Najpierw trochę historii. 1 lipca 1927 roku oddano do eksploatacji nową, liczącą 5,7 km trasę spod Bramy Żuławskiej przez Przeróbkę do Stogów. Teraz w przeddzień 93 rocznicy tego wydarzenia, oddana do użytku została gruntownie odnowiona linia tramwajowa. Po torach pomknęły tramwaje, a skromna inauguracja miała miejsce na przystanku przy plaży. Organizatorzy zadbali, żeby połączyć historię ze współczesnością. Powrót tramwajów na Stogi uświetnił przejazd zabytkowym pojazdem Ring.
- To zabytkowy tramwaj, który znajduje się w posiadaniu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Wagon jest z 1930 r., a więc przyjeżdżał ona na pętlę na Stogach już przed wojną. Obsługiwał też tę linię po II Wojnie Światowej już w barwach polskich i gdańskich. Później przez długie lata oczekiwał, żeby pojawić się powtórnie jako wagon historyczny. To 90-letni kawał gdańskiej historii, nie dzisiejszy plastikowy tramwaj, nie zelektronizowany, bez klimatyzacji, lecz tramwaj z wielkimi korbami. Ludzie jeździli, cieszyli się, wypoczywali nad morzem i dzisiaj możemy tego samego doświadczyć – opisywał zabytkowy tramwaj z wyraźnym sentymentem Mariusz Uzięłbo z Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Remont torowiska trwał dwa lata. Umowę na remont podpisano w czerwcu 2018 r. Nowe torowisko na Stogach wybudowało konsorcjum, którego liderem jest spółka Aldesa Construcciones Polska. Inwestycja pod nazwą "Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w Gdańsku w ramach GPKM - Etap IV a" prowadziła w imieniu Miasta Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. 3 kilometrową trasę podzielono na trzy odcinki:
- ul. Budzysza, od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby
- ul. Stryjewskiego, od skrzyżowania z ul. Skiby (bez skrzyżowania) do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą (włącznie) oraz pętla "Pasanil"
- od skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą do końca linii tramwajowej, łącznie z pętlą "Stogi Plaża"
Prace miały trwać rok, ale okazało się, że natrafiono na duże problemy z biegnącymi pod ziemią instalacjami, które nie figurowały w dokumentacji geodezyjnej. Pierwszy odcinek oddano do użytku 7 grudnia 2019 r. Teraz tramwaje jadą już całym torowiskiem aż do pętli przy plaży. Trwają ostatnie prace przy budowie jezdni, drogi rowerowej i chodników. O postępach poinformował obecny na inauguracji Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.
- Zakończenie prac i uruchomienie procedur odbiorowych planowane jest z końcem sierpnia. Przy czym chcielibyśmy, by te najważniejsze prace zostały zakończone szybciej. Najważniejsze dla nas i mieszkańców są prace na dwóch skrzyżowaniach Stryjewskiego – Zimna i Stryjewskiego – Nowotna, tam gdzie napotkano najwięcej infrastruktury, gdzie trzeba było przebudować różnego rodzaju kolektory. Te dwa remontowane miejsca dzielą stogi i one powodują uciążliwe objazdy.
- To bardzo ważna informacja dla mieszkańców dzielnicy. Serce się raduje, jak widzę, że tramwaj w końcu ruszył. Mam nadzieję, że mieszkańcy Stogów, ale też innych dzielnic Gdańska chętnie będą korzystali z tej linii - powiedział Cezary Dowbór - Śpiewak, radny i szef klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta.
W ramach projektu GPKM IVa powstała także nowa linia tramwajowa na al. Pawła Adamowicza, otwierana równocześnie 30 czerwca oraz planowana na ul. Nowej Warszawskiej (etap 1).
- Odpowiedzią na korki jest przede wszystkim komunikacja szynowa. Drogi, choćbyśmy nie wiem ile wybudowali i wyremontowali, nie rozwiążą problemów z komunikacją miejską. Tylko tramwaje, Szybka Kolej Miejska i PKM – dodał Alan Aleksandrowicz.