
Czytaj także: „Koło Sprawy Bożej” to plastyczna próba obalenia romantycznych mitów. Czy udana? RECENZJA
Spektakl „1989” zobaczymy w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (ul. Bogusławskiego 1) w sobotę oraz niedzielę, 19 i 20 listopada, o godzinie 19:00, następnie dwukrotnie we wtorek i środę, 22-23 listopada - o godzinie 12:00 oraz 19:00, i w czwartek, 24 listopada, o godzinie 12:00. Bilety: od 65 zł (miejsca nienumerowane - poziom I, II) do 120 zł (parter, poziom I), do kupienia w kasie teatru i online: bilety.teatrszekspirowski.pl. |
Spektakl „1989”, koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz Europejskiego Centrum Solidarności, ukaże upadek komunizmu z nowej perspektywy - odsłaniając kawałek historycznej rzeczywistości, w której idee rywalizują z miłością, entuzjazm zderza się z ciężarem historii, a bohaterstwo przeplata się z rodzinnymi tragediami. Po przemianach ustrojowych i upadku PRL, walce Solidarności, oraz działalności bohaterów Okrągłego Stołu twórcy przeprowadzą nas... językiem rapu.
- To historia o prawdziwych ludziach, z dużym naciskiem na kobiety. To na ich barkach spoczywał często cały ciężar tej historii. Danuta Wałęsa odbierała Nobla w imieniu całej Polski - mówi Krzysztof Głuchowski, dyrektor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Nie zabraknie słynnych postaci - wydarzenia znane z kronik filmowych i podręczników historii ożyją na scenie oglądane oczami trzech znanych par: Frasyniuków, Wałęsów i Kuroniów. Jak zdradzają twórcy, Władysław Frasyniuk, po obejrzeniu zapowiadającego powstający spektakl filmowego zwiastuna powiedział: „Do tej pory uważałem, że tylko Tarantino może przywrócić pamięć o Solidarności. Teraz wraca nadzieja, że niekoniecznie”.
Opowieść współtworzona przez Gdański Teatr Szekspirowski i Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie ma pozytywny wydźwięk. Kończy się 5 czerwca - w piękny, słoneczny dzień, gdy Polacy obudzili się już w innym kraju, pełni nadziei, że oto rodzi się coś nowego - wielka, upragniona wolność.
- Pozytywny mit jest nam potrzebny. Nie możemy pozbywać się tego, co w naszej historii mamy najlepszego - dodaje Krzysztof Głuchowski.

Widzowie będą towarzyszyć bohaterom tamtych czasów w momentach ikonicznych - podczas strajków w stoczni i przy Okrągłym Stole - ale też w intymnych chwilach radości i cierpienia przeżywanych w zaciszach peerelowskich mieszkań lub w więziennych celach.
- Przygotowujemy musical, którego jeszcze w Polsce nie było, niosący ogromną nadzieję i pozytywne przesłanie. Prapremiera będzie miała miejsce na Wybrzeżu - blisko tych wszystkich miejsc, w których w latach 80. minionego wieku przebudziła się wspólnota Polaków, pragnienie wolności i niebywała odwaga. Mam ogromną satysfakcję, że spektakl będzie pierwszą premierą na naszej Dużej Scenie po zakończeniu historycznego remontu widowni - cieszy się dyrektor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Czytaj także: Teatr w Blokowisku zmienia kierunek. Wywiad z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim

Nagradzana reżyserka, cenieni twórcy tekstów
Reżyserką spektaklu jest Katarzyna Szyngiera, nagradzana twórczyni, która współpracuje z teatrami w całej Polsce - reżyserowała m.in. w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Współczesnym we Wrocławiu i Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Jest także współautorką scenariusza musicalu „1989” - razem z Marcinem Napiórkowskim - autorem „Turbopatriotyzmu” opowiadającego o współczesnych polskich mitologiach politycznych, i Mirosławem Wlekłym - reporterem i pisarzem non fiction, autorem m.in. książek: „All inclusive. Raj, w którym seks jest bogiem”, „Tu byłem. Tony Halik”, „Gareth Jones. Człowiek, który wiedział za dużo” i „Górski. Wygramy my albo oni”.
Wraz z Katarzyną Szyngierą Wlekły jest również autorem reportaży, na podstawie których powstały spektakle teatralne - „Listy na wolność” (Teatr Nowy w Poznaniu), „Swarka” (Teatr Polski w Bydgoszczy”), „Bóg w dom” (Teatr Polski w Bydgoszczy) i „Jedzonko” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).

Za muzykę odpowiadają znani raperzy
Za brzmienie musicalu „1989” odpowiada polski muzyk, kompozytor, jeden z najlepszych polskich producentów rapowych - Andrzej Mikosz - „Webber”. Współpracował ponadto z takimi wykonawcami jak: Eldo, Ośka, Pezet, Flexxip, Ten Typ Mes, Fisz, Emade, Dawid Podsiadło oraz Otsochodzi. Znany jest przede wszystkim z wieloletniej współpracy z polski raperem uważanym za jdnego z najważniejszych przedstawicieli inteligenckiego rapu, również producentem muzycznym, Adamem Zielińskim -„Łoną”, który do spektaklu „1989” napisał tekst utworu „A co jeśli wygramy?”.
Znany hip hopowy duet wspiera Patryk Boberek „Bober” - polski raper, freestylowiec i autor tekstów, dwukrotny mistrz (w 2016 i 2017 roku) Wielkiej Bitwy Warszawskiej, imprezy, w ramach, której konkurują ze sobą polscy reprezentanci freestyle’u. W musicalu musicalu „1989” odpowiada za redakcję rapów oraz tekst utworów „Debata” i „Porozmawiajmy”, a także „Olo, game changer”, którego współautorem jest Antoni Sztaba.
Czytaj także: „Smutek & melancholia”. Ciekawy, pełen świeżości one man show w Plamie. RECENZJA

Z Broadwayu do Gdańska
Inspiracją do powstania spektaklu „1989” była broadwayowska produkcja - amerykański musical „Hamilton”, którego premiera odbyła się w 2015 roku w Nowym Jorku. Opowiada o jednym z ojców założycieli Stanów Zjednoczonych Ameryki, Alexandrze Hamiltonie, językiem rapu. Na pomysł wpadł aktor, kompozytor i dramatopisarza Lin-Manuel Miranda, który chciał w ten sposób przyciągnąć zarówno młodszych, jak i starszych widzów.
Prapremiera w Gdańsku, premiera w Krakowie
Prapremiera spektaklu odbędzie się w Gdańsku - nieprzypadkowo, to tu działy się bowiem najważniejsze dla Polski wydarzenia. Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza na pięć przedpremierowych pokazów: 19 i 20, oraz 22-24 listopada. Następnie odbędzie się krakowska premiera w Teatrze im. Juliusza Słowackiego - 2-4, 6, i 29-31 grudnia. Do Gdańska spektakl wróci na kilka grań w lutym i marcu. Specjalne prezentacje są też planowane na czerwiec 2023 roku.
Bilety na spektakl są już w sprzedaży - w kasach i online: bilety.teatrszekspirowski.pl.

Twórcy i obsada:
Scenariusz: Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły. Teksty piosenek i szkice linii wokalnych: Marcin Napiórkowski. Redakcja rapów i tekst utworu „Debata” i „Porozmawiajmy”: Patryk Bobrek Bober. Tekst utworu „Olo, game changer”: Patryk Bobrek Bober, Antoni Sztaba. Tekst utworu „A co jeśli wygramy?”: Adam „Łona” Zieliński. Muzyka: Andrzej „Webber” Mikosz. Partie wokalne: Mateusz Bieryt. Choreografia: Barbara Olech. Scenografia: Milena Czarnik. Kostiumy: Arek Ślesiński. Światło: Paulina Góral. Asystent reżyserki i choreografki: Wojciech Dolatowski. Asystentka kostiumografa: Daria Stefania Krawczyk. Konsultacje wokalne: Klaudia Rabiega. Inspicjent i asystent reżyserki: Bartłomiej Oskarbski. Producent: Izabella Oleś. Producent: Melania Szymerowska.
Obsada: Karolina Kazoń (Danusia), Rafał Szumera (Lechu), Katarzyna Zawiślak-Dolny (Krysia), Mateusz Bieryt (Władek), Magdalena Osińska (Gaja), Marcin Czarnik (Jacek), Daniel Malchar (Bogdan), Karolina Kamińska (Alina), Dominika Feiglewicz (Henryka), Małgorzata Majerska (Anna), Julia Latosińska (Zofia / Córka Krysi i Władka / Topola), Rafał Dziwisz (Generał Jaruzelski / Erich Koch), Dominik Stroka (Kiszczak / Premier / Strażnik / Sekretarz), Antoni Sztaba (Robotnik Aram / Kwaśniewski), Wojciech Dolatowski (Robotnik Jerzy / Miodowicz / Reykowski), Bartosz Bandura (Bronisław), Paulina Narożnik i Dasha Melekh.
Musical „1989” uzyskał patronaty Prezydent Miasta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz oraz Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka. Partnerami produkcji są Europejskie Centrum Solidarności oraz ZAiKS.
Czytaj także: Teatr Miniatura na wyjeździe. „Nie wierzę w śmierć” i nagradzany „Beton” w Stacji Orunia