Sieć szkolnych rzeczników praw uczniowskich skupia nauczycieli_ki i uczniów_nice zainteresowanych wspólnym wypracowywaniem materiałów pomocnych w codziennej działalności oraz gotowych do dzielenia się swoim doświadczeniem.
Terminarz spotkań 2024/2025:
- poniedziałek 16 września br., godz. 18.00-19.15, online - podsumowanie ubiegłego roku i przekazanie propozycji ramowego regulaminu szkolnego rzecznika. Obowiązuje elektroniczna rejestracja - tutaj.
Informacje z roku ubiegłego:
- Podczas pierwszego spotkania wspólnie wybrano obszar problemowy, który uczestnicy uznali za ważny i pilny: procedura wyborów szkolnego rzecznika praw ucznia, regulamin, zapisy w statucie. Członkowie i członkinie sieci chcą wypracować rekomendowane zasady i sposoby działania szkolnego rzecznika praw ucznia, które stworzą bezpieczne ramy działalności.
- W roku szkolnym 2023/2024 spotkakali_ły się stacjonarnie w CKZiU nr 1, przy ul. Hallera 14/16 lub online.
- Pracę sieci koordynuje Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich - kontakt.
Co o prawach uczniowskich sądzili uczestnicy konferencji „Uczeń też człowiek. Wprowadzenie do praw uczniowskich”?
Wyniki sondy online przeprowadzonej podczas konferencji wskazują, że dla respondentów przestrzeganie praw uczniowskich wiąże się z życzliwą komunikacją, relacjami opartymi na szacunku i podmiotowym traktowaniu.
Kiedy myślę prawa ucznia, to myślę o:
- coś podstawowego, szacunek, coś ważnego, człowiek, łamanie praw, coś umarłego,
- dobro ucznia, wsparcie, pomoc, samopoczucie, uczniowie są uwzględnieni,
- komunikacja, rozmowa, słuchanie siebie nawzajem, mediacja i rozmowa, relacja, dialog szkoła – uczeń,
- odpowiedzialność, bezpieczeństwo, równość, sprawiedliwość, tolerancja,
- możliwość wyrażania siebie, wolność słowa, wolność opinii, wolność zdania, wolność wyboru,
- znalezieniu równowagi, zaangażowanie wszystkich,
- szkoła, chęć do nauki,
- statut szkoły, konstytucja.
Jesteś uczniem_nicą i chcesz opowiedzieć, o tym jaka komunikacja sprawia, że czujesz źle, a jaka dodaje Ci dobrych mocy? Napisz tutaj.
Najczęściej łamane prawa uczniowskie, które przynoszą sytuacje konfliktowe (propozycja integracji wokół praw uczniowskich - KG)
- prawo do szacunku – brak szacunku, brak wzajemnego szacunku, brak komunikacji, informacji,
- prawo do odpoczynku, wypoczynku, zabieranie przerw, większa ilość sprawdzianów, prace domowe,
- prawo do wyrażania siebie, wygląd,
- prawo do zaspokajania potrzeb fizjologicznych – potrzeby fizjologiczne, wyjścia do toalety,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów edukacyjnych – złe stosowanie ocen, oceny, system ocen,
- prawo do dobrej jakości edukacji – sposoby nauczania,
- prawo do wsparcia w rozwoju – stan psychiczny, bezpieczeństwo wewnętrzne,
- prawa ucznia pełnoletniego – usprawiedliwianie 18+.