
Szymon Król
Urodzony w 1996 roku w Gdańsku. W latach 2009-2019 związany z amatorskim teatrem „Ephata”. W 2017 roku otrzymał wyróżnienie aktorskie na przeglądzie „Bursztynowa Maska”. W latach 2010, 2011 i 2015 występował na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych i Plenerowych FETA – z teatrem „Ephata” oraz gościnnie z niemieckimi zespołami „Grotest Maru” i „Theater Titanick”. W latach 2015-2019 i 2022 brał udział jako wolontariusz i asystent reżysera w Bartoszyckich Spotkaniach Artystycznych Osób Niesamodzielnych. W roku 2019 założył z grupą znajomych zespół teatralny „El Trupa Kabra”, z którym realizował spektakle i widowiska plenerowe. Uczestnik „Pracowni Otwartej Wierszem” w ramach festiwalu TransPort Literacki w roku 2023. Od 2022 roku student dramaturgii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Dramaturg spektaklu „Pies”, za który przyznano Grand Prix podczas 13. Forum Młodej Reżyserii w listopadzie 2023 roku. Scenariusz „Psa”, którego jest współautorem, został opublikowany w styczniowym wydaniu „Dialogu” z 2024 roku.
Prywatnie entuzjasta urbanistyki (ukończył w 2020 roku Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej), fantastyki, poezji i tańca. Zajmuje się także działalnością społeczną: od 2018 roku w Instytucie Metropolitalnym (gdzie organizował m. in. grę miejską i Free Cities Festival), a od 2021 w kolektywie sąsiedzkim „Otwartych Kosynierów”, działającym na rzecz społeczności zamieszkującej ulicę Gdyńskich Kosynierów w Gdańsku.
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizował projekt, o którym pisze:
„Projekt zakłada powstanie autorskiego tekstu dramatycznego poświęconego zagadnieniu turystyfikacji, opartego na materiale źródłowym poddanym twórczemu przetworzeniu. Turystyfikacja jest poważnym, budzącym wiele emocji i kontrowersji zagadnieniem współczesnej urbanistyki. Związane z nią konflikty interesów kumulują się w centrach atrakcyjnych turystycznie miast, na przykład w Gdańsku. Tekst dramatyczny wydaje się doskonałym medium dla poruszenia tego problemu. Praca przebiegać będzie dwuetapowo. Najpierw powstanie archiwum rozmów z mieszkańcami Gdańska (zwłaszcza Śródmieścia), turystami, pracownikami branży turystycznej i przedsiębiorcami. Stanowić ono będzie bazę dla drugiego etapu, podczas którego zebrane materiały zostaną poddane twórczemu przetworzeniu. Powstanie z nich tekst literacki przeznaczony do prezentacji scenicznej, naświetlający problem z różnych perspektyw. Projekt połączy wiedzę z zakresu urbanistyki, zdobytą podczas studiów na Politechnice Gdańskiej, z artystyczną wrażliwością i perspektywą dramaturga. Prace będą realizowane w Gdańsku w okresie letnich wakacji, kiedy turystyka najsilniej oddziałuje na przestrzeń miasta, co pozwoli na realne doświadczenie opisywanych problemów.”