Zespół został powołany Zarządzeniem Nr 278/24 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 12 lutego 2024 r.
Inicjatorem i pomysłodawcą powstania Zespołu Dialogu Obywatelskiego ds. „Lokali użytkowych dla organizacji pozarządowych” są Fundacja Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych; Stowarzyszenie Gdański Komitet Obywatelski; Stowarzyszenie „Dla Siedlec”; Fundacja Oparcia Społecznego Aleksandry FOSA; Stowarzyszenie Morena; Instytut Metropolitalny; Opowiadacze Historii Dolnego Miasta w Gdańsku przy ścisłej współpracy z Urzędem Miejskim w Gdańsku.
Głównym celem funkcjonowania Zespołu Dialogu Obywatelskiego do spraw „Lokali użytkowych dla organizacji pozarządowych”, jest wypracowanie rozwiązań w zakresie usystematyzowania dostępności lokali użytkowych będących w zasobie Gminy Miasta Gdańska udostępnianych organizacjom pozarządowym.
Należy podkreślić, że udział w Zespole Dialogu Obywatelskiego do spraw „Lokali użytkowych dla organizacji pozarządowych” jest całkowicie otwarty i na każdym etapie prac można włączyć się w pracę Zespołu.
Zakres prac zespołu:
- wypracowanie sposobów optymalnej komunikacji pomiędzy organizacjami pozarządowymi i jednostkami Miasta Gdańska dysponującymi zasobami lokalowymi;
- wypracowanie sposobów transparentnej komunikacji dot. zasobów lokalowych Miasta Gdańska;
- wypracowanie sposobu informowania o zasobach komunalnych dostępnych dla organizacji pozarządowych i możliwych formach prawnych;
- wypracowanie procedur udostępniania i wynajmowania lokali z uwzględnieniem dostępności w rozumieniu ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- wypracowanie kryteriów dostępu do lokali komunalnych;
- wypracowanie zasad odpłatności za lokale, w tym części wspólne we wspólnotach, a w szczególności w sytuacji zmian wysokości opłat w ciągu roku;
- uporządkowanie i przegląd wszystkich dostępnych obecnie lokali, które są użyczane i wynajmowane gdańskim organizacjom pod względem ich wykorzystywania i spełniania przez organizacje wypracowanych przez Zespół kryteriów;
- wyrażanie opinii i zajmowanie stanowisk w zakresie spraw związanych z działaniem organizacji pozarządowych w lokalach udostępnianych przez Miasto;
- inicjowanie procesów partycypacyjnych w rozwiązywaniu sporów i budowaniu polityk w Mieście dotyczących zasad korzystania z zasobów komunalnych;
- wypracowywanie rozwiązań w zakresie gospodarki komunalnej (w szczególności opłaty za śmieci) uwzględniających aspekty społeczne działań organizacji (np. realizacja zadań publicznych, wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami).
Harmonogram spotkań:
16 lutego 2024, godz. 13:00- 15:00, Centrum Dolna Brama (ul. Dolna Brama 8)
5 kwietnia 2024, godz.13:00-15:00, Centrum Dolna Brama (ul. Dolna Brama 8)
21 maja 2024, godz. 14:30 - 16:00, Centrum Dolna Brama (ul. Dolna Brama 8)
5 czerwca 2024, godz. 14:30 - 16:00, Centrum Dolna Brama (ul. Dolna Brama 8)
21 czerwca 2024, godz. 9:00 - 11:00, Centrum Dolna Brama (ul. Dolna Brama 8)
7 października 2024, godz. 14:00 - 16:00, Centrum Dolna Brama (ul. Dolna Brama 8)
Kontakt:
Współprzewodniczący Zespołu Dialogu Obywatelskiego do spraw „Lokali użytkowych dla organizacji pozarządowych”:
Pan Adam Niemkiewicz
Tel: +48 501 102 300
e-mail: an@morena.org.pl
Współprzewodniczący Zespołu Dialogu Obywatelskiego do spraw „Lokali użytkowych dla organizacji pozarządowych”:
Pan Michał Zorena
Tel: +48 58 326 67 29
e-mail: michal.zorena@gdansk.gda.pl
Do pobrania:
Protokół ze spotkania Zespołu 16_02_2024 (97.54 KB, pdf)
Protokół ze spotkania Zespołu 05_04_2024 (118.71 KB, pdf)
Protokół ze spotkania Zespołu 21_05_2024 (114.28 KB, pdf)
Protokół ze spotkania Zespołu 05_06_2024 (107.11 KB, pdf)