Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot: to był dobry rok, ale perspektywy są jeszcze lepsze
Na realizację ambitnego planu OMGGS otrzymał ponad 780 mln zł z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza. We wtorek, 27 lutego, w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim podpisano porozumienie w tej sprawie.
ZIT - co to oznacza?
Podpisane porozumienie oznacza, że Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot po raz kolejny staje się instytucją pośredniczącą, czyli taką, która koordynuje realizację części regionalnych projektów unijnych. Będą one realizowane w 46 metropolitalnych gminach i powiatach, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. ZIT to inwestycje i projekty, które rozwiązują problemy i odpowiadają na wyzwania nie tylko jednego miasta czy gminy, ale całej metropolii. Będą one finansowane z regionalnego programu unijnego, czyli z Funduszy Europejskich dla Pomorza (FEP).
Sygnatariuszami porozumienia są Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, który zarządza europejskimi funduszami regionalnymi oraz Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Pomorze wie, jak korzystać z unijnych środków
- Jako województwo wielokrotnie udowodniliśmy umiejętności w wykorzystywaniu środków z Unii Europejskiej i to, że potrafimy współpracować. Partnerstwo bowiem ma kluczowe znaczenie dla rozwoju regionu, a ZIT można potraktować jako fundament metropolii - powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Środki zapewnione w ZIT gruntownie zmieniły perspektywę naszych miast i gmin. Wszyscy widzimy jak zmienia się nasz krajobraz - dodał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i prezes Rady OMGGS, przypominając, że dla Obszaru będzie to już kolejna perspektywa UE z ZITem. - To dodatkowa motywacja, aby kontynuować tą formę współdziałania. Jestem przekonany, że OMGGS jako instytucja pośrednicząca będzie sprawdzał się tak dobrze, jak dotychczas. Dzięki tym środkom metropolia stała się bardziej przyjazna dla mieszkańców.
Ustawa metropolitalna trafi do Sejmu jako projekt rządowy? Do inicjatywy dołączyło MSWiA
Ekologia i komunikacja to podstawa ZIT
Obszary ekologia i komunikacja wciąż będą stanowiły dużą część planowanych inwestycji, ponieważ to jedne z najważniejszych założeń działania OMGGS.
- Dzięki tej współpracy i środkom z ZIT jesteśmy jeszcze bardziej zintegrowani - podkreślił Bogdan Łapa, starosta powiatu kartuskiego. - Wspólne inwestycje wpływają także na poprawę atrakcyjności turystycznej regionu. Chociażby dzięki rozwojowi komunikacji.
Ponad 120 metropolitalnych projektów i inwestycji w nowej perspektywie
W nowej perspektywie unijnej na metropolitalne inwestycje zostanie przeznaczonych ponad 780 mln zł. Dzięki tym pieniądzom 46 gmin i powiatów OMGGS zrealizuje ponad 120 projektów.
Będą to:
- budowa i przebudowa węzłów integracyjnych,
- wsparcie psychoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży,
- termomodernizacje prawie 100 szkół, przedszkoli i budynków komunalnych,
- powiększenie powierzchni zielonej,
- domy dziennego pobytu, świetlice i kluby dla seniorów,
- wsparcie dla imigrantów.
Na ten cel metropolia otrzymała pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (708,43 mln zł) i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (75,17 mln zł).
- Patrzę z dużą nadzieją na nową perspektywę unijną - powiedział Roman Kużel, burmistrz Władysławowa. - Już teraz widzimy znaczącą poprawę w wielu sferach. Szczególnie zwracam uwagę na inwestycje związane z termomodernizacją i transportem, które znacząco wpłynęły na jakość życia w naszym mieście, ale jednocześnie mają też przełożenie na ekologię.
Pakiet sześciu projektów transportowych
Dodatkowo w nowej perspektywie unijnej OMGGS zrealizuje pakiet sześciu projektów transportowych w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat i Środowisko 2021-2027 z dofinansowaniem w wysokości 450 mln zł (m.in. nowa linia tramwajowa, buspasy i ścieżki rowerowe, węzły integracyjne).
Metropolitalne inwestycje w poprzedniej perspektywie 2014-2021
OMGGS zakończył realizację 179 projektów z perspektywy 2014 - 2021, których wartość przekroczyła 2 mld zł (dofinansowanie z UE 1,12 mld zł). Z tego aż 50 proc. środków zostało przeznaczonych na klimat i transport.
Z tych pieniędzy:
- powstały 24 nowe węzły przesiadkowe,
- finansowana była termomodernizacja ponad 200 budynków publicznych i ponad 700 gospodarstw domowych,
- zrewitalizowano miasta i gminy,
- powstały dwa nowe szpitale geriatryczne,
- powstały przedsiębiorstwa społeczne,
- prawie 18 tys. osób bezrobotnych i zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem dostało pomoc.
Metropolitalne inwestycje i projekty w ramach ZIT 2014-2020 były realizowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego(830 mln zł) i Europejskiego Funduszu Społecznego (285 mln zł). OMGGS pośrednio koordynował także pakiet 23 projektów współfinansowanych w ramach krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, o wartości 1,27 mld zł w tym 614,34 mln z UE (m.in. zakup autobusów, tramwajów i trolejbusów, nowe linie tramwajowe, budowa i modernizacja sieci ciepłowniczych).
oprac. IB