Prawa uczniowskie na podstawie Ustawy Prawo Oświatowe

Katalog praw uczniowskich wynikających z Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.).
10.01.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

O przestrzeganie praw uczniowskich w szkole i placówce oświatowej dba jej dyrektor. Jest on odpowiedzialny za szkolną praworządność, czyli działanie zgodnie z literą obowiązującego prawa: zewnętrznego, tj. aktów wyższego rzędu (konstytucja, ustawy, rozporządzenia) oraz wewnętrznego (statut i przyjęte regulaminy). Nadzór nad działalnością dyrektora w tym zakresie sprawuje kurator oświaty, który jest przedstawicielem Ministerstwa Edukacji Narodowej w danym województwie.

Choć aktualnie nie dysponujemy aktem prawnym zbierającym wszystkie prawa uczniowskie, to wiele można zrekonstruować na podstawie zapisów określonych przez ustawodawcę w akcie prawnym, który opisuje ogólne zasady funkcjonowania systemu edukacji w Polsce: Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe. We wstępie, czyli preambule, ustawodawca wskazuje na wartości, które powinna realizować każda polska szkoła: solidarność, demokracja, tolerancja, sprawiedliwość i wolność.

Należy pamiętać, że przywołane poniżej prawa uczniowskie są zazwyczaj realizowane według zasad uregulowanych w rozporządzeniach Ministra Edukacji i szkolnych przepisach wewnętrznych: statutach oraz regulaminach, które z założenia muszą być zgodne z aktami wyższego rzędu i przyjętymi przez Polskę konwencjami, w tym Konwencją o Prawach Dziecka.

KATALOG praw uczniowskich – rekonstrukcja na podstawie zapisów Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe

  1. Prawo do równego dostępu do edukacji - zgodnie z:
    • preambułą Ustawy Prawo Oświatowe Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
    • Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
      1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
  1. Prawo do wsparcia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    3) wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży;
  1. Prawo do wsparcia, indywidualizacji nauczania i edukacji włączającej
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    5) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
    6) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
    7) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
    8) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie,
  1. Prawo do przygotowania do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturze i sztuce narodowej i światowej
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    12) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
    13) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
  1. Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    14) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
  1. Prawo do wiedzy na temat zasad zrównoważonego rozwoju
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    15) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
    15a) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania oraz przeciwdziałaniu marnowaniu żywności;
  1. Prawo do opieki w trudnej sytuacji materialnej
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    16) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
  1. Prawo do przygotowania do wymogów rynku pracy
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    17) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
    18) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
    19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
  1. Prawo do rozwoju zainteresowań i uzdolnień
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    20) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
  1. Prawo do wiedzy i przygotowania do radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    21) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych;
  1. Prawo do kształtowania umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
    zgodnie z Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
    22) kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.

 

Prawa uczniów wskazane w artykule dotyczącym samorządu uczniowskiego:   

  1. Prawo do zapoznawania się z programem nauczania
  2. Prawo do wybierania organów samorządu uczniowskiego
  3. Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów
  4. Prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
  5. Prawo do odpoczynku i rozwoju zainteresowań poza szkołą
  6. Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
  7. Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu
  8. Prawo do podejmowania działań z zakresu wolontariatu
  9. Prawo do przedstawiania wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły lub placówki

Zgodnie z Art. 85.

  1. W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”.
  2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.
  3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.
  5. Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
    2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
    3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
    4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
    5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
    6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
  1. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki może podejmować działania z zakresu wolontariatu.

 

PRAWA wynikające z innych artykułów Ustawy Prawo Oświatowe:

  1. Prawo do godności
    zgodnie z Art. 5  Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
  1. Prawo do optymalnych warunków rozwoju: nauki, wychowania i opieki
    zgodnie z Art. 44. 1. Szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego.
  1. Prawo do pomocy psychologiczno-pedagogicznej
    zgodnie z Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:
    5) zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się;
  1. Prawo do opieki zdrowotnej
    zgodnie z Art. 68. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:
    11) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
  1. Prawo do ochrony danych osobowych
    zgodnie z Art. 68. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:
    12) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez szkołę lub placówkę z przepisami o ochronie danych osobowych.
  1. Prawo do współpracy z organizacjami wzbogacającymi formy działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły (za zgodą dyrektora i rady rodziców)
    zgodnie z Art. 86. 1. W szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
  1. Prawo odwołania się od nałożonej kary i wniesienia zastrzeżenia do przyznanej nagrody
    zgodnie z Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności:
    17) prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
    18) rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody;
    19) rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary;
  1. Uczniowie pełnoletni mają prawo do traktowania jak osoby posiadające zdolność do czynności prawnych
    zgodnie z Art. 99. Obowiązki ucznia określa się w statucie szkoły z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
    2) usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie;
  1. Prawo dostępu do: biblioteki szkolnej i jej zasobów, stołówki, szatni i toalet, klas z niezbędnym wyposażeniem, urządzeń sportowych i rekreacyjnych, gabinetu profilaktyki zdrowotnej i świetlicy (szkoły podstawowe)
    zgodnie z Art. 103. 1. Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
    1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
    2) biblioteki;
    3) świetlicy – w przypadku szkoły podstawowej, szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne, o której mowa w art. 127 ust. 1;
    4) gabinetu profilaktyki zdrowotnej spełniającego szczegółowe wymagania (…)
    5) zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
    6) pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni;
    zgodnie z Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności:23) organizację biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami;
  2. Prawo do gorącego posiłku i możliwości jego spożycia (szkoły podstawowe)
    zgodnie z Art. 106a. 1. Szkoła podstawowa, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, oraz szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, zapewnia uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarza im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
    2. Korzystanie z posiłku, o którym mowa w ust. 1, jest dobrowolne i odpłatne.
  3. Prawo do edukacji dzieci niebędących obywatelami polskimi
    zgodnie z Art. 165. 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych przedszkolach lub publicznych innych formach wychowania przedszkolnego, a także w niepublicznych przedszkolach, (…) i niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego, (…) korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych, publicznych szkołach artystycznych oraz w publicznych placówkach, w tym placówkach artystycznych, na warunkach dotyczących obywateli polskich.
    2. Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi nauki, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach ponadpodstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich do ukończenia 18 lat lub ukończenia szkoły ponadpodstawowej.

Zastanawiając się nad przestrzeganiem praw uczniowskich w konkretnej szkole, warto zajrzeć do statutu lub odpowiedniego regulaminu, gdzie często można znaleźć odpowiedzi na pytania o formę i zasady ich realizacji.

Przejście do strony głównej

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl