Paulina Eryka Masa

26.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu kobieta w jasnobrązowym płaszczu, z włosami za ramiona. W tle rzeźby i rośliny.
fot. archiwum prywatne


Paulina Eryka Masa

Tłumaczka, dramatopisarka, reżyserka teatralna i tancerka flamenco. Absolwentka iberystyki na Uniwersytecie Gdańskim. Studiowała też Italianistykę i Wiedze o Teatrze. Swój warsztat taneczny szkoli m.in. u Luizy Romanowskiej, Marty Bonilla Hernández, Irene La Serranilla, Sandry Cisneros i Mateo Gallito. W 2017 uzyskała dyplom Título de Bachiller nadawany przez Ministerstwo Edukacji, Kultury i Sportu Hiszpanii. Członkini Fundacji Hiszpański Konsulat Kultury oraz członkini zwyczajna Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury. Półfinalistka XIV, XV i XVI Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, laureatka stypendium Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, Nagrody Santander dla Najlepszych Studentów i Doktorantów, Nagrody EURODRAM 2023, Stypendium dla Twórców Kultury przyznawanego z budżetu Województwa Pomorskiego, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska oraz Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury w roku 2023.  

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizowała projekt, o którym pisze:
“Uderzył mnie i to było jak pocałunek (He Hit Me And It Felt Like A Kiss)” to tytuł piosenki napisanej przez Gerry’ego Goffina i Carole King dla amerykańskiego zespołu the Crystals w latach 60. XX wieku po tym jak para odkryła, że zatrudniona przez nich opiekunka Eva była ofiarą przemocy ze strony swojego ukochanego. Gdy para próbowała dociec powodu dla którego ta od niego nie odejdzie, młoda kobieta utrzymywała, że jego zachowanie jest podyktowane miłością. Chociaż piosenka ta krytykowana była przez wielu za rzekome promowanie przemocy, zapisała się na dobre w kulturze popularnej i wciąż jest na nowo odczytywana przez współczesnych artystów. To właśnie ten utwór Amy Whinehouse wielokrotnie wskazywała jako swój ulubiony, a w popularnym serialu Netflixa Sex Education jej cover można było usłyszeć w finałowym odcinku sezonu. Piosenka ta, jak i tragiczna historia młodej opiekunki Evy stały się inspiracją do napisania sztuki oraz stworzenia spektaklu podejmującego temat nie tylko przemocy fizycznej, ale również psychicznej, emocjonalnej i ekonomicznej, w tym gaslightingu, zdrowia psychicznego, uzależnienia od drugiej osoby i praw kobiet.”