Celem kursu jest zwiększenie wiedzy organizacji pozarządowych w zakresie teoretycznych podstaw fundraisingu oraz nabycie praktycznych umiejętności realizacji kampanii fundraisingowych. Chciałbym, aby pieniądze, które Miasto Gdańsk przeznaczy na rozwój i promocję skutecznego i etycznego fundraisingu zwróciły się w postaci większego know-how pracowników organizacji pozarządowych – wyjaśnia Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska - Mam nadzieję, iż każda z wybranych organizacji po ukończeniu kursu i przeprowadzeniu kampanii fundrasingowej, rozwinie umiejętności skutecznego zarządzania finansami.
Zakres kursu obejmuje:
- przeprowadzenie szkolenia dla organizacji pozarządowych z zakresu fundraisingu, dotyczącego w szczególności:
a) podstaw fundraisingu,
b) współpracy zarządu organizacji z fundraiserem,
c) narzędzi fundraisingu,
d) budowy relacji z darczyńcami wokół określonych wartości;
- indywidualne doradztwo wraz z procesem przygotowania i zrealizowania przez organizacje pozarządowe kampanii fundraisingowej, w tym:
a) wypracowanie indywidualnego planu działania organizacji w obszarze fundraisingu,
b) ustalenie z organizacją celu fundraisigowego,
c) dobranie odpowiednich form działań fundraisingowych,
d) bieżące, indywidualne konsultacje;
- warsztat podsumowujacy zrealizowane kampanie fundraisingowe.
Wyróżnienie otrzymały następujące organizacje pozarządowe:
- Stowarzyszenie Dla Siedlec za prowadzenie dzielnicowego portalu dlasiedlec.pl
- Fundacja 50 Aleja za współorganizację miejskich wydarzeń m.in. pikników seniora
- Fundacja Cudów Szafa za prowadzenie Targu Możliwości
- Stowarzyszenie Opowiadacze Historii Dolnego Miasta w Gdańsku za organizację spotkań i dyskusji o historii i przyszłości dzielnicy
- Fundacja Zabawa i Poznanie za działania na rzecz rodziny, w tym organizacji czasu wolnego dla dzieci i młodzieży
Dlaczego fundraising?
Od tego, jaki pomysł na finansowanie ma organizacja pozarządowa, w dużej mierze zależy, czy będzie potrafiła realizować swoją misję i pracować na rzecz swoich beneficjentów. Wdrażając fundraising organizacja rozpoczyna zmiany, które obejmują zarówno jej relacje z otoczeniem (np. musi być transparentna w stosunku do swoich darczyńców i kultywować relacje z nimi), jak i wewnątrz organizacji (np. konieczność systematycznych spotkań i bycia kreatywnym). Przede wszystkim jednak wdrożony i na bieżąco realizowany fundraising w organizacji jest gwarantem przejrzystości, wiarygodności i misyjności działań.