202309217274
Makieta przedstawiająca współczesne śródmieście Gdańska znajduje się w budynku Kunsztu Wodnego, nowej siedzibie Instytutu Kultury Miejskiej. Hasło „makieta” kryje w tym przypadku dużo więcej niż tylko fizyczne odwzorowanie fragmentu miasta w mniejszej skali. Razem z towarzyszącymi elementami znajdującymi się w sali makiety stanowi główny element ekspozycyjny całego obiektu.
Fot. Jarosław Zulewski - UMG

Jak powstała makieta?

Realizacja makiety wraz z aranżacją sali była przedsięwzięciem niezwykle złożonym, w które zaangażowane było, w różnej formie, łącznie z podwykonawcami, kilkanaście firm i kilkadziesiąt, jeśli nie ponad setka osób.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Za realizację makiety, która trwała kilka lat, odpowiadał Referat Planów i Marketingu w Wydziale Urbanistyki i Architektury. W 2021 r. część pracowników Referatu Planów i Marketingu została przeniesiona do utworzonego wówczas Biura Architekta Miasta i wraz z nimi przeszła do nowego biura cała wiedza o realizacji projektu. Realizacja ta była przedsięwzięciem bardzo złożonym, w które zaangażowane było, w różnej formie, łącznie z podwykonawcami, kilkanaście firm i kilkadziesiąt, jeśli nie ponad sto osób. 

DSC01650.JPG

W 2017 roku przetarg na realizację  makiety łącznie z aranżacją i wyposażeniem sali  makiety w Kunszcie Wodnym wygrała doświadczona w realizacji wystaw multimedialnych firma MAE Multimedia Art & Education. Na podwykonawcę makiety fizycznej miasta  MAE wybrało firmę Rapid Crafting, specjalizującą się w wykonywaniu miedzy innymi makiet architektonicznych w wydruku 3D. Całość prac odebrano w grudniu 2019 i zabezpieczono, czekając w gotowości na otwarcie całego budynku Kunsztu Wodnego. Długa przerwa od zakończenia realizacji makiety do otwarcia budynku we wrześniu 2023 (m.in. z powodu pandemii) wymusiła aktualizację jej oprogramowania oraz uzupełnienie makiety o nowopowstałe budynki.

DSC05958.JPG

Realizacja makiety przebiegała w ścisłej współpracy wykonawców z Miastem.  

  • Biuro Rozwoju Gdańska przekazało główne dane do modelowania makiety, w tym uproszczony model 3D śródmieścia, model terenu oraz chmury punktów z nalotów lidarowych; wykorzystane zostały też zlecone przez BRG widoki ukośne miasta z możliwością wymiarowania obiektów (cenne źródło obok googlowskiego Street view dla odtworzenia układu okien, gzymsów, kominów, itp.).
  • Muzeum Gdańska udzieliło wsparcia w korekcie przygotowanych opisów historycznych wydarzeń i obiektów.
  • Referat Planów i Marketingu prowadził nadzór inwestorski nad umową główną i koordynacją  projektu, przygotowaniem i przeprowadzeniem przetargów oraz odbiorami zakończonych etapów realizacji Sali Makiety. Wśród wykonanych prac znalazły się także:
    • sprawdzenie poprawności cyfrowych modeli 3D; przejrzany został każdy model 3D (kilka tysięcy budynków), sprawdzona została liczba i położenie wszystkich okien, gzymsów, kominów, proporcje podziałów, itp., znalezione odstępstwa były opisywane i odsyłane do poprawy. Było tego naprawdę dużo, więc jeśli w tej masie materiału przeoczyliśmy jakieś błędy... cóż, jesteśmy tylko ludźmi ;) 
    • przygotowanie map dla realizacji makiety (aktualne obrysy budynków, mapa zieleni uproszczonej pod kątem makiety, ze wskazaniem grup jak i pojedynczych drzew) 
    • uzupełnienie kwerendy i pozyskania materiałów ikonograficznych z muzeów i bibliotek cyfrowych, uzupełnienie zdjęć obiektów, obróbka graficzna materiałów ikonograficznych, prace redakcyjne i korektorskie 

Referat Planów i Marketingu wniósł także duży wkład w stworzenie koncepcji całego projektu, włączając w to oryginalne pomysły, a także wykonawstwo niektórych z nich, w tym: 

  • pomysł sekcji "Rozwój miasta" (puzzle dzielnic na mapach przedstawiających kolejne okresy w historii miasta)
  • pomysł sekcji "Architektura gdańskiej kamienicy"
  • pomysł sekcji "Dawniej/Dziś", w tym wykonawstwo najtrudniejszego elementu – dopasowanie czterystuletniej mapy Gdańska  z widokiem ukośnym miasta do jej współczesnego odpowiednika, tak by odpowiadające sobie budynki nachodziły na siebie, bez ich wyraźnego "wykrzywienia" (wg doświadczonej w projektach multimedialnych firmy informatycznej miało być to niemożliwe ;)  
     
IMG_20191029_141924