Co słychać w statucie mojej szkoły

Treści, które powinien zawierać szkolny statut opisują art. 98 i art. 99 Ustawy Prawo Oświatowe.
10.01.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Co słychać w statucie mojej szkoły?

Drodzy uczniowie i uczennice, szkoła jest instytucją publiczną zobowiązaną do przestrzegania prawa, które jest opisane w naszej konstytucji, umowach i konwencjach międzynarodowych oraz ustawach i rozporządzeniach regulujących zasady organizacji nauki i współżycia społecznego w szkole. Aktem prawnym, który szczegółowo opisuje zasady w Waszej szkole jest właśnie statut, który każda szkoła musi mieć, zgodnie z Art. 98 i Art. 99 Ustawy Prawo Oświatowe. Statut opisuje obowiązujące zasady, czyli szkolną praworządność i powinien być ogólnodostępny. Dyrektor, który jest odpowiedzialny za pracę szkoły i placówki oświatowej zgodnie z przepisami prawa, ma obowiązek opublikowania jego treści w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej. Zastanawiając się nad prawami uczniowskimi w sytuacji wątpliwości, co do ich przestrzegania, trzeba zacząć od lektury statutu swojej szkoły. - Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich

Treści, które powinien zawierać statut opisuje art. 98 Ustawy Prawo Oświatowe, natomiast art. 99 wymienia obowiązki uczniów i wychowanków, art. 100 reguluje zasady ustalania obowiązującego stroju jednolitego, a art. 103 wskazuje na prawo uczniów do korzystania z pomieszczeń szkoły w celu realizacji zadań statutowych takich jak: biblioteka, sale lekcyjne i specjalistyczne, urządzenia sportowe i rekreacyjne, pomieszczenia sanitarno-higieniczne i szatnia i.in.

Zgodnie z art. 98 Ustawy statut szkoły powinien zawierać:

  • Dane podstawowe (identyfikacyjne): nazwę i typ szkoły oraz jej siedzibę, a w przypadku gdy szkoła wchodzi w skład zespołu szkół - także nazwę tego zespołu; imię szkoły, o ile zostało nadane; nazwę i siedzibę organu prowadzącego szkołę;
  • Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia. W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut powinien uwzględniać:
    • cele i zadania szkoły określone w statucie uwzględniają program wychowawczo-profilaktyczny szkoły,
    • organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  • Organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
    Do organów szkoły należą: dyrektor, rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada rodziców. W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut określa także organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.
  • Organizację pracy szkoły, w tym organizację oddziałów sportowych, mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, przygotowania wojskowego, integracyjnych, specjalnych i klas wstępnych, o których mowa w art. 25 ust. 3, z uwzględnieniem organizacji nauczania i oceniania w tych klasach, oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych lub języka regionalnego, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi, organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli szkoła takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeśli szkoła takie zajęcia prowadzi.
    W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut określa także organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
  • Zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły;
  • Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty:
    1. Ocenianiu podlegają: osiągnięcia edukacyjne ucznia i zachowanie ucznia.
    2.
    Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
    • 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
      2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
      2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
      5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
      1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
      2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
      3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
      4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
      5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.

  • Dla szkół realizujących edukację zawodową i dorosłych: nazwę zawodu lub zawodów, w których kształci szkoła - w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu - w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację zajęć edukacyjnych w ramach kształcenia zawodowego - w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła takie pracownie i warsztaty posiada; organizację dodatkowych zajęć dla uczniów, zwiększających szanse ich zatrudnienia, jeżeli szkoła takie zajęcia prowadzi; organizację kształcenia ogólnego i zawodowego w przypadku pracowników młodocianych - w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; określenie formy kształcenia - w przypadku szkoły dla dorosłych, branżowej szkoły II stopnia i szkoły policealnej;
  • Zasady organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego,
  • Prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
    Zakres obowiązków uczniów, który powinien zostać uwzględniony w statucie, wskazuje art. 99 Ustawy. Dotyczą one:
  1. "właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych;
    1. usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie;
    2. przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju – w przypadku, o którym mowa w art. 100;
    3. przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
    4. właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.”
  • Zasady stosowania kar i przyznawania nagród: rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody; rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
    • Każdy uczeń ma prawo do edukacji i obowiązek jej realizowania do 18 roku życia w szkole rejonowej na poziomie podstawowym i wybranej na poziomie ponadpodstawowym zgodnie z obowiązującymi zasadami rekrutacji.
    • W przypadku demoralizacji i zachowań naruszających porządek społeczny przez ucznia dyrektor może złożyć wniosek do kuratorium oświaty o jego przeniesienie do innej szkoły.
    • Zgodnie z Ustawą o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich dyrektor musi zawiadomić policję lub sąd o popełnieniu przez ucznia czynu karalnego. Jeśli jednak nie ma do czynienia z przestępstwem ściganym z urzędu lub przestępstwem skarbowym, może nie występować do sądu. Po rozmowie z uczniem i jego opiekunami, może zastosować inną uzgodnioną karę. Może kazać mu naprawić wyrządzoną szkodę lub nałożyć na niego obowiązek ("środek wychowawczy") np. posprzątać boisko lub odmalować ścianę, którą zniszczył. Warunkiem jest uzyskanie zgody sprawcy oraz jego rodziców lub opiekunów. Więcej
    • Stosowanie kar przez dyrektora szkoły powinna cechować stopniowalność, a statut powinien regulować możliwość odwołania się od tej kary.
  • Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu.
  • Formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.
  • Organizację biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.
  • Organizację internatu, o ile został w szkole zorganizowany.
  • Organizację świetlicy z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia - w przypadku szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne, o której mowa w art. 127 ust. 1.
  • Warunki stosowania sztandaru szkoły, godła szkoły oraz ceremoniału szkolnego, o ile zostały ustanowione.
  • Organizację żywienia - w przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży.
Przejście do strony głównej

Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich
Katarzyna Gęba

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl