Na tę elektryzującą wiadomość czekało wielu czechofilów, turystów pragnących zwiedzić stolicę Czech, a także Czechów marzących o wypadzie nad Bałtyk. A właściwie na potwierdzenie tej wiadomości i początek sprzedaży biletów, gdyż informacje o planach uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Gdynia - Praga ukazywały się w mediach od miesięcy. Teraz już wszystko jest jasne.
Nie tylko Praga, nie tylko PKP Intercity
Jak mówi rzecznik prasowy PKP Intercity Maciej Dutkiewicz, pierwszy pociąg z Gdyni do Pragi wyruszy 14 grudnia, ale będzie to kurs techniczny. Czy z pasażerami na pokładzie? Tego jeszcze nie wiadomo, ale na pewno pasażerowie będą mogli udać się w podróż Baltic Expressem już dzień później - 15 grudnia. I to nie koniecznie aż do samej Pragi.
- Ten pociąg będzie spełniał różne funkcje. Dowiezie Czechów, którzy chcą zobaczyć morze, nad Bałtyk. Dowiezie Polaków, którzy chcą zwiedzić Pragę i Czechy. Ale będzie to też pociąg regionalny, kursujący cztery razy na dobę, który dowiezie pasażerów do Bystrzycy Kłodzkiej w Kotlinie Kłodzkiej, a po drodze do takich miast jak Tczew, Bydgoszcz, Poznań czy Wrocław - tłumaczy Maciej Dutkiewicz i dodaje, że bilety do Pragi można już kupować w aplikacji mobilnej oraz systemie ebilet.intercity.pl lub kasach biletowych na dworcach.
Warto dodać, że bilety można kupić nie tylko od polskiego przewoxnika, ale również na stronie czeskiego narodowego przewoźnika České dráhy - www.cd.cz.
„Przyjedź z nami do Polski. Nad morze, na łono natury lub w podróż służbową tylko w zaciszu pociągu” - reklamuje połączenie na swojej stronie przewoźnik, a rzecznik spółki České dráhy Petr Šťáhlavský wyjaśnia: - Od 15 grudnia 2024 r. České dráhy będą obsługiwać nowe połączenie Baltic Express Praga - Gdynia we współpracy z polską spółką PKP Intercity. České dráhy zapewni obsługę pociągów w Czechach, polski partner PKP Intercity w Polsce. PKP Intercity będzie świadczyć wszelkie usługi na terenie Polski, w tym m.in. sprzedaż biletów, rezerwacje, eksploatację pociągów itp. W Czechach pociągi Baltic Express zatrzymują się na stacjach Lichkov, Jablonné nad Orlicí, Letohrad, Ústí nad Orlicí, Pardubice, Kolín i Praga.
Cena bazowa biletów jest u obu przewoźników taka sama i wynosi na trasie Gdynia - Praga około 78 euro, natomiast każdy z przewoźników może ustalać ceny promocyjne, tak jak zrobiono na start. Jak informuje PKP Intercity promocyjne ceny z Trójmiasta do Pragi zaczynają się od 29,90 euro. A u Czechów?
Najtańsze bilety drugiej klasy na pociąg wyruszający z Gdańska, 15 grudnia o godzinie 8:29 kosztują:
- 130,96 zł na stronie PKP IC
- 742 Kč (126,14 zł po kursie 0,17 zł za 1 koronę czeską) na stronie ČD
Standard Intercity
Jak podaje PKP Intercity, połączenia z Trójmiasta będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą. Taka oferta zapewni pasażerom dużą elastyczność w wyborze dogodnego połączenia. Najszybszy pociąg Baltic Express pokona odcinek Gdynia-Praga w około 9 godzin.
Zestawienie pociągów Baltic Express będzie obejmowało wagony w relacji międzynarodowej oraz krajowej. W relacji międzynarodowej, na trasie Gdynia - Praga, znajdą się 3 wagony ČD drugiej klasy oraz 1 wagon PKP IC pierwszej klasy. Na odcinku Wrocław - Praga pociągi będą prowadzone przez nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron. W relacji krajowej, na trasie Wrocław - Gdynia, oprócz wagonów międzynarodowych będą kursowały: dodatkowy wagon pierwszej klasy, wagon restauracyjny oraz 5 zmodernizowanych wagonów drugiej klasy. Łącznie na odcinku Gdynia - Wrocław pociągi będą miały 11 wagonów. Na tym odcinku pociągi Baltic Express będą obsługiwane przez nowe lokomotywy EU160.
Rzecznik Maciej Dutkiewicz dodaje, że w wagonach możemy się spodziewać udogodnień standardu Intercity, jak np. klimatyzacja, wifi, czy gniazdka do ładowania telefonów i laptopów.