzystało już blisko 2 mln osób, jest więc szansa, że cały rok 2018 zamknie się rekordowymi 4 milionami pasażerów.
- Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM w stosunku do poprzedniego kwartału obserwujemy regularnie od grudnia 2016 r., kiedy wprowadziliśmy rewolucyjną dla pasażerów zmianę polegającą na skierowaniu większości pociągów z Kościerzyny do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Jak to wygląda w ciągu miesiąca? Obecnie miesięcznie pociągi na linii PKM przewożą około 350 - 380 tysięcy pasażerów. W maju 2018 r. z oferty SKM na linii PKM skorzystało 379,3 tys. osób, w czerwcu – w związku z rozpoczynającymi się wakacjami – był spadek do 345,3 tys., ale już w lipcu – kiedy doszedł wakacyjny ruch turystyczny – pasażerów było już 365,9 tys.
Czytaj też: Będzie modernizacja linii kolejowej do Kokoszek - ratunek dla PKM na czas remontu i nowa trasa
Cel budowy nowej linii był prosty: odciążyć Gdańsk i całe Trójmiasto od ruchu samochodowego. Chodziło o zapewnienie szybkiego i komfortowego dojazdu do pracy czy szkoły komunikacją kolejową i to udało się osiągnąć. Inwestorem PKM jest Samorząd Województwa Pomorskiego. Miasto Gdańsk współpracuje przy tym przedsięwzięciu od samego początku. Za 29,5 mln zł w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap III C zbudowało dojazdy do przystanków Jasień, Brętowo i Kiełpinek. Teraz w Rębiechowie buduje węzeł przesiadkowy za 9 mln zł.
Korzyści dla mieszkańców
W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, trójmiejska SKM obsługuje łącznie aż cztery trasy:
• aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,
• trzy regionalne: – Gdańsk Główny – Kartuzy, Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna.
Na otwarciu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień. Tam nootowane są jedne z największych potoków pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Ma tu mieszkać nawet 40 tys. osób i to m.in. dla nich powstała ta zupełnie nowa linia kolejowa. Dużo pasażerów korzysta też z przystanków Osowa i Strzyża. Ten ostatni to idealne połączenie dla sudentów Uniwersytetu Gdańskiego. PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.
- Pomorska Kolej Metropolitalna stała się ważnym elementem komunikacyjnego systemu w Gdańsku. Integrujemy komunikację miejską z PKM. Podłączyliśmy już kilka linii autobusowych i dalej będziemy to robić. Kolejnym ważnym elementem jest tworzenie wspólnej platformy biletowej i taryfowej - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Plany rozwoju - elektryfikacja i nowy przystanek
PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
Czytaj też: Będzie elektryfikacja PKM i nowy przystanek w Gdańsku
Teraz plany elektryfikacji PKM powróciły, a wraz z nimi pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym.
Projekt zdobył unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycja kosztować ma 89 mln zł (aż 61,7 mln zł dołoży Unia Europejska).
Pełny raport dotyczący funkcjonowania PKM w I półrocz 2018 r. znajdziesz TUTAJ