
Patrycja Orzechowska
Artystka wizualna, autorka książek artystycznych („KINDERTURNEN”, „MEDIUM”, „DEADLINE. Never Ending Story”). Zajmuje się ceramiką, instalacją, fotografią, kolażem, grafiką użytkową oraz zbieractwem. Najbardziej lubi płodozmian. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Laureatka nagród: Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Gdańskim Biennale Sztuki 2020 oraz Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2020 roku. Jej prace były prezentowane na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych, znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi, NOMUS Muzeum Narodowym w Gdańsku, Muzeum Żydów Polskich POLIN, Galerii Arsenał w Białymstoku i Gdańskiej Galerii Miejskiej.
Więcej informacji o artystce znajdziesz na jej stronie oraz w serwisie culture.pl
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizowała projekt, o którym pisze:
"Tytuł pracy „Terra Matter” kojarzący się z Matką Ziemią (Terra Mater) jest grą słów, którą można przetłumaczyć jako ‘sprawa ziemi’ lub ‘materia ziemi’. Praca będzie dotyczyć kwestii ocieplającego się klimatu, suszy, wzrastającej temperatury powietrza i ziemi oraz konsekwencji tego stanu czyli kryzysu, niedoboru i migracji klimatycznych. Uważam, że jest to jeden z ważniejszych tematów, przed którymi jako ludzkość stoimy i wyjątkowo dotyczy nas wszystkich istot na ziemi. Rozpatrywać go możemy zarówno globalnie jak i lokalnie, w makro i mikro skali. „Terra Matter” zostanie zaprezentowana jesienią tego roku na wystawie indywidualnej „Dry Season” [Pora sucha] w CSW Łaźnia w Gdańsku. Będzie to wielkoformatowa modułowa kompozycja ceramiczna, składająca się z rzeźbionych i szkliwionych płytek ceramicznych, wzbogacona o dodatkowe znalezione i zmodyfikowane przeze mnie elementy. Dwupłaszczyznowa instalacja stanie się rodzajem małej sceny, w którą wpisana będzie tymczasowa obecność widza wystawy. Odbiorca zostanie zaproszony do bezpośredniego taktylnego kontaktu z pracą aby poczuć jej energetyczne oddziaływanie. Chciałabym, aby „Terra Matter” stała się także sceną dla performance, który odbędzie się przy współudziale zaproszonych gości w trakcie trwania wystawy."