Za realizację makiety, która trwała kilka lat, odpowiadał Referat Planów i Marketingu w Wydziale Urbanistyki i Architektury. W 2021 r. część pracowników Referatu Planów i Marketingu została przeniesiona do utworzonego wówczas Biura Architekta Miasta i wraz z nimi przeszła do nowego biura cała wiedza o realizacji projektu. Realizacja ta była przedsięwzięciem bardzo złożonym, w które zaangażowane było, w różnej formie, łącznie z podwykonawcami, kilkanaście firm i kilkadziesiąt, jeśli nie ponad sto osób.
W 2017 roku przetarg na realizację makiety łącznie z aranżacją i wyposażeniem sali makiety w Kunszcie Wodnym wygrała doświadczona w realizacji wystaw multimedialnych firma MAE Multimedia Art & Education. Na podwykonawcę makiety fizycznej miasta MAE wybrało firmę Rapid Crafting, specjalizującą się w wykonywaniu miedzy innymi makiet architektonicznych w wydruku 3D. Całość prac odebrano w grudniu 2019 i zabezpieczono, czekając w gotowości na otwarcie całego budynku Kunsztu Wodnego. Długa przerwa od zakończenia realizacji makiety do otwarcia budynku we wrześniu 2023 (m.in. z powodu pandemii) wymusiła aktualizację jej oprogramowania oraz uzupełnienie makiety o nowopowstałe budynki.
Realizacja makiety przebiegała w ścisłej współpracy wykonawców z Miastem.
- Biuro Rozwoju Gdańska przekazało główne dane do modelowania makiety, w tym uproszczony model 3D śródmieścia, model terenu oraz chmury punktów z nalotów lidarowych; wykorzystane zostały też zlecone przez BRG widoki ukośne miasta z możliwością wymiarowania obiektów (cenne źródło obok googlowskiego Street view dla odtworzenia układu okien, gzymsów, kominów, itp.).
- Muzeum Gdańska udzieliło wsparcia w korekcie przygotowanych opisów historycznych wydarzeń i obiektów.
- Referat Planów i Marketingu prowadził nadzór inwestorski nad umową główną i koordynacją projektu, przygotowaniem i przeprowadzeniem przetargów oraz odbiorami zakończonych etapów realizacji Sali Makiety. Wśród wykonanych prac znalazły się także:
- sprawdzenie poprawności cyfrowych modeli 3D; przejrzany został każdy model 3D (kilka tysięcy budynków), sprawdzona została liczba i położenie wszystkich okien, gzymsów, kominów, proporcje podziałów, itp., znalezione odstępstwa były opisywane i odsyłane do poprawy. Było tego naprawdę dużo, więc jeśli w tej masie materiału przeoczyliśmy jakieś błędy... cóż, jesteśmy tylko ludźmi ;)
- przygotowanie map dla realizacji makiety (aktualne obrysy budynków, mapa zieleni uproszczonej pod kątem makiety, ze wskazaniem grup jak i pojedynczych drzew)
- uzupełnienie kwerendy i pozyskania materiałów ikonograficznych z muzeów i bibliotek cyfrowych, uzupełnienie zdjęć obiektów, obróbka graficzna materiałów ikonograficznych, prace redakcyjne i korektorskie
Referat Planów i Marketingu wniósł także duży wkład w stworzenie koncepcji całego projektu, włączając w to oryginalne pomysły, a także wykonawstwo niektórych z nich, w tym:
- pomysł sekcji "Rozwój miasta" (puzzle dzielnic na mapach przedstawiających kolejne okresy w historii miasta)
- pomysł sekcji "Architektura gdańskiej kamienicy"
- pomysł sekcji "Dawniej/Dziś", w tym wykonawstwo najtrudniejszego elementu – dopasowanie czterystuletniej mapy Gdańska z widokiem ukośnym miasta do jej współczesnego odpowiednika, tak by odpowiadające sobie budynki nachodziły na siebie, bez ich wyraźnego "wykrzywienia" (wg doświadczonej w projektach multimedialnych firmy informatycznej miało być to niemożliwe ;)