• Start
  • Wiadomości
  • Czy Twoja szkoła jest przyjazna osobom uczniowskim LGBTQ+? Sprawdź

Czy Twoja szkoła jest przyjazna osobom uczniowskim LGBTQ+? Sprawdź

Budowanie włączającej przestrzeni edukacyjnej.
10.01.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Szkoła powinna być miejscem bezpiecznym dla każdej osoby uczącej się, bez względu na jej tożsamość czy orientację. Niestety, dane z badań pokazują, że młodzież LGBTQ+ (lesbijki, geje, osoby biseksualne, transpłciowe, queer i inne osoby nieheteronormatywne) doświadcza w środowisku szkolnym więcej trudności niż ich rówieśnicy.

Akceptujące środowisko szkolne ma kluczowe znaczenie dla zdrowia psychicznego, dobrostanu i wyników w nauce wszystkich uczniów i uczennic. Kadra pedagogiczna ma możliwość i odpowiedzialność, by tworzyć przestrzeń, w której każda osoba czuje się bezpieczna, szanowana i widoczna.

Dlaczego wsparcie jest ważne?
Zapewnienie odpowiedniego wsparcia uczniom i uczennicom LGBTQ+ przynosi korzyści całej społeczności szkolnej:

  1. lepsze wyniki w nauce - badania pokazują, że osoby LGBTQ+ uczące się w akceptującym środowisku osiągają lepsze wyniki.
  2. poprawa zdrowia psychicznego - wsparcie ze strony kadry pedagogicznej znacząco zmniejsza ryzyko depresji, lęku i zachowań samobójczych.
  3. rozwój empatii w całej społeczności - edukacja o różnorodności uczy wszystkich uczniów i uczennice szacunku i zrozumienia dla różnic między ludźmi.
  4. lepszy klimat szkoły - przeciwdziałanie wykluczeniu poprawia atmosferę w całej placówce.

Jak możemy wspierać uczniów i uczennice LGBTQ+? 

LISTA KONTROLNA
"Szkoła przyjazna... uczniom, uczennicom i osobom uczniowskim LGBTQ+" - pobierz
(205.87 KB, pdf)

Proponowana check lista i katalog dobrych praktyk zostały stworzone, by pomóc kadrze pedagogicznej w budowaniu włączającego środowiska szkolnego. Zawierają one konkretne wskazówki dotyczące:

  • tworzenia bezpiecznej przestrzeni dla wszystkich uczniów i uczennic,
  • reagowania na przemoc i dyskryminację,
  • włączającego języka i praktyk edukacyjnych,
  • współpracy z rodzicami i opiekunami,
  • rozwoju zawodowego kadry w zakresie różnorodności społecznej.

W jaki sposób korzystać z check listy? Check lista została zaprojektowana jako praktyczne narzędzie samooceny. Pomaga zidentyfikować obszary, w których placówka edukacyjna dobrze wspiera uczniów i uczennice LGBTQ+, oraz te, które wymagają dalszej pracy. Regularnie weryfikując poszczególne punkty listy, możemy systematycznie budować coraz bardziej włączające środowisko.

KATALOG DOBRYCH PRAKTYK
"Osoby LGBTQIA+ w Gdańskich szkołach" - pobierz (3.98 MB, pdf)

Dołączony katalog dobrych praktyk zawiera sprawdzone rozwiązania z gdańskich szkół. Znajdziecie w nim:

  • przykłady udanych inicjatyw,
  • propozycje rozwiązań systemowych,
  • rekomendowane materiały edukacyjne i pomocowe numery telefonów.

Informacja o projekcie sfinansowanym ze środków Miasta Gdańska w ramach zadania „Na równych zasadach – przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na tożsamość psychoseksualną i płciową – kontynuacja 2024” – tutaj.

INKLUZYWNY STATUT SZKOŁY - podstawa prawna równego traktowania
Wzór inkluzywnego statutu - pobierz. (41.01 KB, docx)
Instrukcja wdrożenia - pobierz. (251.08 KB, pdf)

Statut szkoły stanowi fundament funkcjonowania placówki edukacyjnej. Jego inkluzywny charakter jest kluczowy dla zapewnienia równego traktowania wszystkich uczniów i uczennic, w tym osób LGBTQ+. Cechy inkluzywnego statutu:

  1. Powszechność stosowania - statut szkół określa prawa, nakazy i zakazy, które obowiązują nie tylko uczniów, ale także dyrekcję i pozostałych pedagogów.
  2. Zgodność z prawami człowieka - statut szkoły nie może łamać praw człowieka zapisanych w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
  3. Poszanowanie praw dziecka - statut musi respektować prawa dziecka zapisane w Konstytucji RP.
  4. Respektowanie praw ucznia - statut szkoły musi być zgodny z prawami ucznia zapisanymi w Prawie oświatowym.
  5. Hierarchia aktów prawnych - statut szkoły nie stoi ponad rozporządzeniami, ustawami czy Konstytucją.
  6. Wolność wyrażania poglądów - statut nie może ograniczać prawa do wyrażania własnych poglądów.
  7. Zakaz ingerencji w wygląd - statut nie może nadmiernie ingerować w wygląd lub dyskryminować uczniów i uczennic ze względu na ich prezencję.
  8. System kar zgodny z prawem - statut nie może dopuszczać systemu kar niezgodnych z prawem oświatowym.
  9. Zakaz dyskryminacji - statut nie może dyskryminować żadnej grupy uczniów, w tym osób LGBTQ+.

Warto regularnie przeglądać statuty szkół pod kątem powyższych kryteriów. Jeśli zauważycie zapisy, które mogą dyskryminować uczniów i uczennice LGBTQ+, należy podjąć działania, aby je zmienić. Pamiętajcie, że prawo jest po Waszej stronie - statut szkoły musi być zgodny z aktami wyższego rzędu gwarantującymi równe traktowanie wszystkich osób.


Małe kroki, duża zmiana. Budowanie włączającego środowiska nie wymaga rewolucji. Często są to drobne działania, które mają ogromne znaczenie:

  • używanie włączającego języka (również w statucie szkoły),
  • reagowanie na każdy przejaw dyskryminacji,
  • włączanie tematyki różnorodności do programów nauczania,
  • zawieszenie symboli wsparcia w widocznych miejscach (np. naklejki z tęczą),
  • uwzględnienie działań antydyskryminacyjnych i prorównościowych w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym, 
  • organizowanie szkolnych wydarzeń promujących równość.

Twórzmy w szkole środowisko, w którym każda osoba ucząca się może w pełni rozwinąć swój potencjał. Wykorzystanie załączonej check listy i katalogu dobrych praktyk, a także zadbanie o inkluzywny statut szkoły, to pierwsze kroki do budowania placówki, która jest bezpieczna i wspierająca dla wszystkich.

Zapraszamy do regularnego korzystania z tych narzędzi, dzielenia się doświadczeniami oraz ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie wspierania różnorodności. Razem możemy stworzyć środowisko edukacyjne, w którym każda osoba czuje się wartościowa, bez względu na to, kim jest.

ZOBACZ RÓWNIEŻ materiały opracowane w ramach projektów:

  1. „Szkoły Przyjazne LGBTQ+” (10.2021-07.2022) oraz „Szkoły Przyjazne LGBTQ+ 2.0” (10.2022-07.2023) w ramach programu "Aktywni Obywatele" - wdrożenie inkluzywnego statutu oraz interwencje w sytuacjach kryzysowych - tutaj.
  2. „Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole” Fundacji Psycho-Edukacja przy wsparciu Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) i Biura Rzecznika Praw Dziecka Islandii - poradnik dla kadry zarządzającej i psychologiczno-pedagogicznej szkół podstawowych i średnich - tutaj. 
  3. „Szkoła dostępna dla wszystkich" Instytutu Badań Edukacyjnych, UNICEF-u oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi realizują projekt - tutaj.
Przejście do strony głównej

Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich
Katarzyna Gęba

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl