
Błażej Goliński
Studia ukończył z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Jego edukacja regularnie uzupełniana była także Kursami Mistrzowskimi i Lekcjami Mistrzowskimi u znakomitych pedagogów, takich jak Angelika May, Victoria Yagling, Misha Maisky, Roman Jabłoński, Ivan Monighetti czy Jeroen Reuling.
Od 2002 roku wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie jako Profesor Sztuk Muzycznych prowadzi tam klasę wiolonczeli. W centrum jego zainteresowań od lat leży muzyka polska. Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych, dokonanych ze znakomitymi pianistami, m.in. Sonat Wiolonczelowych Józefa Wieniawskiego, Emanuela Kani, Szymona Laksa czy Jerzego Gablenza (premiera światowa).
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizował projekt "Pieśni bez słów", o którym pisze:
"Wiolonczela to instrument dysponujący wyjątkowo "śpiewnym" dźwiękiem. Ma również barwę bliską głosowi ludzkiemu, przy dużo większej skali. Wykorzystanie i uwypuklenie tych właściwości, to od dłuższego czasu aspekt wykonawstwa wiolonczelowego fascynujący mnie najbardziej. Podejmuję zatem próby połączenia wiolonczeli z głosami śpiewaków, często dialogując z nimi na swoim instrumencie podczas koncertów. Innym elementem, który chcę połączyć w ramach integracji różnych gatunków sztuki, jest muzyka żydowska, znajdująca się również w kręgu moich zainteresowań. Od wielu lat opracowuję, niekiedy przywracam pamięci, wykonuję podczas koncertów i rejestruję dzieła polskich twórców pochodzenia żydowskiego. Zawsze staram się wówczas rzucić nieco światła na ich historię rodzinną oraz losy ich życia (Michał Bergson, Szymon Laks, Edward Wolff, Józef Wieniawski).W projekcie "Pieśni bez słów" chcę zająć się wybranymi pieśniami żydowskimi i przygotować je w taki sposób by móc wykonywać je na wiolonczeli. Aby tak się stało, dokonam selekcji pieśni, dokonam ich transkrypcji na wiolonczelę solo lub wiolonczelę z towarzyszeniem innych instrumentów, w taki sposób, by ich treść, zawarta wcześniej w słowach tekstu, docierała do odbiorcy innymi kanałami."