Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Standardy ochrony małoletnich, to zbiór zasad, które pomagają tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko podmiotom działającym na rzecz dzieci. Bywa nazywany polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
12.02.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Do dnia 15 sierpnia 2024 r. wszystkie podmioty działające na rzecz dzieci powinny były wdrożyć przygotowane indywidualnie standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606).

Organy zarządzające wymienionymi placówkami, jak i organizatorzy, wskazanego w ustawie rodzaju działalności, mają obowiązek wdrożenia standardów dostosowanych do swojej specyfiki. Są wśród nich: podmioty prowadzące działalność oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, jak również świadczących usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, do których uczęszczają - albo w których przebywają lub mogą przebywać - dzieci.

Standardy są narzędziem, które powinno być użyteczne w sytuacjach krzywdzenia podopiecznych i prowadzonych działaniach profilaktycznych, które również pracownikom daje poczucie bezpieczeństwa, jasno określając tryb postępowania. Aby zapewnić dzieciom optymalne bezpieczeństwo standardy powinny być poddawane regularnej weryfikacji i modyfikacji. 

Standardy obejmują:

    1. zasady zatrudnienia personelu mające na celu stworzenie bezpiecznego środowiska dla dzieci i młodzieży - obowiązek weryfikacji personelu pod kątem niekaralności,
    2. procedury postępowania w sytuacjach, kiedy zagrożone jest dobro dziecka oraz plan wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia (wraz z dokumentacją),
    3. zasady zapewniające bezpieczne relacje dorosły - dziecko oraz relacje dziecko - dziecko,
    4. zasady bezpiecznego korzystania z sieci i urządzeń podłączonych do Internetu,
    5. zasady ochrony danych osobowych i wizerunku małoletnich,
    6. tryb monitoringu / ewaluacji i weryfikacji standardów.

Standardy powinny być dostępne i powszechnie znane personelowi i podopiecznym. Podopiecznym powinny zostać przedstawione w formie dostosowanej do wieku i możliwości percepcyjnych. Jako informacja publiczna standardy szkoły/placówki powinny zostać opublikowane również w BIPie.

Pytania pomocne w autoewaluacji wdrożenia standardów:

  • Czy standardy są znane i dostępne dla całej społeczności szkolnej, również rodziców?
  • Czy personel wie jak postępować w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci?
  • Czy dzieci wiedzą jak postępować i do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc w przypadku krzywdzenia?
  • Czy personel i dzieci wiedzą jak postępować i do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc w przypadku krzywdzenia?
  • Czy dzieci i dorośli wiedzą jak budować bezpieczne relacje oparte na wzajemnym szacunku?
  • Czy zasady bezpiecznych relacji są dostępne w przestrzeni szkoły/placówki?
  • Czy została opracowana i udostępniona wersja skrócona i w formie przystępnej dla dzieci?

 

PRZYGOTOWANIE STANDARDÓW - materiały wspierające

Wspierając gdańskie placówki działające na rzecz dzieci zespół Interdyscyplinarny przygotował ramową propozycję wraz z przykładowymi wzorami załączników: 

  1. Wniosek o wgląd w sytuację życiową osoby małoletniej do sądu
  2. Zawiadomienie prokuratury o możliwości popełnieniu przestępstwa
  3. Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci
  4. Zasady udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do jej zaznajomienia i stosowania wraz z oświadczeniem
  5. Karta podjętej interwencji

Zobacz: Standardy Ochrony Małoletnich (edytowalna wersja ramowa) (123.5 KB, doc
Przewodniczący Gdańskiego Zespołu Interdyscyplinarnego: Wojciech Heyke - mail: wojciech.heyke@gdansk.gda.pl.

Chociaż na co dzień zdjęcia i filmy z udziałem dzieci udostępniane są w internecie w dobrych zamiarach, to konsekwencje tych publikacji mogą stanowić zagrożenie dla ich dobra i bezpieczeństwa. Hejt, cyberprzemoc, kradzież cyfrowej tożsamości i pedofilia to tylko niektóre z nich. Dlatego Urząd Ochrony Danych Osobowych wraz z Fundacją Orange opublikowali poradnik, który może wesprzeć placówki, organizacje i wszystkich dorosłych w dbaniu o lepszą ochronę dzieci w erze cyfrowej. Poradnik „powstał głównie z myślą o osobach pracujących w organizacjach i placówkach, których zadaniem jest troska o dobro i bezpieczeństwo dzieci. (...) Poradnik opisuje, jakiej ochronie podlega wizerunek, jak poprawnie skonstruować zgodę na jego rozpowszechnianie i obala najpopularniejsze „mity” z tym związane.”

Zobacz: poradnik "Wizerunek dziecka w internecie. Publikować czy nie?"

Zobacz: webinar Rzecznika Praw Dziecka  "Wizerunek dzieci w sieci. Jak go chronić?"

Zobacz: wytyczne Ministerstwa Sprawiedliwości.

Zobacz: serwis Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Przygotowując standardy dla swojej placówki, warto uwzględnić 9 praktycznych wskazówek:

PAMIĘTAJ, że standardy obejmują:

    1. zasady zatrudnienia personelu mające na celu stworzenie bezpiecznego środowiska dla dzieci i młodzieży,
    2. zasady zapewniające bezpieczne relacje dorosły-dziecko oraz relacje dziecko-dziecko,
    3. procedury postępowania w sytuacjach, kiedy zagrożone jest dobro dziecka oraz plan wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia (wraz z dokumentacją),
    4. zasady bezpiecznego korzystania z sieci i urządzeń podłączonych do Internetu,
    5. zasady ochrony danych osobowych i wizerunku małoletnich,
    6. tryb monitoringu / ewaluacji i weryfikacji standardów.

NIE KOPIUJ komercyjnych rozwiązań. Wypracuj własne standardy wg wymagań opisanych w Ustawie, dostosowując je do specyfiki środowiska i posiadanych zasobów.

  • Przypomnij sobie czym jest przemoc i jakie są jej przejawy - zobacz
  • Zidentyfikuj, czyli odpowiedz sobie na pytanie: w jakich sytuacjach, okolicznościach może dochodzić do krzywdzenia uczniów w szkole?

WYKORZYSTAJ sprawdzone procedury, jeśli takowe posiadasz. W szkołach i placówkach oświatowych funkcjonują już zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych, ochrony danych osobowych, wizerunku i inne. Warto zweryfikować ich zapisy pod kątem przydatności i sprawdzone rozwiązania uwzględnić w przygotowywanych standardach. Można również sięgnąć do opracowań MEiN BEZPIECZNA SZKOŁA Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów lub innych procedur np. opracowanych na potrzeby dla szkół przez pedagogów i funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku .

ZAANGAŻUJ w przygotowanie cały zespół i zbieraj opinie od wszystkich pracowników oraz dzieci i młodzieży, a także ich rodziców.

ZADBAJ o przyjazność i przejrzystość. Informację o standardach przygotuj również w wersji skróconej dla dzieci i młodzieży – odpowiednio do możliwości percepcyjnych odbiorców. Przygotuj odpowiednie do potrzeb podopiecznych wersje językowe i pamiętaj o spełnieniu kryteriów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.​

INFORMUJ. Dopilnuj, aby każdy otrzymał informację o obowiązujących standardach i wiedział, gdzie może je znaleźć. Wypracowane standardy zamieść na stronie internetowej placówki i wyeksponuj je w przestrzeniach budynku, gdzie mogą przebywać dzieci i młodzież.

 

Nieodpłatne merytoryczne wsparcie oraz pomocne narzędzia możesz znaleźć na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

W strefie publicznej udostępniono:

PO ZALOGOWANIU (!) zainteresowani otrzymują dostęp do dwóch praktycznych narzędzi:

  • arkusz autoewaluacji - pomaga odpowiedzialnym za przygotowanie standardów w zidentyfikowaniu ewentualnych luk i uzupełnieniu braków lub przygotowaniu zapisów,
  • generator polityki ochrony przed krzywdzeniem - pomoże w zebraniu zapisów i przeprowadzić krok po kroku przez proces tworzenia lub dostosowywania szkolnej polityki adekwatnie do wymogów prawnych.

PROCEDURY archiwalne:

 

Przejście do strony głównej

Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich
Katarzyna Gęba

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl