Oskar Tomala

26.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu znajduje się postać mężczyzny, z krótkimi, kręconymi włosami, w okularach i z delikatnym zarostem. Mężczyzna jest ubrany w czarne polo.
fot. Aleksandra Banaś


Oskar Tomala

Kompozytor i multiinstrumentalista rezydujący między Kopenhagą a Gdańskiem. Zajmuje się kompozycją elektroakustyczną, instalacjami dźwiękowymi oraz tworzy muzykę filmową. Jego twórczość koncentruje się na fenomenologii intensywności, niejednoznaczności i możliwości, które przejawiają się w percepcji tonów, dźwięków, szumu i innych form harmoniczności. Oskar interesuje się tym, w jaki sposób nasze sposoby słuchania wpływają na nasze doświadczenie percepcyjne. Jego obecne poszukiwania ukierunkowane są na badanie interakcji dźwięku harmonicznego z przestrzenią architektoniczną, poprzez uchwycenie rezonansu akustycznego i pomiar impulsów przestrzennych. Jako kompozytor Oskar pracuje z harmonią just intonation. Komponuje zarówno na instrumenty akustyczne, jak i elektronikę co można usłyszeć na jego ostatnim albumie „Architecture Resonances” zarejestrowanym w kościele św. Jana w Gdańsku. Współtworzy kwartet ZIEMIA.

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizował projekt, o którym pisze:
"Projekt zakłada skomponowanie czterech utworów na kwartet klarnetowy w oparciu o nierównomiernie temperowane systemy strojenia. Nowe autorskie kompozycje będące rezultatem pracy nawiązywać będą swoim charakterem do muzyki dawnej, filmowej oraz sonorystycznej. Inspiracją do powstania prac jest analiza akustyki Gdańskich kościołów oraz uczestnictwo w koncertach organowych oraz koncertach muzyki dawnej prezentowanej w kościele Mariackim. Wydarzenia te pozwoliły na unikalną formą doświadczania zjawiska rezonansu akustycznego. Proces badawczy został już rozpoczęty prze zemnie w 2021 roku, podczas pracy nad albumem „Architecture Resonances”. Do dziś w katalogu prac Polskich kompozytorów nie posiadamy zbyt wiele dzieł poruszających aspekt unikalności oraz problematyczności wykonawczej muzyki zapisanej w „eng. Just Intonation”, lub inaczej „Rational harmony”. Dzięki wieloletniemu kontaktowi z międzynarodowym środowiskiem naukowo-artystycznym „PLAINSOUND” pracującym od dekady nad metodologią pracy z ww. zjawiskiem, posiadam należytą wiedze oraz doświadczenie potrzebne do realizacji projektu. Dzięki temu przygotowaniu pod względem naukowym jestem w stanie zrealizować projekt na wysokim międzynarodowym poziomie artystycznym. Projekt odnosić się będzie do spopularyzowania zjawiska „eng. Just Intonation” w środowisku artystycznym Gdańska oraz wzbogacenia dorobku Gdańskich kompozytorów w tematyce kameralistyki klarnetowej."