Zimowe utrzymanie miasta: jakie działania podjęto?
Priorytety w oczyszczaniu zimowym to przede wszystkim bezpieczeństwo mieszkańców i zapewnienie płynności ruchu na drogach. W Gdańsku działania związane z odśnieżaniem i przeciwdziałaniem oblodzeniu mają szeroki zasięg i obejmują nie tylko drogi główne, ale także ścieżki rowerowe, przystanki komunikacji miejskiej oraz chodniki.
130 specjalistycznych pojazdów w gotowości
Do walki z negatywnymi skutkami zimy miasto dysponuje 130 specjalistycznymi pojazdami, w tym pługoposypywarkami, pługami wirnikowymi, ciągnikami oraz ładowarkami hydraulicznymi. Na bieżąco monitorowane są prognozy pogody oraz dane meteorologiczne, co pozwala na podejmowanie działań prewencyjnych, takich jak posypywanie dróg odpowiednimi środkami chemicznymi jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu.
Codzienne dyżury załóg
Zespoły odpowiedzialne za zimowe utrzymanie miasta pełnią dyżury całodobowe, co pozwala na szybką reakcję w razie nagłych zmian pogodowych. Jak zauważa Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa, wykonawcy mają 8 godzin na udrożnienie głównych ciągów komunikacyjnych po ustaniu opadów.
Środki chemiczne do utrzymania zimowego
Aby skutecznie przeciwdziałać oblodzeniom oraz zapewnić przyczepność na drogach, stosowane są różne środki chemiczne, takie jak chlorek sodu (sól drogowa) oraz mieszaniny soli i chlorku wapnia. Do uszorstniania nawierzchni stosowane będzie także kruszywo w postaci piasku. Wszystkie te działania prowadzone są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2005 roku, które reguluje stosowanie środków chemicznych na drogach publicznych.
Koszty zimowego utrzymania
Przygotowanie miasta do zimy wiąże się z niemałymi kosztami. Jak podkreśla prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, w zeszłym roku na zimowe utrzymanie wydano około 24 miliony złotych. Tego rodzaju kwoty mogłyby zostać przeznaczone na budowę nowego przedszkola lub żłobka, ale bezpieczeństwo mieszkańców jest absolutnym priorytetem.
Obowiązki właścicieli nieruchomości
Podczas zimy za odśnieżanie chodników przyległych do budynków odpowiadają właściciele nieruchomości oraz zarządcy. Miasto przypomina, że obowiązki te obejmują również właścicieli lokali i wspólnot mieszkaniowych. Brak odpowiedniego utrzymania może grozić nie tylko mandatami, ale i poważnym zagrożeniem dla przechodniów.
Zimowe utrzymanie dróg rowerowych i pieszych
Gdańsk od lat stawia na rozwój infrastruktury rowerowej, a w okresie zimowym miasto szczególnie dba o utrzymanie 82 kilometrów ścieżek rowerowych. Działania te koordynowane są we współpracy z lokalnym środowiskiem rowerowym. Ponadto miasto regularnie odśnieża przystanki komunikacji miejskiej, schody terenowe, kładki, tunele dla pieszych oraz parki.
Inne podmioty odpowiedzialne za zimowe utrzymanie
Choć Gdański Zarząd Dróg i Zieleni (GZDiZ) odpowiada za utrzymanie wielu obszarów, nie wszystkie drogi i chodniki należą do jego obowiązków. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odpowiada za stan obwodnicy Trójmiasta, a Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) zajmują się utrzymaniem torowisk tramwajowych.
Technologie wspierające zimowe utrzymanie
Nowoczesne technologie, takie jak systemy GPS monitorujące każdy pojazd, pozwalają na optymalizację działań podczas odśnieżania. Dzięki temu możliwe jest dokładne śledzenie trasy każdego pojazdu, co z kolei wpływa na zwiększenie efektywności działań zimowych.
Podsumowanie działań miasta w kontekście zimy
Gdańsk w pełni przygotowany jest na nadejście zimy. Dzięki zaawansowanym systemom monitoringu pogody, sprawnemu zarządzaniu zasobami oraz współpracy z wykonawcami, miasto może szybko reagować na zmieniające się warunki atmosferyczne. Jak podkreślają władze, kluczowe jest nie tylko bieżące reagowanie na opady, ale także działania prewencyjne, takie jak odpowiednie zabezpieczanie dróg jeszcze przed nadejściem zimy. Zapewnienie bezpieczeństwa na drogach to priorytet, dlatego koszty związane z utrzymaniem zimowym traktowane są jako inwestycja w dobro mieszkańców.