„Koło Sprawy Bożej” to plastyczna próba obalenia romantycznych mitów. Czy udana? RECENZJA
Spektakl „1989” zobaczymy w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (ul. Bogusławskiego 1) w sobotę oraz niedzielę, 19 i 20 listopada, o godzinie 19:00, następnie dwukrotnie we wtorek i środę, 22-23 listopada - o godzinie 12:00 oraz 19:00, i w czwartek, 24 listopada, o godzinie 12:00. Bilety: od 65 zł (miejsca nienumerowane - poziom I, II) do 120 zł (parter, poziom I), do kupienia w kasie teatru i online: bilety.teatrszekspirowski.pl. |
Spektakl „1989”, koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz Europejskiego Centrum Solidarności, ukaże upadek komunizmu z nowej perspektywy - odsłaniając kawałek historycznej rzeczywistości, w której idee rywalizują z miłością, entuzjazm zderza się z ciężarem historii, a bohaterstwo przeplata się z rodzinnymi tragediami. Po przemianach ustrojowych i upadku PRL, walce Solidarności, oraz działalności bohaterów Okrągłego Stołu twórcy przeprowadzą nas... językiem rapu.
- To historia o prawdziwych ludziach, z dużym naciskiem na kobiety. To na ich barkach spoczywał często cały ciężar tej historii. Danuta Wałęsa odbierała Nobla w imieniu całej Polski - mówi Krzysztof Głuchowski, dyrektor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Nie zabraknie słynnych postaci - wydarzenia znane z kronik filmowych i podręczników historii ożyją na scenie oglądane oczami trzech znanych par: Frasyniuków, Wałęsów i Kuroniów. Jak zdradzają twórcy, Władysław Frasyniuk, po obejrzeniu zapowiadającego powstający spektakl filmowego zwiastuna powiedział: „Do tej pory uważałem, że tylko Tarantino może przywrócić pamięć o Solidarności. Teraz wraca nadzieja, że niekoniecznie”.
Opowieść współtworzona przez Gdański Teatr Szekspirowski i Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie ma pozytywny wydźwięk. Kończy się 5 czerwca - w piękny, słoneczny dzień, gdy Polacy obudzili się już w innym kraju, pełni nadziei, że oto rodzi się coś nowego - wielka, upragniona wolność.
- Pozytywny mit jest nam potrzebny. Nie możemy pozbywać się tego, co w naszej historii mamy najlepszego - dodaje Krzysztof Głuchowski.
Widzowie będą towarzyszyć bohaterom tamtych czasów w momentach ikonicznych - podczas strajków w stoczni i przy Okrągłym Stole - ale też w intymnych chwilach radości i cierpienia przeżywanych w zaciszach peerelowskich mieszkań lub w więziennych celach.
- Przygotowujemy musical, którego jeszcze w Polsce nie było, niosący ogromną nadzieję i pozytywne przesłanie. Prapremiera będzie miała miejsce na Wybrzeżu - blisko tych wszystkich miejsc, w których w latach 80. minionego wieku przebudziła się wspólnota Polaków, pragnienie wolności i niebywała odwaga. Mam ogromną satysfakcję, że spektakl będzie pierwszą premierą na naszej Dużej Scenie po zakończeniu historycznego remontu widowni - cieszy się dyrektor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Teatr w Blokowisku zmienia kierunek. Wywiad z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim
Nagradzana reżyserka, cenieni twórcy tekstów
Reżyserką spektaklu jest Katarzyna Szyngiera, nagradzana twórczyni, która współpracuje z teatrami w całej Polsce - reżyserowała m.in. w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Współczesnym we Wrocławiu i Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Jest także współautorką scenariusza musicalu „1989” - razem z Marcinem Napiórkowskim - autorem „Turbopatriotyzmu” opowiadającego o współczesnych polskich mitologiach politycznych, i Mirosławem Wlekłym - reporterem i pisarzem non fiction, autorem m.in. książek: „All inclusive. Raj, w którym seks jest bogiem”, „Tu byłem. Tony Halik”, „Gareth Jones. Człowiek, który wiedział za dużo” i „Górski. Wygramy my albo oni”.
Wraz z Katarzyną Szyngierą Wlekły jest również autorem reportaży, na podstawie których powstały spektakle teatralne - „Listy na wolność” (Teatr Nowy w Poznaniu), „Swarka” (Teatr Polski w Bydgoszczy”), „Bóg w dom” (Teatr Polski w Bydgoszczy) i „Jedzonko” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).
Za muzykę odpowiadają znani raperzy
Za brzmienie musicalu „1989” odpowiada polski muzyk, kompozytor, jeden z najlepszych polskich producentów rapowych - Andrzej Mikosz - „Webber”. Współpracował ponadto z takimi wykonawcami jak: Eldo, Ośka, Pezet, Flexxip, Ten Typ Mes, Fisz, Emade, Dawid Podsiadło oraz Otsochodzi. Znany jest przede wszystkim z wieloletniej współpracy z polski raperem uważanym za jdnego z najważniejszych przedstawicieli inteligenckiego rapu, również producentem muzycznym, Adamem Zielińskim -„Łoną”, który do spektaklu „1989” napisał tekst utworu „A co jeśli wygramy?”.
Znany hip hopowy duet wspiera Patryk Boberek „Bober” - polski raper, freestylowiec i autor tekstów, dwukrotny mistrz (w 2016 i 2017 roku) Wielkiej Bitwy Warszawskiej, imprezy, w ramach, której konkurują ze sobą polscy reprezentanci freestyle’u. W musicalu musicalu „1989” odpowiada za redakcję rapów oraz tekst utworów „Debata” i „Porozmawiajmy”, a także „Olo, game changer”, którego współautorem jest Antoni Sztaba.
„Smutek & melancholia”. Ciekawy, pełen świeżości one man show w Plamie. RECENZJA
Z Broadwayu do Gdańska
Inspiracją do powstania spektaklu „1989” była broadwayowska produkcja - amerykański musical „Hamilton”, którego premiera odbyła się w 2015 roku w Nowym Jorku. Opowiada o jednym z ojców założycieli Stanów Zjednoczonych Ameryki, Alexandrze Hamiltonie, językiem rapu. Na pomysł wpadł aktor, kompozytor i dramatopisarza Lin-Manuel Miranda, który chciał w ten sposób przyciągnąć zarówno młodszych, jak i starszych widzów.
Prapremiera w Gdańsku, premiera w Krakowie
Prapremiera spektaklu odbędzie się w Gdańsku - nieprzypadkowo, to tu działy się bowiem najważniejsze dla Polski wydarzenia. Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza na pięć przedpremierowych pokazów: 19 i 20, oraz 22-24 listopada. Następnie odbędzie się krakowska premiera w Teatrze im. Juliusza Słowackiego - 2-4, 6, i 29-31 grudnia. Do Gdańska spektakl wróci na kilka grań w lutym i marcu. Specjalne prezentacje są też planowane na czerwiec 2023 roku.
Bilety na spektakl są już w sprzedaży - w kasach i online: bilety.teatrszekspirowski.pl.
Twórcy i obsada:
Scenariusz: Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły. Teksty piosenek i szkice linii wokalnych: Marcin Napiórkowski. Redakcja rapów i tekst utworu „Debata” i „Porozmawiajmy”: Patryk Bobrek Bober. Tekst utworu „Olo, game changer”: Patryk Bobrek Bober, Antoni Sztaba. Tekst utworu „A co jeśli wygramy?”: Adam „Łona” Zieliński. Muzyka: Andrzej „Webber” Mikosz. Partie wokalne: Mateusz Bieryt. Choreografia: Barbara Olech. Scenografia: Milena Czarnik. Kostiumy: Arek Ślesiński. Światło: Paulina Góral. Asystent reżyserki i choreografki: Wojciech Dolatowski. Asystentka kostiumografa: Daria Stefania Krawczyk. Konsultacje wokalne: Klaudia Rabiega. Inspicjent i asystent reżyserki: Bartłomiej Oskarbski. Producent: Izabella Oleś. Producent: Melania Szymerowska.
Obsada: Karolina Kazoń (Danusia), Rafał Szumera (Lechu), Katarzyna Zawiślak-Dolny (Krysia), Mateusz Bieryt (Władek), Magdalena Osińska (Gaja), Marcin Czarnik (Jacek), Daniel Malchar (Bogdan), Karolina Kamińska (Alina), Dominika Feiglewicz (Henryka), Małgorzata Majerska (Anna), Julia Latosińska (Zofia / Córka Krysi i Władka / Topola), Rafał Dziwisz (Generał Jaruzelski / Erich Koch), Dominik Stroka (Kiszczak / Premier / Strażnik / Sekretarz), Antoni Sztaba (Robotnik Aram / Kwaśniewski), Wojciech Dolatowski (Robotnik Jerzy / Miodowicz / Reykowski), Bartosz Bandura (Bronisław), Paulina Narożnik i Dasha Melekh.
Musical „1989” uzyskał patronaty Prezydent Miasta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz oraz Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka. Partnerami produkcji są Europejskie Centrum Solidarności oraz ZAiKS.
Teatr Miniatura na wyjeździe. „Nie wierzę w śmierć” i nagradzany „Beton” w Stacji Orunia