• Start
  • Wiadomości
  • Wyniki badań i najczęściej łamane przepisy, rekomendacje Rzecznika Praw Obywatelskich

Wyniki badań i najczęściej łamane przepisy, rekomendacje Rzecznika Praw Obywatelskich

10.01.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Prawa uczniowskie nie mają bogatej historii badawczej. Wypełniając tę lukę, zapytały o nie w 2022 roku stowarzyszenia uczniowskie: Stowarzyszenie Umarłych Statutów i Stowarzyszenie dO!PAmina Lab. Młodzi ludzie dali wyraz swojej dojrzałości obywatelskiej i zrealizowali projekty badawcze Zapytali swoich kolegów i koleżanki o ich doświadczenia, dokonali analiz przepisów prawna i zebrali swoje uwagi w formie raportów. Wnioski upowszechnili w sieci i zaprezentowali władzom. Do ich inicjatyw odniósł się również Rzecznik Praw Obywatelskich.

Obecnie najobszerniejszym jest  badanie ankietowe Stowarzyszenia Umarłych Statutów „Prawa ucznia w Polsce. Świadomość. Naruszenia. Reakcje”, które zostało przeprowadzone w okresie sierpień-październik 2022 roku, w którym autorzy poszukiwali odpowiedzi na pytanie o stan przestrzegania (i nieprzestrzegania) praw uczniowskich oraz czy i w jaki sposób uczniowie reagują na dostrzegane przypadki naruszeń prawa. W badaniu zrealizowanym online w 2022 roku uzyskano 990 odpowiedzi uczniów i absolwentów z całej Polski z lat 2021 i 2022.

Zobacz: Prawa ucznia w Polsce. Raport z badań
Zobacz: webinarium z konferencji 14 kwietnia 2023 Prawa ucznia w Polsce. Raport z badań

Badanie przestrzegania praw uczniowskich przeprowadziło również w 2022 roku Stowarzyszenie dO!PAmina Lab, które zajęło się analizą szkolnych statutów w ramach Szkoły Inicjatyw Strażniczych Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska. Autorzy skoncentrowali się na przestrzeganiu praw człowieka, praw dzieci i praw uczniowskich oraz zasady legalizmu w szkołach w odniesieniu do zapisów 55 przeanalizowanych statutów w tym: w Dąbrowie Górniczej (41) oraz w wybranych szkołach z innych miast (15).

Zobacz: Raport z monitoringu praw uczniowskich w odniesieniu do zapisów statutów szkolnych w szkołach dla dzieci i młodzieży

Do wyników powyższych badań odniósł się30 czerwca 2023 roku Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Wiącek. W piśmie do wszystkich kuratorów oświaty z zwrócił się z prośbą o przeprowadzenie kampanii informacyjnej w szkołach oraz podjęcie działań dla zapewnienia zgodności przepisów statutów szkolnych z prawem powszechnie obowiązującym, aktami wyższego rzędu.

W piśmie do kuratorów Rzecznik Praw Obywatelskich wskazał obszary, w których najczęściej dochodzi do sprzeczności prawa szkolnego z przepisami aktów prawnych wyższego rzędu:

prawa uczniów pełnoletnich: brak możliwości samodzielnego usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach, opuszczania terenu szkoły w trakcie przerwy, zwolnienia się z lekcji; odmowa uznania oświadczenia o braku zgody na udzielanie rodzicom informacji o ocenach i zachowaniu; żądanie zgody rodziców na udział w szkolnym wydarzeniu (wycieczka, studniówka);
prawo do prywatności i ochrony godności: szczegółowe określanie zasad wyglądu uczniów i uczennic; karanie za określone fryzury, makijaż, biżuterię, tatuaże; stosowanie innych kryteriów ze względu na płeć;
prawo do sprawiedliwej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu: oczekiwanie wiedzy wychodzącej ponad podstawę programową dla uzyskania oceny celującej, warunkowanie tej oceny udziałem w konkursach, zawodach czy olimpiadach; określanie oceny rocznej wyłącznie na podstawie średniej ocen; nieklasyfikowanie ucznia wyłącznie z powodu zbyt niskiej frekwencji; wstawianie jedynek za brak pomocy szkolnych lub nieprzygotowanie do zajęć, wstawianie ocen za próbne egzaminy; ograniczanie możliwości poprawiania oceny; niejasne kryteria ocen zachowania;
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań: nadmierne obciążanie uczniów obowiązkami szkolnymi, np. ustalanie dużej liczby sprawdzianów w tygodniu, wymaganie wiedzy ze zbyt obszernego materiału;
prawo własności: całkowity zakaz przynoszenia telefonów do szkoły, odbieranie urządzeń elektronicznych, zobowiązywanie rodziców/opiekunów prawnych do ich odbioru ze szkolnego depozytu.

Deklarując gotowość współpracy w tym obszarze, Rzecznik Praw Obywatelskich poprosił kuratorów o informację o podejmowanych działaniach, a nadesłane odpowiedzi zostały opublikowane w serwisie bip.

Zobacz: W obronie praw uczniów - Marcin Wiącek do kuratorów oświaty (wideo)

Natomiast Fundacja Varia Posnania przygotowała Białą Księgę praworządności poznańskich szkół, która jest kompleksową analiza statutów szkół ponadpodstawowych w Poznaniu. Autorzy dostrzegają problem niezgodności z prawem wewnętrznych regulacji szkoły: zapisów statutu. Są to niezgodności z rozporządzeniami, ustawami, Konstytucją RP, a także aktami prawa międzynarodowego, takimi jak Konwencja o Prawach Dziecka.

Zobacz: Biała Księgę praworządności poznańskich szkół

Wszyscy przywołani powyżej zaangażowani w działalność na rzecz przestrzegania praw uczniowskich zgodnie wskazują na potrzebę  zapewnienia zgodności statutów szkolnych z prawem powszechnie obowiązującym. Młodzież oczekuje od władz podjęcia faktycznych działań naprawczych w celu wyeliminowania przypadków naruszeń praw człowieka, dzieci i uczniowskich.

Przejście do strony głównej

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl