Każdy samorząd uczniowski może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów. Tryb działania samorządu uczniowskiego określają przepisy art. 85 ustawy Prawo Oświatowe.
Art. 85.
- W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”.
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.
- Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- ) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- ) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- ) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- ) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- ) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
- ) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu. (...)
Dla działalności prezydium szkolnego samorządu są ważne:
- opinie innych uczniów i uczennic - ponieważ wybrane prezydium reprezentuje samorząd uczniowski, którym są wszyscy uczniowie szkoły (patrz powyżej), warto uważnie wsłuchiwać się w opinie innych, np. realizując sondy czy badania ankietowe,
- kontakt - dla ułatwienia komunikacji prezydium powinno posiadać swój adres mail i dodatkowo grupę na SM (prezydium, trójki klasowe),
- informacje i promocja swojej działalności, np. profil na FB lub innych SM, gazetka szkolna, szkolny radiowęzeł czy konto na TT. A może punkt informacyjny w przestrzeni szkolnej?
- zasady działania - powinny zostać określone w Regulaminie działania samorządu uczniowskiego. Zadbajcie, aby każdy uczestnik prezydium go przeczytał i podpisał. Warto sprawdzić, czy jest aktualny i dostępny na stronie szkoły.
- wsparcie ("dodatkowe moce") - to wszyscy, którzy mogą Wam pomóc w realizacji planów, np. nauczyciel_ka opiekun_a SU, prezydium rady rodziców, szkolny rzecznik_a praw uczniowskich (jeśli jest), mediator nauczyciel_ka lub rówieśnik_czka (jeśli jest)... i inne zaprzyjaźnione osoby.
Jak uruchomić MOC samorządu?
- Chcecie coś udoskonalić lub zmienić? Macie pomysł? Skonsultujcie go. Zapytajcie innych uczniów o ich opinie. Może też mają interesujące spostrzeżenia i pomysły. Pytajcie i słuchajcie uważnie...
- Pozyskajcie "sojuszników" np. opiekuna samorządu, nauczyciela, szkolnego rzecznika praw uczniowskich, radę rodziców, radnych młodzieżowej rady miasta i in. Jeśli to możliwe i potrzebne, zbierzcie opinie ekspertów.
- Przygotujcie wniosek do dyrektora szkoły lub rady pedagogicznej w formie pisemnej.
- Podpisany wraz z załączonymi opiniami "sojuszników" złóżcie w sekretariacie szkoły.
Nie bardzo wiesz, co konkretnego możesz zrobić, działając w samorządzie uczniowskim?
Bank inspiracji dla samorządów szkolnych Centrum Edukacji Obywatelskiej - zobacz koniecznie!
Współpracuj z Młodzieżową Rad Miasta Gdańska, bo razem można więcej. Zobacz: MRMG.
Inne materiały Centrum Edukacji Obywatelskiej:
- Samorząd uczniowski https://angazuj.ceo.org.pl/tematy/samorzad-uczniowski/
"Wierzymy, że dobry samorząd uczniowski to nie taki, który dużo robi, ale taki, który dba o to, żeby jak największa liczba uczniów i uczennic szkoły mogła w trakcie swojej nauki doświadczyć sytuacji, w których będą pytani o zdanie w ważnych dla siebie sprawach, a także będą mieli możliwość podejmowania decyzji oraz ponoszenia odpowiedzialności za realizację konkretnych zadań." - SZKOŁA DEMOKRACJI. Przewodnik po programie https://angazuj.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/4/2021/09/szkola-demokracji-przewodnik-po-programie202021.pdf
- Pomysły na działania samorządu uczniowskiego - https://angazuj.ceo.org.pl/material/pomysly-na-dzialania-samorzadu-uczniowskiego/
- Samorząd to my! Jak uczniowie mogą wpływać na szkołę? https://angazuj.ceo.org.pl/material/samorzad-to-my/
- Zasady formalno-prawne funkcjonowania samorządu uczniowskiego w szkole https://angazuj.ceo.org.pl/material/zasady-formalno-prawne-funkcjonowania-samorzadu-uczniowskiego-w-szkole/
- Po co dyrektorowi samorząd uczniowski w szkole? https://angazuj.ceo.org.pl/material/po-co-dyrektorowi-samorzad-uczniowski-w-szkole/