Katarzyna C. Marciniak

25.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu kobieta z kręconymi włosami, w opasce na głowie, na pierwszym planie liście kwiatów.
fot. Małgorzata Borowska


dr Katarzyna C. Marciniak

Urodzona w  Łomży, mieszka i tworzy w Gdańsku. Studia magisterskie  na Wydziale  Artystycznym UMCS w Lublinie ze specjalizacją z grafiki warsztatowej.  Dyplom z rysunku w pracowni  prof. Stanisława Góreckiego w roku 1995 roku. W 2022 uzyskany stopień doktora sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Od wielu lat poszukuje własnych form wyrazu w rysunku, grafice i tkaninie artystycznej. Przełomem w jej twórczości była podróż do Indii i tamtejszy świat nasycony intensywnym kolorem i zapachem. To tam po raz pierwszy styka się z naturalnymi barwikami i materią naturalnego jedwabiu. Pod wpływem tych wspomnień decyduje się wybrać naturalny jedwab, jako swój nośnik twórczości. Tkanina ta w jej odczuciu najbardziej oddaje delikatność i ulotność chwili. Jedwab potrafi uchwycić to, co zdawałoby się, że jest nieuchwytne a mianowicie „dotyk chwili”. To, co na nim powstaje to dla niej zapis bycia „tu i teraz”. Od 15 lat prowadzi własną pracownię malowania jedwabiu skupiając się na działalności artystycznej i edukacyjnej. Od kilku lat tworzy cykl jedwabnych tkanin w technice naturalnego druku i farbowania pod wspólnym tytułem „Ślady Natury”. Początkowa inspiracja naturą, jaką widać było w jej rysunkach i grafice z lat studiów przerodziła się aktualnie w użycie samych roślin do „malowania” tkanin. W dorobku wystawy indywidualne i zbiorowe.

Więcej informacji o artystce znajdziesz na stronie oraz malowany jedwab.

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizowała projekt, o którym pisze:
Taki Pejzaż to będzie  cykl obrazów namalowanych na naturalnym jedwabiu. Ne będzie to kontynuacja serii obrazów Kody z 2021 roku, ale poszukiwanie jej dalszej odsłony. Obrazy z tego cyklu będą mocne w kolorach, ich czystości oraz kontraście. Malowanie czystych kolorów w odważnych zestawach daje dodatkowe efekty podczas procesu malarskiego. Ostre kształty, dzięki specyfice malarstwa na jedwabiu, w procesie twórczym miękną, zlewając się ze sobą. Obraz ulega zmianie w czasie procesu jego malowania. Dzięki pracy mokrych farb na jedwabnym podłożu dzieje się rodzaj "magii". Miękkość i subtelność przejść miedzy kolorami łagodnieje. Inspiracją jaz zawsze do tworzenia będzie pejzaż, który był moim motywem przewodnim od lat studenckich. W cyklu powstaną abstrakcyjne pejzaże, które będą pełne mocy, dzięki użyciu w dominacji pełnej gamy kolorystycznej. Kolor w obrazach odzwierciedla odwagę i moc. Ten cykl będzie opowieścią będąca zapisem mojej przebytej drogi i jej etapów. Mocne intensywne kolory w mojej pracy twórczej pojawiły się po duchowej podróży do Indii i są w niej do dziś przeplatając się z moimi pracami malowanymi jedynie barwami z natury. To połączenie na pozór dwóch odmiennych światów składa się na pełnie mnie jako artysty. To yin i yang przenikające się i uzupełniające się w wiecznym tańcu życia.”