Sieć szkolnych Rzeczników Praw Uczniowskich skupia nauczycieli_ki i uczniów_nice zainteresowanych wspólnym wypracowywaniem materiałów pomocnych w codziennej działalności oraz gotowych do dzielenia się swoim doświadczeniem.
- Podczas pierwszego spotkania wspólnie wybraliśmy obszar problemowy, który uczestnicy uznali za ważny i pilny: Procedura wyborów szkolnego rzecznika praw ucznia, regulamin, zapisy w statucie. Chcemy wypracować rekomendowane zasady i sposoby działania szkolnego rzecznika praw ucznia, które stworzą bezpieczne ramy działalności.
- W roku szkolnym 2023/2024 spotkamy się stacjonarnie w CKZiU nr 1, przy ul. Hallera 14/16 lub online.
- Pracę sieci koordynuje Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich - kontakt.
Harmonogram spotkań: w ostatnim tygodniu sierpnia podsumujemy dotychczasową pracę i omówimy ramowy regulamin szkolnego rzecznika, dzięki czemu będziemy mogli dobrze „wystartować”. Termin zostanie podany do 20.08.2024 r.
Co o prawach uczniowskich sądzili uczestnicy konferencji „Uczeń też człowiek. Wprowadzenie do praw uczniowskich”?
Wyniki sondy online przeprowadzonej podczas konferencji wskazują, że dla respondentów przestrzeganie praw uczniowskich wiąże się z życzliwą komunikacją, relacjami opartymi na szacunku i podmiotowym traktowaniu.
Kiedy myślę prawa ucznia, to myślę o:
- coś podstawowego, szacunek, coś ważnego, człowiek, łamanie praw, coś umarłego
- dobro ucznia, wsparcie, pomoc, samopoczucie, uczniowie są uwzględnieni
- komunikacja, rozmowa, słuchanie siebie nawzajem, mediacja i rozmowa, relacja, dialog szkoła-uczeń
- odpowiedzialność, bezpieczeństwo, równość, sprawiedliwość, tolerancja
- możliwość wyrażania siebie, wolność słowa, wolność opinii, wolność zdania, wolność wyboru
- znalezieniu równowagi, zaangażowanie wszystkich
- szkoła, chęć do nauki,
- statut szkoły, konstytucja
Jesteś uczniem/uczennicą i chcesz opowiedzieć, o tym jaka komunikacja sprawia, że czujesz źle, a jaka dodaje Ci dobrych mocy? Napisz tutaj.
![SRPU_sonda_29.11.23_1](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202402225322.png)
Najczęściej łamane prawa uczniowskie (propozycja integracji wokół praw uczniowskich - KG)
- Prawo do szacunku - brak szacunku, brak wzajemnego szacunku, brak komunikacji, informacji
- Prawo do odpoczynku, wypoczynku, zabieranie przerw, większa ilość sprawdzianów, prace domowe
- Prawo do wyrażania siebie, wygląd,
- Prawo do zaspokajania potrzeb fizjologicznych - potrzeby fizjologiczne, wyjścia do toalety
- Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów edukacyjnych - złe stosowanie ocen, oceny, system ocen
- Prawo do dobrej jakości edukacji - sposoby nauczania
- Prawo do wsparcia w rozwoju - stan psychiczny, bezpieczeństwo wewnętrzne
- Prawa ucznia pełnoletniego - usprawiedliwianie 18+
![SRPU_sonda_29.11.23_2](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202402225321.png)