• Start
  • Wiadomości
  • Inkluzywność – w statucie szkoły, w języku, w relacjach

Inkluzywność – w statucie szkoły, w języku, w relacjach

Warto zadbać o szacunek dla różnorodności w przestrzeni szkoły, czyli inkluzywność. Aby każdy uczeń i uczennica czuł_a się w szkole dobrze. Polecam bogaty serwis materiałów Fundacji GorwSPACE „Inkluzywna szkoła”.
09.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Edukacja inkluzywna to podejście do nauczania, które zakłada, że każde dziecko, niezależnie od swoich indywidualnych cech, może rozwijać się i uczyć się w środowisku szkolnym, które dostosowuje się do jego potrzeb. Według definicji UNESCO „Język inkluzywny to forma komunikacji, która promuje uczestnictwo, równość szans i uszanowanie różnorodności. Dąży do eliminacji barier komunikacyjnych, umożliwiając każdemu wyrażanie siebie w sposób zrozumiały i dostępny dla innych”.

Pokażmy młodym ludziom razem z Fundacja GrowSpace, jak uczą się dorośli, bo jak mawiali starożytni Rzymianie “Verba docent, exempla trahunt – słowa uczą, przykłady pociągają”.

Inkluzywność czyli włączanie - to wyzwanie współczesnej szkoły i nowe słowo, które w najbliższym czasie będziemy oswajać. Jest znakiem naszych czasów, ponieważ otaczające nas zmiany cywilizacyjne i obyczajowe wskazują na dziejącą się redefinicję wartości. Doświadczając zmian zachodzących w języku, równocześnie doświadczamy licznych prób przeniesienia akcentów z formowania uczniów według starych wzorców na włączanie młodych ludzi w życie społeczne oparte na akceptacji różnorodności, zrozumieniu i życzliwym towarzyszeniu w drodze ku dojrzałości. Przestają działać mechanizmy nadanych przez system autorytetów. A młodzież sprawdza autentyczność, adekwatność i profesjonalizm dorosłych. Szuka zrozumienia, przestrzeni na swoją ekspresję i rozwój. Sprawdza i redefiniuje wartości i wzorce w oparciu o swoje doświadczenia, poszerzone o wirtualną przestrzeń. Dlatego młodym ludziom potrzebna jest mądra i inkluzywna szkoła, która bezpiecznie przeprowadzi ich przez kryzysy dorastania i pokaże jak czerpać satysfakcję z życia na fundamencie szacunku dla różnorodności. Do takiej szkoły mają prawo, zgodnie z preambułą Ustawy Prawo Oświatowe – Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich.

Z pomocą szkołom przychodzą eksperci, działacze społeczni i organizacje pozarządowe, publikując materiały i narzędzia wspierające kadrę w podejmowaniu wyzwania, jakim jest inkluzywność. Dzięki ich reakcji na pojawiające się potrzeby i zmiany w sieci można znaleźć wiele ciekawych propozycji zajęć, rozwiązań trudnych sytuacji, czy gotowych wzorów i narzędzi.

Fundacja GorwSPACE w ramach zrealizowanego projektu przygotowała bogaty serwis materiałów wspierających szkolną kadrę „Inkluzywna szkoła”. Zainteresowani znajdą tam:

  • propozycje przepisów antydyskryminacyjnych do uwzględnienia w statucie szkoły - Rozdział: "Ochrona przed dyskryminacją i mową nienawiści",
  • instrukcję wdrożenia "statutu inkluzywnego", czyli takiego, który nikogo nie dyskryminuje i broni osoby uczące i nauczające w szkole przed dyskryminacją, gwarantuje wolność ekspresji i jest podstawą obrony przez nękaniem,
  • opisy interwencji dla społeczności szkolnej:
    • Mowa nienawiści i Piętnowanie
    • Cyberprzemoc
    • Dyskryminacja osoby LGBTQ+
    • Preferowane imię i zaimki
    • Treści dyskryminujące na lekcjach
    • Studniówka i Eventy
    • Pielęgniarka/pielęgniarz
    • Osoba transpłciowa na WF-ie
    • Tęczowe symbole
    • Oddzielna toaleta dla osoby transpłciowej
  • krótkie webinary, m.in.:
    • czym są inkluzywne statuty szkolne,
    • jak interweniować w trudnej sytuacji,
    • aspekty prawne statutów szkolnych,
    • dzieci, rodzice, osoby uczące,
    • rola osób pracujących w szkole we wsparciu osób uczących się,
    • dlaczego należy walczyć o równe i inkluzywne środowisko szkolne,
  • kontakt do ekspertów wspierających szkolną inkluzywność.  

Przejdź do serwisu: Inkluzywna Szkoła

PS Słowo „inkluzywność” ja też musiałam dodać do słownika w aplikacji MS Word.

Przejście do strony głównej

Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich
Katarzyna Gęba

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl