16. Gdański Festiwal Tańca od 23 sierpnia do 1 września

W sierpniu Klub Żak zaprasza na 10 dni wypełnionych tańcem współczesnym - czyli na 16. edycję Gdańskiego Festiwalu Tańca. Przed publicznością w Sali Suwnicowej wystąpią tancerki i tancerze z Hiszpanii, Malty, Francji, Węgier, Iranu oraz Polski. W programie znalazły się wieloosobowe i kameralne spektakle. Festiwal rozpoczyna się w piątek, 23 sierpnia. Bilety są dostępne.
20.08.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy grupę tancerzy w ciasnym uścisku, tworzących skomplikowaną, dynamiczną kompozycję ciał, która jest intensywnie oświetlona przez niebieskie światło, nadające całości tajemniczy, surrealistyczny nastrój. W tle można zauważyć strukturę przypominającą ramę, która dodatkowo potęguje wrażenie zamknięcia i ograniczenia przestrzeni, w której poruszają się artyści
Moveo Dance Company z Malty przyjeżdża do Gdańska z dwoma spektaklami: „Traitor” i „I am Alex”. Zobaczymy je trzeciego dnia 16. Gdańskiego Festiwalu Tańca
fot. Lightstories

Choroba Parkinsona. W tańcu chorzy odzyskują sprawność i poczucie własnej wartości

Cykl wydarzeń 16. Gdańskiego Festiwalu Tańca w Klubie Żak (al. Grunwaldzka 195/197) otworzą Hiszpanie z Iron Skulls Co, czerpiący z tańca współczesnego i breakingu. O widowiskowym „Azul Petróleo” pisano „Tytułowy kolor (petrol) dominuje spektakl, kontrastując z agresywna czerwienią świateł laserów i masek, które mają na sobie tancerze. Światło laserów dociera w głąb sali, tworząc geometryczne figury, symulując wodę i budując nastrój. Dźwięk trzyma w napięciu niczym thriller. Współpraca czwórki świetnych tancerzy zestrojonych z dźwiękiem i fascynującymi efektami świetlnymi zachęca do zadania przeciwnego pytania: Ile ze wspólnoty jesteśmy w stanie poświęcić dla swojej indywidualności?” (Steffi Kutz, Mekur.de)

„Traitor” i „I am Alex” Moveo Dance Company z Malty poruszą natomiast kwestie ucieczki od konformizmu i odgórnie narzuconych norm społecznych oraz wszechobecnych obecnie hiperindywidualizmu i kultu „ja”.

Do ucieczki od norm i ograniczeń, tym razem w kontekście kobiecej tożsamości nawiąże francuskie Laboration Art Company w duecie „Anna”. Inspiracją do powstania spektaklu było pięć wyjątkowych kobiet XX wieku: Lise Meitner, Sophie Scholl, Clarenore Stinnes, Piny Bausch i Clary Schuman. Spektakl to hołd oddany kobietom, które odważnie stawiały cele i dążyły do realizacji swoich pragnień, ich moralnej postawie i hartowi ducha. „Anna” to opowieść o wolności, miłości, ale również o podstawowym prawie kobiet do samostanowienia i równości w społeczeństwie.

Natomiast „The Unseen” w choreografii Stefano Fardelli, w wykonaniu irańskiego tancerza (nazwisko tancerza jest ukryte ze względów politycznych) bezpośrednio odnosi się do sytuacji politycznej Iranu, w którym taniec jest nadal zabroniony i karany więzieniem.

Na zdjęciu dwie tancerki w czarnych kostiumach wykonują taniec na scenie, otoczone rzędem białych róż umieszczonych w szklanych butelkach. Obie artystki są uchwycone w dynamicznej pozycji, z uniesionymi ramionami i skoncentrowanym wyrazem twarzy, co nadaje występowi dramatyczny charakter
Nad zagadnieniami kobiecej tożsamości i wolności, w spektaklu „Anna” pochylą się artyści z Laboration Art Company z Francji
mat. artysty

Do świata pokoleniowych i kulturowych kontrastów zabierze nas efektowne „Ageless generation” węgierskiego Central Europe Dance Theatre, jednego z najbardziej znanych węgierskich zespołów tańca współczesnego na Węgrzech. Zespół czerpie inspiracje z lokalnych tradycji tanecznych regionu, jednocześnie będąc wrażliwym na współczesne, międzynarodowe trendy i problemy. Autorem choreografii jest Słowak Anton Lachky, dobrze znany gdańskim miłośnikom tańca z poprzednich wizyt na Gdańskim Festiwalu Tańca

Społeczne wątki pojawią się także w zamykającym Festiwal „Glory game” Sticky Fingers Club. Spektakl produkcji Komuny Warszawa z dowcipem odnosi się do tradycji olimpijskiej i nowożytnego oblicza sportu, w którym króluje bezwzględna rywalizacja, i coraz to rosnące wymagania względem zawodników. „Glory Game to przede wszystkim niesamowicie hipnotyzujący i perfekcyjny ruch w prawie bezruchu. Szóstka performerów przez cały spektakl porusza się w slow motion. Zupełnie nagie, atletyczne ciała przywodzą na myśl starożytne olimpiady. Mimo zwolnionego tempa mięśnie znajdują się w napięciu towarzyszącym tytanicznej pracy, jaką wykonuje organizm w czasie biegu.” (Kinga Senczyk, popkulturowcy.pl)

Międzynarodowy konkurs Solo Dance Contest

Po raz trzynasty w ramach Festiwalu odbędzie się międzynarodowy konkurs dla tancerzy Solo Dance Contest. W tym roku do konkursu zgłosiły się 154 osoby, w tym 118 z Europy (36 z Polski), 36 z Afryki, 12 z Azji, po 7 z Ameryki Północnej i Południowej, 2 z Australii. Ostatecznie do konkursu zakwalifikowano 23 osoby i to one w dniach 26 – 30 sierpnia 2024 zawładną Salą Suwnicową Żaka. 

Sola będzie oceniać trzy osobowe Jury, które przyzna nagrody o łącznej wysokości 5500 euro. Jurorami są: Uri Ivgi, (tancerz i choreograf, jeden z założycieli zespołu Ivgi & Greben), Artur Grabarczyk (tancerz, choreograf, pedagog, producent. Lider h.art company, doskonale znany gdańskiej publiczności) oraz Andrius Katinas (choreograf i pedagog, kierownik wydziału Tańca i Ruchu na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru). Czwartym jurorem będzie publiczność, która przyzna swoją Nagrodę w wysokości 500 euro.

Na zdjęciu widzimy grupę tancerzy wykonujących ekspresyjne, złożone ruchy ciał, w pełnym skupieniu, bez koszulek, co podkreśla fizyczność i intensywność ich występu. Kompozycja postaci i oświetlenie tworzą dramatyczny, niemalże intymny nastrój, który przyciąga uwagę do detali i emocji zawartych w ruchu
Festiwal zakończy polski spektakl „Glory Game” grupy Sticky Fingers Club
fot. Pat Mic

Program 16. Gdańskiego Festiwalu Tańca

  • 23.08.2024 / G.19.00 / Azul Petróleo / Iron Skulls Co / Hiszpania
  • 24.08.2024 / G.19.00 / Ageless generation / Central Europe Dance Theatre / Węgry
  • 25.08.2024 / G.19.00 / Traitor, I am Alex / Moveo Dance Company / Malta
  • 26 - 29.08.2024 / G.18.00 / międzynarodowy konkurs SOLO DANCE CONTES
  • 30.08.2024 / G.18.00 / finały Solo Dance Contest i The Unseen / Włochy, Iran
  • 31.08.2024 / G.19.00 / Anna / Laboration Art Company / Francja
  • 1.09.2024 / G.19.00 / Glory Game / Sticky Fingers Club / Polska

Bilety do kupienia online i w kasie

Spektakle:

  • 25 zł - karta do kultury*, bilet ulgowy*, karta tancerza*
  • 45 zł - bez zniżek

Uwagi: na spektakl Traitor i I am Alex 25.08 obowiązuje jeden bilet. Także na pokazy finałowe Solo Dance Contest oraz spektakl „The Unseen” 30.08 obowiązuje jeden bilet.

Solo Dance Contest (26-29.08):

  • 20 zł - karta do kultury*, bilet ulgowy*, karta tancerza*
  • 30 zł - bez zniżek

Uwaga! Spektakl „Glory Game” dla widzów powyżej 18 lat. W spektaklu pojawia się nagość, występuje światło stroboskopowe i dym.

Bilety bez zniżek można nabywać w sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl. Bilety ulgowe można nabyć tylko w kasie Klubu Żak (za okazaniem aktualnej karty/legitymacji). Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom (do 26 roku) i seniorom. Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 – w.117.

Więcej informacji: gdanskifestiwaltanca.pl i na Facebooku.

Gdański Festiwal Tańca jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak, miejskiej instytucji kultury. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. 

TV

Zamach na Kutscherę. Dekonstrukcja mitu. Waldemar Stopczyński