Patrycja Orzechowska

01.04.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu kobieta w szarej sukience, w otoczeniu konarów drzew.
fot. Andrzej Karmasz


Patrycja Orzechowska

Artystka wizualna, autorka książek artystycznych („KINDERTURNEN”, MEDIUM”,DEADLINE. Never Ending Story”). Zajmuje się ceramiką, instalacją, fotografią, kolażem, grafiką użytkową oraz zbieractwem. Najbardziej lubi płodozmian. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Laureatka nagród: Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Gdańskim Biennale Sztuki 2020 oraz Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2020 roku. Jej prace były prezentowane na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych, znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi, NOMUS Muzeum Narodowym w Gdańsku, Muzeum Żydów Polskich POLIN, Galerii Arsenał w Białymstoku i Gdańskiej Galerii Miejskiej.

Więcej informacji o artystce znajdziesz na jej stronie oraz w serwisie culture.pl

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizowała projekt, o którym pisze:
"Tytuł pracy „Terra Matter” kojarzący się z Matką Ziemią (Terra Mater) jest grą słów, którą można przetłumaczyć jako ‘sprawa ziemi’ lub ‘materia ziemi’. Praca będzie dotyczyć kwestii ocieplającego się klimatu, suszy, wzrastającej temperatury powietrza i ziemi oraz konsekwencji tego stanu czyli kryzysu, niedoboru i migracji klimatycznych. Uważam, że jest to jeden z ważniejszych tematów, przed którymi jako ludzkość stoimy i wyjątkowo dotyczy nas wszystkich istot na ziemi. Rozpatrywać go możemy zarówno globalnie jak i lokalnie, w makro i mikro skali. „Terra Matter” zostanie zaprezentowana jesienią tego roku na wystawie indywidualnej „Dry Season” [Pora sucha] w CSW Łaźnia w Gdańsku. Będzie to wielkoformatowa modułowa kompozycja ceramiczna, składająca się z rzeźbionych i szkliwionych płytek ceramicznych, wzbogacona o dodatkowe znalezione i zmodyfikowane przeze mnie elementy. Dwupłaszczyznowa instalacja stanie się rodzajem małej sceny, w którą wpisana będzie tymczasowa obecność widza wystawy. Odbiorca zostanie zaproszony do bezpośredniego taktylnego kontaktu z pracą aby poczuć jej energetyczne oddziaływanie. Chciałabym, aby „Terra Matter” stała się także sceną dla performance, który odbędzie się przy współudziale zaproszonych gości w trakcie trwania wystawy."