Wojciech Unterschuetz

26.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu znajduje się twarz mężczyzny z krótkimi ciemnymi włosami, w okularach i wąsami.
fot. Maja Kos


Wojciech Unterschuetz

Współtworzy zespół an-hoer, gdzie wraz z Piotrem Bratoszewskim komponuje i nagrywa muzykę improwizowaną. Jest założycielem kolektywu sepr.online, który w 2021 roku publikował muzyczne słuchowiska w Radio Kapitał, co zaowocowało pierwszym stypendium kulturalnym miasta Gdańska. Był przez pewien czas studentem reżyserii filmowej na WRiTV w Katowicach oraz studiów doktoranckich z filozofii na Uniwersytecie Gdańskim. Ma na koncie liczne koncerty w awangardowych placówkach oraz współpracę z dr Robertem Sochackim przy udźwiękowieniu instalacji w Pawilonie Czterech Kopuł we Wrocławiu. Jego metoda twórcza opiera się na improwizacji, pracy na samplach oraz komponowaniu muzyki koncepcyjnej i ilustracyjnej, z wykorzystaniem zarówno analogowych, jak i cyfrowych instrumentów.

Więcej informacji o artyście znajdziesz na stronie 

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizował projekt, o którym pisze:
Projekt "an-hoer nieczysto zagran: eksploracja na gitarę i perkusję" zakłada nagranie 4-6 nowych kompozycji, łączących elementy muzyki elektronicznej z gitarą elektryczną i maszynami perkusyjnymi. Inspiracją dla tego przedsięwzięcia są twórczości Billa Orcutta i Daniela Bachmana, którzy w swojej muzyce łączą drone, noise i blues. Wojciech Unterschuetz zamierza w podobny sposób połączyć agresywne brzmienie gitary elektrycznej z rytmiką maszyn perkusyjnych, ograniczając instrumentarium, zgodnie z ideą Larsa von Triera z filmu "Pięć nieczystych zagrań". Realizacja projektu odbędzie się w studio nagraniowym an-hoer w Gdańsku, gdzie będą prowadzone sesje improwizowane, komponowanie motywów przewodnich oraz nagrania. Celem projektu jest przygotowanie materiału muzycznego do postprodukcji, zdobycie nowej grupy odbiorców w Trójmieście oraz nawiązanie współpracy z potencjalnym wydawcą. Twórcze metody obejmują nagrania improwizacji na gitarę i perkusję oraz poszukiwania konceptualne w duchu Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, łącząc elementy bluesa, punku i free improwizacji.”