Flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów składa się z 252 autobusów oraz 135 zestawów tramwajowych.
W ubiegłym roku nie tylko dobiegła końca (trwająca od lipca 2019 r.) dostawa pierwszej transzy (15 egzemplarzy) nowych, dwukierunkowych pojazdów PESA Jazz Duo, ale także prawie zakończyła się dostawa drugiej, równie licznej partii. 23 grudnia do Gdańska dotarło w sumie już 27 nowych tramwajów, do kompletu brakuje zaledwie trzech.
Nowe pojazdy zastępują najstarsze tramwaje - 105 Na.
- Dzieje się to sukcesywnie od kilku lat. Tylko w 2020 roku wycofaliśmy 13 wagonów „105”. We flocie zostało jeszcze 15 takich pojazdów, realizują kursy zgodnie z zamówieniem organizatora transportu (Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku - red.), w tak zwanych trójskładach, gdzie jeden skład złożony jest z trzech wagonów - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
GAiT kontynuuje, rozpoczętą w 2018 roku, modernizację tramwajów N8C, czyli tzw. “Dortmundów”. Z 62 wagonów tego typu modernizację przeszło 26, a trzy są obecnie w trakcie prac. W ramach modernizacji m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne zyskają wszystkie gdańskie “Dortmundy”, dzięki czemu staną się bardziej niezawodne, a ich eksploatacja bardziej oszczędna. Dla wygody pasażerów montowane są także ładowarki USB (dostępne m.in. w każdym z 27 najnowszych tramwajów PESA).
Po gdańskich ulicach kursuje coraz więcej autobusów o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Do zakupionych przez Miasto (w latach 2016 - 2019) 67 Mercedesów Citaro, w 2020 roku dołączyło kolejnych 48 nowych, niskopodłogowych pojazdów - tym razem w formie dzierżawy na osiem lat.
Wszystko na temat charakterystyki pojazdów i udogodnień dla podróżnych:
Standardem w pojazdach GAiT stopniowo stają się także defibrylatory AED. Obecnie w kabinach 151 tramwajów i autobusów są już te urządzenia, z których pomocą można uratować komuś życie, a kierowcy i motorniczowie szkoleni są z ich obsługi. Docelowo defibrylatory będą jeździć na pokładach wszystkich autobusów i tramwajów przewoźnika. Są m.in. we wszystkich nowych Pesach i Mercedesach Citaro, montowane są także w modernizowanych tramwajach N8C.
A jak sprawowały się pojazdy GAiT w ubiegłym roku?
Łatwo to sprawdzić podając dwa wskaźniki.
Pierwszy - wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych - jest to procent wykonania kilometrów wynikających z rozkładów jazdy sporządzanych przez organizatora transportu, czyli ZTM.
W 2020 roku (w okresie od stycznia do listopada) w przypadku autobusów wskaźnik ten wyniósł 99,93 proc.; w przypadku tramwajów zaś 99,58 proc. Dane za analogiczny okres 2019 roku: autobusy - 99,82 proc; tramwaje - 99,25 proc.
Drugi - wskaźnik awarii - liczony jest na każde 10 tysięcy kilometrów przejechanych przez pojazdy. U autobusów (od stycznia do listopada 2020 r.) wyniósł - 1,77, natomiast w przypadku tramwajów – 1,43. Analogiczny okres 2019: autobusy - 2,96, tramwaje -1,84.
- Niezawodność naszych pojazdów wzrasta dzięki inwestycjom w nowy tabor i modernizacji tramwajów N8C - podkreśla Anna Dobrowolska.
Najbardziej awaryjne spośród taboru GAiT były autobusy Solaris Urbino 18/2008 oraz tramwaje 105Na i N8C. W przypadku autobusów awarie dotyczyły najczęściej jednego z najbardziej eksploatowanych elementów w pojazdach komunikacji miejskiej, czyli mechanizmu drzwi.
Drzwi szwankowały także najczęściej w tramwajach 105Na. W pojazdach N8C z kolei awarie dotyczyły najczęściej systemu elektrycznego, co ważne psuły się w tramwajach, które jeszcze nie przeszły modernizacji.
Naprawami awarii autobusów i tramwajów zajmują się pracownicy zaplecza technicznego GAiT, poza 48 autobusami Mercedes Citaro dzierżawionymi przez GAiT. Umowa obejmuje również utrzymanie techniczne pojazdów przez cały okres najmu przez firmę dzierżawiącą pojazdy.
Koszt napraw w przypadku tramwajów wyniósł w 2020 roku ok. 900 tys. zł, w przypadku autobusów – ok. 380 tys. zł.
Warto dodać, że w minionym roku pojazdy GAiT przejechały ponad 29 mln km.
Spółka zatrudnia obecnie ok. 300 motorniczych i ok. 580 kierowców, i wciąż zgłaszają się nowi chętni do pracy na tych stanowiskach. Prowadzona jest rekrutacja, trwają kursy na nowych motorniczych i kierowców. Sytuacja kadrowa gdańskiego przewoźnika jest stabilna.