Edukacja inkluzywna to podejście do nauczania, które zakłada, że każde dziecko, niezależnie od swoich indywidualnych cech, może rozwijać się i uczyć się w środowisku szkolnym, które dostosowuje się do jego potrzeb. Według definicji UNESCO „Język inkluzywny to forma komunikacji, która promuje uczestnictwo, równość szans i uszanowanie różnorodności. Dąży do eliminacji barier komunikacyjnych, umożliwiając każdemu wyrażanie siebie w sposób zrozumiały i dostępny dla innych”.
Pokażmy młodym ludziom razem z Fundacja GrowSpace, jak uczą się dorośli, bo jak mawiali starożytni Rzymianie “Verba docent, exempla trahunt – słowa uczą, przykłady pociągają”.
Inkluzywność czyli włączanie - to wyzwanie współczesnej szkoły i nowe słowo, które w najbliższym czasie będziemy oswajać. Jest znakiem naszych czasów, ponieważ otaczające nas zmiany cywilizacyjne i obyczajowe wskazują na dziejącą się redefinicję wartości. Doświadczając zmian zachodzących w języku, równocześnie doświadczamy licznych prób przeniesienia akcentów z formowania uczniów według starych wzorców na włączanie młodych ludzi w życie społeczne oparte na akceptacji różnorodności, zrozumieniu i życzliwym towarzyszeniu w drodze ku dojrzałości. Przestają działać mechanizmy nadanych przez system autorytetów. A młodzież sprawdza autentyczność, adekwatność i profesjonalizm dorosłych. Szuka zrozumienia, przestrzeni na swoją ekspresję i rozwój. Sprawdza i redefiniuje wartości i wzorce w oparciu o swoje doświadczenia, poszerzone o wirtualną przestrzeń. Dlatego młodym ludziom potrzebna jest mądra i inkluzywna szkoła, która bezpiecznie przeprowadzi ich przez kryzysy dorastania i pokaże jak czerpać satysfakcję z życia na fundamencie szacunku dla różnorodności. Do takiej szkoły mają prawo, zgodnie z preambułą Ustawy Prawo Oświatowe – Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich.
Z pomocą szkołom przychodzą eksperci, działacze społeczni i organizacje pozarządowe, publikując materiały i narzędzia wspierające kadrę w podejmowaniu wyzwania, jakim jest inkluzywność. Dzięki ich reakcji na pojawiające się potrzeby i zmiany w sieci można znaleźć wiele ciekawych propozycji zajęć, rozwiązań trudnych sytuacji, czy gotowych wzorów i narzędzi.
Fundacja GorwSPACE w ramach zrealizowanego projektu przygotowała bogaty serwis materiałów wspierających szkolną kadrę „Inkluzywna szkoła”. Zainteresowani znajdą tam:
- propozycje przepisów antydyskryminacyjnych do uwzględnienia w statucie szkoły - Rozdział: "Ochrona przed dyskryminacją i mową nienawiści",
- instrukcję wdrożenia "statutu inkluzywnego", czyli takiego, który nikogo nie dyskryminuje i broni osoby uczące i nauczające w szkole przed dyskryminacją, gwarantuje wolność ekspresji i jest podstawą obrony przez nękaniem,
- opisy interwencji dla społeczności szkolnej:
- Mowa nienawiści i Piętnowanie
- Cyberprzemoc
- Dyskryminacja osoby LGBTQ+
- Preferowane imię i zaimki
- Treści dyskryminujące na lekcjach
- Studniówka i Eventy
- Pielęgniarka/pielęgniarz
- Osoba transpłciowa na WF-ie
- Tęczowe symbole
- Oddzielna toaleta dla osoby transpłciowej
- krótkie webinary, m.in.:
- czym są inkluzywne statuty szkolne,
- jak interweniować w trudnej sytuacji,
- aspekty prawne statutów szkolnych,
- dzieci, rodzice, osoby uczące,
- rola osób pracujących w szkole we wsparciu osób uczących się,
- dlaczego należy walczyć o równe i inkluzywne środowisko szkolne,
- kontakt do ekspertów wspierających szkolną inkluzywność.
Przejdź do serwisu: Inkluzywna Szkoła
PS Słowo „inkluzywność” ja też musiałam dodać do słownika w aplikacji MS Word.