PORTAL MIASTA GDAŃSKA

#gdanskiealtany – nowa kampania edukacyjna miasta

#gdanskiealtany – nowa kampania edukacyjna miasta
W Gdańsku od wielu lat prowadzony jest szereg działań edukacyjnych w zakresie prawidłowej segregacji odpadów. Nadal jednak pojawiają się problemy dotyczące odpadów nietypowych i niebezpiecznych pozostawianych przy altanach śmietnikowych. Aby poszerzyć wiedzę mieszkańców organizowana jest kampania edukacyjna poświęcona temu zagadnieniu.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Kampania jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców i zarządców nieruchomości. Mieszkańcy często gromadzą przy altanie śmietnikowej odpady, które nie powinny się tam znaleźć, przekonani, że postępują prawidłowo. W ramach edukowania gdańszczanek i gdańszczan jak prawidłowo pozbywać się starych mebli, odpadów poremontowych czy elektrośmieci zaplanowany został szereg działań, w tym przygotowane zostały tablice informacyjne na altany śmietnikowe z instrukcją w zakresie prawidłowego postępowania. Plansze mają także zachęcać do korzystania z PSZOK czy usług odbioru elektroodpadów. Tablice zostaną zamontowane na każdej altanie śmietnikowej obok tablicy z instrukcją właściwej segregacji.

- Tablice montowane są już na gdańskich altanach przez spółki Gdańskie Usługi Komunalne i SUEZ Północ. Zachęcamy wszystkich właścicieli i zarządców nieruchomości wielorodzinnych do umożliwienia takiego montażu, a w przypadku większego zapotrzebowania, do zgłaszania się do Wydziału Gospodarki Komunalnej po dodatkowe egzemplarze – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.

Nowe usługi – większy komfort dla mieszkańców

W Gdańsku od stycznia 2021 Gdańskie Usługi Komunalne odbierają od mieszkańców elektroodpady – prosto spod drzwi. W różnych punktach miasta pojawiły się także pojemniki na drobne elektroodpady.

  • Poszerzanie wiedzy i zmiana nawyków w tym zakresie są niezwykle ważne. Dziś bywa, że mieszkaniec jest przekonany, że wystawiając starą lodówkę przy altanie postępuje prawidłowo i zostanie ona odebrana przez służby. A jednocześnie nie ma świadomości, że może ten sprzęt wygodnie i bezpiecznie oddać, zamawiając kurs miejskiej ekipy bezpłatnie odbierającej go wprost z jego domu – dodaje Piotr Grzelak.  
Plansza edukacyjna
Plansza edukacyjna
 

Edukacja wsparciem dla mieszkańców

Działania edukacyjne związane z tematem kampanii będą prowadzone na fb Czyste Miasto Gdańsk, poprzez wspomniane już plansze informacyjne. Planowany jest także pilotażowy program dyżurów edukacyjnych przy altanach śmietnikowych, w ramach, których mieszkańcy wyrzucający odpady będą edukowani przez przeszkolone w tym zakresie osoby.

– Budowanie kompetencji społecznej w tym zakresie to proces długofalowy, który wpłynie na bezpieczeństwo środowiska i mieszkańców, a ponadto na estetykę naszego najbliższego otoczenia. Stale pracujemy nad rozwiązaniami, które pomogą mieszkańcom w prawidłowym postępowaniu. W tym celu konsultujemy się też regularnie z zarządcami nieruchomości, spółkami miejskimi i innymi uczestnikami systemu gospodarki odpadami. Obecnie testujemy między innymi naklejki informacyjne na niewłaściwe odpady pozostawione przy altanach – wyjaśnia Olga Goitowska, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Jak podkreślają organizatorzy kampanii, istotnym jej elementem będzie również podnoszenie poziomu wiedzy o formalno-prawnym podziale obowiązków, odpowiedzialności przy gromadzeniu i odbiorze odpadów pomiędzy gminą, właścicielem lub zarządcą nieruchomości, a samymi mieszkańcami. Dla tych ostatnich niesie to praktyczne skutki. Przykładowo świadomość do kogo się zwrócić o interwencję w przypadku zalegających przy altanie, najczęściej porozrzucanych już, odpadów remontowych. Kampania #gdanskiealtany w kilku odsłonach potrwa do jesieni bieżącego roku.