Epoka Jagiellonów to czas wielkiego wzrostu gospodarczego, a także okres rozkwitu wielu gałęzi życia kulturalnego. Dzięki temu, że władcy zwykle szczodrze wspierali artystów, coraz szersze kręgi mogły zataczać wielkie humanistyczne idee. Dwór królewski szczycił się muzyką na najwyższym europejskim poziomie, a muzyczny gust władców przejmowali też co znaczniejsi magnaci, utrzymujący własne kapele. Polskie miasta, jak Kraków, Warszawa czy Gdańsk stawały się ważnymi centrami europejskiej kultury.
Polskich Chór Kameralny przy współpracy z Narodowym Centrum Kultury, które jest współorganizatorem koncertu oraz Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk przygotował program złożony z utworów najznakomitszych kompozytorów polskich, jak Jerzy Liban z Legnicy czy Mikołaj Zieleński, także członków królewskiej kapeli, wśród których jednym z najznamienitszych jest Andrzej Hakenberger, który do perfekcji dopracował w swojej twórczości technikę polichóralną.
Repertuar wybrany na ten koncert ukazuje także utwory stworzone przez włoskich mistrzów z przełomu renesansu i baroku w kręgu kapeli królewskiej Zygmunta III Wazy. W tym czasie na dwór, dzięki intensywnym zabiegom króla, trafiali najwybitniejsi kompozytorzy tych czasów, których nazwiska wymienia się obok Palestriny, Venosy czy di Lasso. Pierwszym jest Asprilio Pacelli, kapelmistrz kapeli królewskiej w Warszawie w latach 1602–1623. Spośród 26 motetów jego autorstwa usłyszymy kilka, które zabrzmią po raz pierwszy od ponad 400 latach! Nie lada gratką będzie też pierwsze od czterech wieków wykonanie Missa super Iniquos odio habui. Dopiero niedawno odnaleziono pełną wersję utworu, odpisaną niegdyś w środowisku śląskim. Jej autor, Luca Marenzio w latach 1595-1597 był dyrygentem kapeli królewskiej na dworze Zygmunta III Wazy, osobiście poprowadził jej prawykonanie w 1596 r. – dla uświetnienia spotkania dyplomatycznego z okazji wizyty nuncjusza papieskiego w Warszawie.
Polskiemu Chórowi Kameralnemu, prowadzonemu przez dyrektora Jana Łukaszewskiego, uznawanego za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej, towarzyszyli zaproszeni instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach historycznych - Jan Cizmar (teorba) oraz Witosława Frankowska (pozytyw organowy) a w świat niezwykle barwnej epoki Jagiellonów wprowadziła dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, wybitna muzykolog i profesor Polskiej Akademii Nauk.
Wykonawcy:
Polski Chór Kameralny
Jan Cizmar - teorba
Witosława Frankowska - pozytyw organowy
Jan Łukaszewski - dyrygent
W programie:
- Jerzy Liban - Ortus de Polonia
- Wacław z Szamotuł - Ego sum pastor bonus
- Wacław z Szamotuł - Nunc scio vere
- Mikołaj Zieleński - Motetto de S. Adalberto: Per merita Sancti Adalberti
- Mikołaj Zieleński - Motetto de S. Stanislao: Ortus de Polonia
- Andrzej Hakenberger - Veni Sancte Spiritus
- secunda pars: O lux beatissima
- Luca Marenzio - Missa super Iniquos odio habui
- KYRIE
- GLORIA
- CREDO
- SANCTUS
- BENEDICTUS
- AGNUS DEI
- Asprilio Pacelli - Tu es pastor ovium
- Asprilio Pacelli - Dum esset rex