Obowiązek prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej

17.04.2014
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Szanowni Państwo!

Jeśli w swojej działalności korzystają Państwo ze środków publicznych ( np. dotacje z samorządów i ministerstw, środki z 1 % z podatku ) przypominamy, że zobowiązani są Państwo do zakładania i bieżącego prowadzenia stron Biuletynu Informacji Publicznej.  Obowiązek ten wynika z art. 8 ust. 3 w związku z art. 4 ust. 1 i 2 i art. 9 ust.2 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r.

Zgodnie z cytowanymi przepisami fundacje i stowarzyszenia posiadające status organizacji pożytku publicznego (jako zgodnie z definicją wskazaną w art. 4 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy o dostępie do informacji publicznej – podmioty wykonujące zadania publiczne lub dysponujące majątkiem publicznym) obowiązane są do udostępniania w prowadzonym przez siebie Biuletynie Informacji Publicznej informacji publicznych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3, pkt 4 lit. a) tiret drugie, lit. c) i d) i pkt 5. w/w ustawy  tj.  dotyczące m.in.:

  • statusu prawnego lub formy prawnej,
  • organizacji,
  • przedmiotu działalności,
  • organów  i osób sprawujących w nich funkcje i ich kompetencji,
  • struktury własnościowej
  • majątku, którym dysponują,
  • majątku pochodzącym z zadysponowania majątkiem przez Skarb Państwa, państwowe osoby prawne, jednostki samorządu terytorialnego oraz osoby prawne samorządu terytorialnego oraz pożytkach z tego majątku i jego obciążeniach.

Równocześnie przypominamy o wynikającym z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obowiązku podawania do wiadomości poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej rocznych  sprawozdań merytorycznych i finansowych, przy czym w świetle przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej również ta strona internetowa musi przyjąć formę Biuletynu Informacji  Publicznej.

Jednocześnie chcielibyśmy poinformować, że w celu wypełnienia obowiązku określonego w art. ust. 4 pkt. 3 ustawy o dostępie do informacji publicznej Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oferuje bezpłatny dostęp dla instytucji zobowiązanych do aplikacji "Scentralizowany System Dostępu

do Informacji Publicznej" (http://ssdip.bip.gov.pl/ ) stanowiącej system teleinformatyczny, który umożliwia bezpłatne utworzenie stron Biuletynu Informacji Publicznej zgodnych z wymogami prawa.

 Przypominamy również, że stosownie do art. 9 ust. 3  organizacje pożytku publicznego  obowiązane są przekazać MAIC informacje niezbędne do zamieszczenia na Stronie Głównej Biuletynu Informacji Publicznej (http://bip.gov.pl ), co czynią poprzez rejestracje na stronie, przekazanie w systemie internetowym, a następnie weryfikacje poprzez przesłanie pisma / skanu podpisanego przez kierownika jednostki.

W celu szczegółowego ustalenia trybu rejestracji na SSDIP należy się kontaktować z infolinią  Centrum Projektów Informatycznych pod nr tel. 800 800 030.