Marcin Dymiter 

25.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu postać mężczyzny w czapce z daszkiem, koszuli w ciepłych odcieniach, w tle zielony krajobraz.
fot. Paweł Jóźwiak


Marcin Dymiter 

Porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, PICA PICA oraz innych, efemerycznych formacjach. Autor książek "Notatki z terenu" (2021), "Maszyny do ciszy" (2023). Współpracuje z "Dwutygodnikiem" - internetowym magazynem o kulturze https://www.dwutygodnik.com/autorzy/2693-marcin-dymiter. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012, 2023) I Stypendium Kulturalnego MIasta Gdańska. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Więcej informacji znajdziesz na stronie artysty, a także Bandcamp.

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizował projekt, o którym pisze:

„ELEKTROMAGNETYZM MIASTA  esej dźwiękowy o tym jak prąd, media w przestrzeni kształtują pejzaż dźwiękowy. Nowy projekt łączący doświadczenia związane z realizacją nagrań terenowych, muzyki oraz pisania tekstów eseistycznych dotyczących kultury dźwiękowej. Centrum projektu stanowi miasto oraz doświadczenie słuchania otoczenia, ale nie tego oczywistego miasta z łatwo rozpoznawalnym pejzażem. 

W projekcie ELEKTROMAGNETYZM MIASTA zagłębiam się w mało słyszalne obszary, wyładowania elektryczne, buczące wentylatory, wystawy sklepowe i bankomaty. Elektryczność stała się w pewnym sensie "skórą" miasta XXI wieku Na co dzień trudno o identyfikację audialną tych zjawisk, ponieważ te dźwięki przypominają chmurę, która roztacza się nad miastem, tworząc dźwiękową codzienność. Współczesna technologia wychodzi naprzeciw tym eksploracjom - geofon, SOMA - urządzenie do nagrań pola elektrycznego i hydrofon to podwodnych nagrań to narzędzia służące do wyjątkowej "dźwiękowej wędrówki" po miejskich meandrach, aby z tysięcy brzmień wyłowić te najistotniejsze, związane z miejscem i jego przemianami. Projekt ELEKTROMAGNETYZM MIASTA będzie miał formę kompozycji dźwiękowej oraz eseju.”