11. Gdański Festiwal Tańca. "Motus Animi Continuum" Ewy Wycichowskiej. ROZMOWA
Solo Dance Contest on-line
Tegoroczną edycję Gdańskiego Festiwalu Tańca otworzy konkurs Solo Dance Contest (środa, 2 września, początek godz. 11). Spośród 140 nadesłanych zgłoszeń jury wybrało 30 nagrań tancerzy między innymi z USA, Izraela i Włoch.
Na liście znajdziemy nazwiska znane z poprzednich edycji festiwalu oraz nowe twarze. Nowością, wymuszoną pandemiczną rzeczywistością, są filmowe prezentacje konkurujących ze sobą tancerzy, które będziemy oglądać w Żaku zamiast zmagań na żywo.
- Miłośników tańca zapraszamy do obejrzenia solówek na ekranie Sali Suwnicowej i zagłosowanie na swojego faworyta, który zdobędzie nagrodę publiczności w wysokości 1000 Euro - zachęca i wyjaśnia Maria Miotk, kuratorka festiwalu. - Międzynarodowe jury w składzie: Susanna Beltrami, James Wilton i Arno Böhler będzie oceniać zgłoszone solówki w trybie pracy online, a listę finalistów i werdykt poznamy w środę, na zakończenie pierwszego dnia festiwalu.
11. Gdański Festiwal Tańca. O “Ciele i duszy” opowiedzą tancerze w Klubie Żak
Spektakle na żywo w Klubie Żak
Kolejne festiwalowe prezentacje (3 i 4 września, początek godz. 18) to prawie same premiery, w tym STICKY FINGERS CLUB z gwiazdorską obsadą, której nie trzeba przedstawiać trójmiejskiej widowni.
- Dominik Więcek kilkukrotnie zabłysnął w konkursie Solo Dance Contest - przypomina Maria Miotk. - Do współpracy zaprosił tancerki: Dominikę Wiak i Monikę Witkowską, również finalistki żakowego konkursu, a Daniela Komędera to jedna z najbardziej rozpoznawalnych tancerek młodego pokolenia, także dzięki współpracy z najsłynniejszym gdańskim teatrem tańca Dada von Bzdülöw.
Kolejna premiera - IF I WEAR - została zrealizowana podczas rezydencji artystycznej w Kelim Choreography Center w Tel Avivie przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza. Spektakl Marty Kosieradzkiej i Agnieszki Sterczyńskiej został też zakwalifikowany do finałowego etapu ''The best OFF'', konkursu na najlepszy spektakl teatru niezależnego.
Tego samego dnia będzie można obejrzeć OVER GROUND. Spektakl przygotowano w ramach rezydencji w Toskanii - nagrody w konkursie „Of Death and Dying” dla Olsztyńskiego Teatru Tańca. Założenie tego zespołu udało się dzięki wsparciu Budżetu Obywatelskiego Olsztyna.
A co w weekend?
W festiwalowy weekend ( 5 i 6 września, godz. 18) zobaczymy UNBODY – kolejną produkcję trójmiejskiego składu Hertz Haus, założonego przez Natalię Murawską wraz z Anną Zglenicką, Magdaleną Kowalą i Joanną Woźną, które w obecnym składzie współpracują od 2016 roku. Tancerki kreują własną estetykę, korzystając z tańca współczesnego, fizycznego, improwizacji i działań performatywnych. Ich poprzednia premiera „Solo na cztery kaski i stracony czas” była choreografią Anny Piotrowskiej, która zafascynowana młodymi tancerkami zaproponowała im pracę nad spektaklem.
Ostatnią premierą Festiwalu będzie efekt rezydencji dla dojrzałych artystek. To pomysł realizowany przez organizatorów festiwalu już od ubiegłego roku. Wówczas do współpracy zapraszała wybitna tancerka, wieloletnia solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, a dziś wykładowczyni - Ewa Wycichowska. Wraz z Iwonę Olszowską, Agnieszką Noster, Małgorzatą Matuszewską, Krzysztofem Raczkowskim i Jackiem Krawczykiem stworzyli improwizowany, inspirowany Gombrowiczem spektakl pt. “Motus Animi Continuus” (“Ustawiczny ruch ducha”).
Tym razem choreografię dla uznanych, doświadczonych tancerek stworzył Jakub Lewandowski, a na scenie w spektaklu "b l a s k" zobaczymy Martę Bury, Sylwię Hefczyńską-Lewandowską, Elizę Hołubowską oraz (ponownie) Iwonę Olszowską.
Zasady bezpieczeństwa
Zanim zdecydujemy się na uczestnictwo w festiwalu, musimy wiedzieć, że liczba miejsc na widowni z powodu epidemii ograniczona została do 40, a udział w wydarzeniach w Sali Suwnicowej jest możliwy przy zachowaniu dystansu i w masce. Organizatorzy proszą też o zajmowanie oznaczonych miejsc i nieprzestawianie krzeseł. Przed wejściem na salę powinniśmy również wypełnić formularz kontaktowy dostępny w holu i przekazać go pracownikowi kasy Klubu Żak.
Bilety: 20 zł, 15 zł - Karta Do Kultury; 10 zł – ulgowe; 8 zł – Karta Tancerza. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.
8 zł – 1 blok pokazów Solo Dance Contest. Bilet na każdy z poszczególnych bloków upoważnia do wzięcia udziału w głosowaniu na laureata nagrody publiczności oraz obecności podczas ogłoszenia werdyktu.
Więcej informacji na stronie: gdanskifestiwaltanca.pl; aktualności i komunikaty organizatorzy publikują na stronie Facebook.com/GdanskiFestiwalTanca.
Festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska oraz dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także przy wsparciu GIWK.
PROGRAM Gdańskiego Festiwalu Tańca
- środa: 2 września 2020 / Solo Dance Contest
godz. 11.00 / blok I pokazów nagrań
godz. 13.30 / blok II pokazów nagrań
godz. 16.00 / blok III pokazów nagrań
godz. 19.00 / ogłoszenie wyników - videokonferencja z finalistami i przewodniczącym Jury
- czwartek - piątek: 3 - 4 września 2020
godz. 18.00 / STICKY FINGERS CLUB / wyk. Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska / muzyka: Przemysław Degórski / reżyseria świateł: Krystian Koźbiał / opieka dramaturgiczna: Konrad Kurowski/ zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca / współprodukcja: Lubelski Teatr Tańca / 60 min. / premiera
godz. 19.45 IF I WEAR / wyk. Marta Kosieradzka, Agnieszka Sterczyńska / współprodukcja Choreography Center Bat Yam / 50 min. / premiera
godz. 21.30 OVER GROUND / Olsztyński Teatr Tańca / wyk. Marta Jakimicha, Monika Parafiniuk, Katarzyna Rutkowska, Anna Janczarek, Paulina Spiel, Łukasz Szleszyński / koncept: Katarzyna Grabińska / video: VJ Tonda Kinoko / muzyka: Maciej Olewniczak „Żuławy”, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Segietyńskiego / produkcja: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA / 40 min / premiera: 10.11.2018 Tenuta Dello Scompiglio, Włochy
- sobota i niedziela: 5-6 września 2020
godz. 18.00 UNBODY / Hertz Haus / wyk. Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka / współpraca artystyczna: Artur Bieńkowski / zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca / 60 min.
godz. 20.00 / b l a s k / REZYDENCJA/PREMIERA 45+ / wyk. Marta Bury, Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Eliza Hołubowska, Iwona Olszowska / chor. Jakub Lewandowski / reżyseria świateł: Paweł Murlik / muzyka: Michał Lis / projekt kostiumów, scenografia: Adrianna Gołębiewska / wykonanie kostiumów: Patryk Wojciechowski / zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera 45+ w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca / 45 min. / premiera.
Kogo zobaczymy w konkursie Solo Dance Contest?
- Blok 1 / 2.09.2020 / g.11.00
- Girish Kumar Rachappa / Indie / Sanatana
Tancerz, choreograf. Oprócz konkursowego sola „Sanatana” stworzył “Ramayana Katha”, “Dasavatharam” oraz “Shiva Tandav”. Uczestnik programu dla tancerzy w Contemporary Dance School Hamburg, także rezydencji artystycznej w studiu Wayne’a McGregora. Zwyciężył w konkursie solo w ramach projektu Eurasia Dance Project International Network.
2. Marina Miguélez / Hiszpania / Alma
Absolwentka Królewskiego Konserwatorium Tańca Mariemma w Madrycie oraz słynnej szkoły Victora Ullate’a.
Pierwsza solistka kilku europejskich kompanii baletowych, zaczęła tworzyć własne choreografię, co przyniosło jej nagrodę za najlepszą choreografię w r.2018 (LCDA) oraz w r.2019 za najlepsze wykonanie (Malaga Crea).
3. Clémence Juglet / Francja / I need to
Studiowała taniec w Paryżu I Nowym Jorku, brała udział w licznych konkursach tanecznych i choreograficznych. Wystąpiła w scenach tańca w filmie „Tancerka” („La danseuse”, 2016), wyświetlanym podczas festiwalu w Cannes. Tańczyła z zespołami Cie 131, Cie LA, Cie Sarah Adjou, Cie Anybody i The Collectif Ongaeshi.
4. Giulia Spanella / Włochy / No Panic
Studiowała taniec w Kopenhadze i Londynie. Uczyła się od tancerzy z kompanii Batsheva i Hofesh Shechter. Obecnie pracuje dla włoskiej LineOut Dance Company.
5. Marcin Motyl / Polska / Device
Niezależny tancerz i choreograf. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie pracował w Polskim Teatrze Tańca, gdzie miał okazję współpracować i tańczyć w spektaklach takich choreografów jak: Ohad Naharin, Jo Strømgren, Yossi Berg, Ewa Wycichowska, Urszula Bernat- Jałocha, Josefine Patzelt i wielu innych. Nieustannie zdobywa doświadczenie, biorąc udział w licznych zagranicznych projektach i warsztatach prowadzonych przez takich twórców czy pedagogów jak: Franck Chartier, Gabriela Carrizo, Yuval Pick, Sjoerd Vreugdenhil, Yoshifumi Inao, Henrik Kaalund, Yi-Chun Liu, Stian Danielsen, Shi Pratt. Twórca takich dzieł jak: DEVICE, PLAN, ROUTINE, KIND OF MOTI, prezentowanych w Polsce oraz Japonii, Chinach i Niemczech.
6. Celeste Ayus Motta / Hiszpania / Roots
Współpracuje z LasTwins Collective. Jej choreografia do Twins Comic Duet zdobyła nagrodę publiczności podczas Decorrido Festival w r.2016. Konkursowe solo „Roots”, natomiast, zdobyło nagrodę publiczności podczas festiwalu w Kolonii w 2019r.
7. Panos Malactos / Cypr / Hire me, please
Studiował balet i taniec współczesny w Londynie. Pracował w Fresco Dance Company, Inbal Dance Theatre, Asomates Dynamis Dance Company, Fest Spiel Haus St. Pölten i innych teatrach tańca. Otrzymał nagrodę dla młodych choreografów w 2019 r.
8. Emmanuelle Rizzo / Włochy / In meinem Himmel / chor. Rebecca Gollwitzer
Związana z monachijską sceną taneczną. Była asystentką w projekcie, reżyserowanym przez Roberto Zappalá "MoDem", brała udział w spektaklach Ballet Classique Munich. Obecnie pracuje z kanadyjską choreografką i reżyserką filmową Jasmin Ellis nad projektem „Bad Lemons”.
9. Tomasz Pomersbach / Polska / Coronation / chr. Maciej Kuźmiński
Tancerz z wieloletnim i różnorodnym doświadczeniem. Studiował w London Contemporary Dance School. W latach 2010-2014 tancerz Polskiego Teatru Tańca, gdzie występował m. in. 40 (Jo Strømgren), Desert (Paulina Wycichowska; główna rola Małego Księcia), Minus 2 (Ohad Naharin), Wiosna-Effatha (Ewa Wycichowska), Wo-man w pomidorach (Yossi Berg). Po 2014 pracował z Rosalind Crisp (spektakl Back to Bone), Loredana Parella (Carmen, Les Hommes) oraz Sjoerd Vreugdenhil (Skutki niezamierzone). Regularnie współpracuje z Pink Mama Theatre w Bernie, pod dyrekcją Sławomira Bendrata i Dominika Krawieckiego (spektakle Psittacus Erithacus, Dynastia, Olimpiada oraz Jungle.
10. Magdalena Wójcik / Polska / 2 brown to be Polish / chor. Magdalena Agata Wójcik i Ewelina Sobieraj
Obecnie tancerka E.sperimenti Dance Company, stypendystka trzyletniego projektu Corso Perfezionamento Professionale w Padwie, nauczyciel tańca współczesnego oraz młody choreograf. Jako tancerka współpracowała z Sopockim Teatrem Tańca, Petranura Danza z Sycylii oraz choreografami takimi jak: Sharon Fridman, Valerio Longo, Milena Zullo, Itamar Serussi, Paolo Mohovich, Davide Sportelli, Elia Mrak, Ming Poon, Nancy Lopez, Natalia Iwaniec. Ukończyła kurs dla profesjonalnych tancerzy MoDem Roberto Zappalá. W początkowym etapie swojej kariery tanecznej była finalistką programu You Can Dance.
11. Damiano Scavo / Włochy / Seven Years / chor. Marco Laudani
Obecnie tańczy w zespole Ocram Dance Movement pod dyrekcją Marco Laudani. W 2015 był stypendystą Codarts w Rotterdamie. Brał udział w projeckie MoDem Pro, prowadzonym przez Roberto Zappalà.
- Blok 2 / 2.09.2020 / g.13.30
- Noa Shavit / Izrael / Tennis – now or never / chor. Nimrod Freed
Tańczy w Tami Dance Company/ Nimrod Freed od 8 lat, przedtem była praca w Emanuel Gat Dance Company. Noa ma za sobą uczestnictwo w Central Park Summer Stage Festival w Nowym Jorku, Shanghai Expo i Guangdong Festiwale w Chinach, występy w Operze Mińskiej, trasy światowe z Tami Dance Company.
2. Andrea Ward / USA / Tension of nature
Nowojorska choreografka, tancerka, nauczycielka tańca. Prezentowała swoją pracę w wielkim tanecznym wydarzeniu NYC Choreographer's Carnival. Nagrała serię filmów, przedstawiających taniec pod wodą. Jest choreografem-rezydentem w Center for World Arts na Florydzie.
3. Mahalia Horvath / Szwajcaria / Shoes to lose
Studiowała na uniwersytecie Folkwang w Essen na kierunku teatr fizyczny. W latach 2017 i 2018 wygrała nagrodę „Migros Art and Culture" w dziedzinie teatru fizycznego.
4. Enora Gemin / Francja / Jardin sous l'eau
Studiowała choreografię we Francji I Niemczech, później została niezależną tancerką oraz gościnnie występowała z Folkwang Tanzstudio, współpracuje z organizacją Die Wolke Art group, zajmującą się rozwojem sztuk performatywnych, m.im. tańca współczesnego.
5. Afonso Pereira / Portugalia / Stand Bye / chor. Brian Scalini
Solista kompanii Tanzcompagnie Landesbühnen Sachsen pod dyrekcją Carlosa Matosa w Dreźnie. Pracował z choreografami: Michele Merola, Emilią Reggio, Igorem Kirovem, Fabio Liberti. Edukację choreograficzną zdobywał w Konserwatorium Lizbońskim, a wśród pedagogów wymienia m.in. primabalerinę teatru Bolszoj Ninę Ananiashvili.
6. Marta Kosieradzka/ Polska / Pioggia
Absolwentka wydziału grafiki warsztatowej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie i wydziału tańca Artesis Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii (Belgia). Jest autorka kilku spektakli solowych - m. in ''The doubts and reflections of Eve'', ''Electronic mermaid'', które pokazywane były na wielu międzynarodowych festiwalach i nagradzane w konkursach choreograficznych. Od lat tworzy także filmy tańca. W ostatnim sezonie była rezydentką Kelim Choreography Center w Tel Avivie. Obecnie współpracuje m.in z Teatrem Tańca Zawirowania w Warszawie tworząc spektakle i prowadząc działalność edukacyjną.
7. Antes Collado / Hiszpania / Nereo ahogándose (Nereo drowning)/ chor. Joaquín Collado
Prezentował swoje prace podczas Dance Venice Biennal w Wenecji, festiwalu Metropolitan Dance w Barcelonie, American Dance Festival w the USA, Cádiz en danza w Jerozolimie, a także festiwalu w Pekinie. Za solo „Nereo drowning” otrzymał pierwszą nagrodę w konkursach MasDanza oraz Distrito de Tetuán w Madrycie.
8. Julianna Walczak / Polska / Depresja: o tym, jak spakowała moją duszę/
Tancerka, performerka, instruktorka tańca współczesnego oraz studentka choreografii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Swoje umiejętności rozwija pod okiem znanych instruktorów z Polski oraz za granicy takich jak Witold Jurewicz, Jacek Owczarek, Iwona Olszowska, Ohad Naharin czy Scott Wells. Współtworzyła projekt performatywny w ramach festiwalu Flow CI w Warszawie w 2019. W tym samym roku współtworzyła i występowała w spektaklach "Biegnący" – Teatr Rozbark w Bytomiu oraz "Feel free not to escape fromm" podczas Warsaw Dance Days. Obecnie zaangażowana w grupę performatywną Connecting Arts działającej w ramach Łódźkiej szkoły filmowej, tancerka teatru V6 w Łodzi.
9. Ayano Tatekawa / USA / Nodo / chor. Camille Granet
Dostała drugą nagrodę za współczesne pas de deux podczas festiwalu Danza in Fiera we Włoszech, a następnie, drugą nagrodę w konkursie Pinerolo. Występowała w hiszpańskim tournée w pas de deux "Reminiscence", stworzonym przez Camille Granet. Odbywa staż w kompanii Balletto di Siena.
10. Francesca Piergiacomo / Włochy / An old cliché / chor. Angelo Egarese
Studiowała w znanej Akademii Tańca Codarts w Rotterdamie, po czym została zatrudniona w GOTRA balet. Następnie pracowała w Theaterhagen. Obecnie tańczy w Kinesis Contemporary Dance Company.
11. Natalie Bury / Szwajcaria / Fucking beautiful
Tancerka, choreografka, wykształcona jak w zakresie tańca klasycznego, tak i współczesnego. Od 2014 artystka niezależna. Występowała na licznych festiwalach tańca z pracami: „In Control", „Monsta", „Frau Müller und die Suche nach der Wirklichkeit", „RCP - RemoteControlledParents".
12. Evelyn Tejeda / USA / Impossible to explain
Pochodzi z Republiki Dominikańskiej, choreografka, tancerka oraz instruktorka tańca. Weszła do półfinału dominikańskiej edycji program “Mam talent”, jest współzałożycielką Narodowej Kompanii Tańca Współczesnego Republiki Dominikańskiej. Brała udział w Bates Dance Festival w USA, Encuentro de Danza w Ekwadorze oraz w Międzynarodowym Festiwalu Tanca EDANCO w Republice Dominikańskiej.
- Blok 3 / 2.09.2020 / g. 16.00
1. Alexandre Fandard / Francja / Quelques-uns le demeurent
Zaczynał od hip-hopu i samodzielnej nauki tańca. Później został przyjęty do paryskiej Académie Internationale de la Danse in Paris. W r.2016 został zaproszony do rezydencji "Laboratoire des culture urbaines" w Paryżu. Jego solo „Quelques-uns le demeurent” zostało nagrodzone trzykrotnie.
- Teresa Pereira / Portugalia / Cocoon / chor. Brian Scalini
Stworzyła zespół "D'Block" Dance Collective z partnerami Hugo Epié and Clément Olivier; występowała gościnnie w Landesbünhen Sachsen Tanzcompagnie. Wcześniej tańczyła w balecie Genewy, gdzie realizowała repertuar tworzony przez Hofesha Shechtera, Stijna Celisa, Kena Ossoli, Baraka Marshalla, Isabelle Chaffaud, Jerome’a Meyera, Wayne’a Mcgregora oraz Cindy Van Acker.
3. Andrea Scarfi / Włochy / Shadab
Studiował w Międzynarodowej Szkole Tańca Współczesnego Iwanson w Monachium. Współpracował z choreografem Dustinem Kleinem w Bawarskiej Operze Narodowej. Aktualnie artysta niezależny.
4. Ivan Strelkin / Rosja / Beast in love
Studiował w Petersburgu na Akademii Sztuki Teatralnej, pracował w teatrach Rosji i Estonii. Podjął studia na uniwersytecie Folkwang w Essen, na kierunku choreografia i skupił się na karierze tancerza i choreografa. Uczestniczył w programie "Movement research" w Linzu. Brał udział w Solo Dance Contest 2019.
5. Marketa Kuttnerová / Czechy / Circe
Studiowała w Hogeschool Voor de Kunsten w Holandii. Po studiach skupiła się na tworzeniu własnych dzieł choreograficznych. Współpracuje z zespołem Vzbudme Vary, interesuje ją taniec wpisany w określoną przestrzeń (np. muzeum) z udziałem muzyki na żywo.
6. Magdalena Negowska / Polska / Przekątna
W 2016 roku ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Gdańsku, później przez dwa lata tańczyła w Operze Bałtyckiej. W okresie 2019-2020 brała udział w programie dla młodych tancerzy w teatrze tańca - Budapest Dance Theatre oraz Gangaray Dance Theatre (GAP).
7. Alina Belyagina / Rosja / Pure Image
Ukończyła Moskiewski Uniwersytet Kultury. Przez trzy lata pracowała jako nauczycielka baletu klasycznego w Śląskim Teatrze Tańca oraz Teatrze Rozbark. Karierę choreograficzną rozpoczęła w Niemczech, uczestniczyła w rezydencji choreograficznej Soltunatu Tantsu Lava w Tallinie. Obecnie współpracuje z monachijskim Freies Theater München. Jako tancerka występowała w kreacjach takich choreografów jak Hege Haagenrud, Isabelle Schad, Claudia Castellucci, Helena Waldmann, Sharon Eyal.