Wiedza, kompetencje, kreatywność

W Gdańsku potrzeba warunków do rozwoju osobistego każdego mieszkańca poprzez wyrównywanie szans edukacyjnych przez całe życie – to nadrzędne wyzwanie stawiane przed obszarem Edukacja. Siódmy z kolei warsztat poświęcony Programom Operacyjnym odbył się 19 marca w Europejskim Centrum Solidarności.

W Gdańsku potrzeba warunków do rozwoju osobistego każdego mieszkańca poprzez wyrównywanie szans edukacyjnych przez całe życie – to nadrzędne wyzwanie stawiane przed obszarem Edukacja. Siódmy z kolei warsztat poświęcony Programom Operacyjnym odbył się 19 marca w Europejskim Centrum Solidarności.

Uczestnicy warsztatu poszukiwali sposobów na: usprawnienie systemu wyrównującego szanse edukacyjne; podnoszenie kompetencji w zakresie rozwoju osobistego (postawy i zachowania obywatelskie, kreatywność); tworzenie warunków do zyskania wyższej świadomości dzieci i młodzieży przy podejmowaniu ścieżki swojego dalszego rozwoju oraz rozwój zasobów infrastruktury edukacyjnej.

W warsztacie, który poprowadziła Anna Hildebrandt z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, udział wzięli mieszkańcy, grono pedagogiczne, przedstawiciele placówek oświaty, jak i przedstawiciele Wydziału Rozwoju Społecznego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Monika Woźniak, reprezentująca zarówno Uniwersytet Gdański, jak i Fundację „Nauka w rozwoju” omówiła postulaty wypracowane w ramach swojej grupy warsztatowej. – Kluczową kwestią jest nauczanie poprzez rozwiązywanie problemów, nowatorskie metody oceniania uczniów, tutoring i coaching dla nauczycieli w zakresie podnoszenia ich kompetencji, tak, by nauczyciel był mentorem dla ucznia – podkreślała Pani Monika. Wśród zgłoszonych propozycji znalazły się także: utworzenie żłobków w miejscach pracy, edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, tworzenie centrów wsparcia dla osób starszych w zakresie dostępności oraz obsługi nowych technologii i zmiana systemu edukacji.

Zdaniem uczestników warsztatów niezbędne są również: promocja uczenia się przez całe życie; przesunięcie akcentów w ocenie placówek z wyników testów na szerszy aspekt obejmujący również edukację społeczną; wprowadzenie powszechnej edukacji tożsamościowej w szkole; edukacja kulturalna dzieci i młodzieży; kształcenie nauczycieli w zakresie nowatorskich metod nauczania, podniesienie kompetencji i umiejętności wychowawczych i społecznych nauczycieli; zacieśnienie współpracy rodziców z nauczycielami, wprowadzenie do szkół większej liczby zajęć praktycznych związanych z wyborem przyszłego zawodu oraz tworzenie centrów wsparcia talentów.

Dwa ostatnie spotkania, dotyczące Programów Operacyjnych, odbędą się na początku nadchodzącego tygodnia. Szczegółowy harmonogram dostępny jest tutaj:

https://www.gdansk.pl/nasze-miasto,512,35878.html

Zobacz pomysły i propozycje wypracowane przez uczestników warsztatu: