W tym artykule przeczytasz o (kliknij):
Piknik na 150-lecie
Piknik rodzinny z okazji 150-lecia tramwajów w Gdańsku obędzie się w niedzielę, 25 czerwca w godz. 11.00-16.00 na parkingu oraz w halach Międzynarodowych Targów Gdańskich (ul. Żaglowa 11).
Na przybyłych czekać będzie mnóstwo atrakcji, w tym m.in. gry i zabawy z nagrodami, występy artystyczne, animacje, dmuchane place zabaw, karuzele, zjeżdżalnie, trampoliny, tory samochodowe, warsztaty plastyczne, parada cyrkowa oraz wiele innych. Podczas pikniku na placu eksponowane będą trzy tramwaje – przedstawiciele trzech różnych epok tramwajowych: tramwaj konny z 1873 roku, tramwaj Ring z 1930 roku oraz przedstawiciel najnowszej generacji tramwajów – Pesa Jazz Duo.
Tramwajowe perełki. Poznaj historyczny tabor, który jest w posiadaniu Miasta Gdańska
Parada gdańskich tramwajów
Piknik poprzedzi parada gdańskich tramwajów, która wyruszy o godz. 10.30 z przystanku Węzeł Goddecka. Jej trasa prowadzić będzie do przystanku Żaglowa. Tramwajami biorącymi udział w paradzie będzie można dojechać na piknik rodzinny. Tramwaje biorące udział w paradzie nie będą zatrzymywać się na przystankach pośrednich.
Bezpłatna linia „150 lat tramwajów w Gdańsku”
W godzinach trwania pikniku na trasie Nowy Port – Dworzec Główny – Siedlce kursować będzie specjalna bezpłatna linia tramwajowa. Linia ta obsługiwana będzie przez tramwaje z historycznej floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Rozkład jazdy dostępny jest na stronie: www.gait.pl oraz poniżej.
Aby udogodnić dojazd, tego dnia będzie funkcjonowała linia tramwajowa 7 oraz uruchomiona zostanie w tym dniu dodatkowa linia tramwajowa 14, uruchomione zostaną też dodatkowe kursy linii autobusowej 158.
Linia tramwajowa 7
Tramwaje będą jeździły na stałej trasie z Łostowic Świętokrzyskiej przez Chełm - Dworzec Główny - Letnicę do Nowego Portu, z częstotliwością co 20 min, wg specjalnego rozkładu jazdy.
Dodatkowa linia tramwajowa 14
Tramwaje dodatkowej linii 14 będą jeździły wg stałej taryfy na trasie Jelitkowo – Przymorze – Zaspa – Letnica – Nowy Port, z częstotliwością co 20 min, wg specjalnego rozkładu jazdy.
Linia autobusowa 158
Uruchomione zostają dodatkowe kursy – zwiększona zostanie częstotliwość kursowania do co 10 minut. Kursy odjeżdżające z Wrzeszcza PKP od godz. 10:08 do godz. 16:38 oraz ze Stogów od godz. 10:14 do godz. 17:10 będą jeździć przez AmberExpo (Marynarki Polskiej – Żaglowa – Pokoleń Lechii Gdańsk).
Uwaga: w związku z organizacją parady tramwajów na trasie Węzeł Groddecka – Żaglowa-Amber Expo (rozpoczęcie o godz. 10:30), może nastąpić chwilowe wstrzymanie ruchu ze względu na przejazd parady.
Historia gdańskich tramwajów ma już 150 lat!
Pierwsze tramwaje w Gdańsku, w relacji Targ Sienny – Oliwa, rozpoczęły kursowanie 22 czerwca 1873 roku. Napędzane siłą mięśni koni, sunęły po jednotorowej trasie o długości blisko dziesięciu kilometrów. Trasa składała się z jedenastu mijanek, jedynie jej krótkie odcinki, prowadzące nad fosą i przez Bramę Oliwską oraz początkowy fragment linii na Targu Siennym, zostały zaprojektowane w układzie dwutorowym. Tramwaje zatrzymywały się na dwudziestu trzech przystankach - by zminimalizować wysiłek fizyczny koni - wyłącznie na żądanie pasażera. A w trzynawowej hali w nowo wybudowanej zajezdni w Oliwie znajdowała się przestronna stajnia dla ponad stu koni.
Tak wyglądały początki komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Tak sto pięćdziesiąt lat temu rozpoczęła się historia gdańskich tramwajów. Komunikacja tramwajowa w Gdańsku rozwijała się wraz z postępem technicznym – miejsce tramwajów konnych zajęły elektryczne, rozbudowywały się trasy tramwajowe. Trwała też konsekwentnie w czasach wielkich kryzysów, które przyniosły I i II wojna światowa.
I powstała z gruzów po ogromnych zniszczeniach dokonanych w trakcie działań wojennych w 1945 roku.
Gdańsk z dumą zapisuje nowe karty historii komunikacji miejskiej. Rozbudowywane są linie tramwajowe, a gdańska flota to obecnie jedna z najnowocześniejszych w Polsce. Wszystkie linie w naszym mieście obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych, które funkcjonują jeszcze w wielu polskich miastach, możliwe było dzięki ogromnym inwestycjom w gdańską flotę.