• Start
  • Wiadomości
  • II etap zabudowy Wyspy Spichrzów. Trzy inwestycje w partnerstwie publiczno-prywatnym

II etap zabudowy Wyspy Spichrzów. Trzy inwestycje w partnerstwie publiczno-prywatnym

W tym tygodniu wmurowany został kamień węgielny pod ostatni etapu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów. Inwestorem jest spółka Granaria. Zrealizuje ona równocześnie trzy ważne cele publiczne: przebudowę Mostu Stągiewnego na zwodzony, budowę mariny oraz remont Długiego Pobrzeża.
05.02.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
wizualizacja komputerowa nowej zabudowy

2 lutego wmurowany został kamień węgielny pod drugi i ostatni etap rewitalizacji północnego cypla Wyspy Spichrzów, która ma zakończyć się pod koniec 2023 r. Zamknie się tym samym przeobrażenie tego fragmentu historycznego Gdańska. Spółka Granaria w tym czasie zbuduje m.in. budynki apartamentowe zlokalizowane w kwartale między ulicą Pożarniczą, a Basztową.

 

Nowa zabudowa z obecnie istniejącą mariną
Nowa zabudowa Wyspy Spichrzów wraz z obecnie istniejącą mariną


Znajdzie się w nich ponad 500 mieszkań o zróżnicowanym metrażu. Powstanie też hotel ( w sumie ok. 40 tys. m kw. powierzchni mieszkalnych, hotelowych i użyteczności publicznej). Trwa już budowa dwóch podziemnych kondygnacji parkingu. Projekt powstał w pracowni Mąka Sojka Architekci i zgodnie z założeniami wykończenie budynków w czerwonej cegle ma nawiązywać bezpośrednio do stylu, w jakim budowane były historyczne spichlerze.

Tak ma wyglądać ostatni fragment ul. Chmielnej
Tak ma wyglądać ostatni fragment ul. Chmielnej

W ramach tej inwestycji Granaria realizować będzie też następujące cele publiczne:

  • przebudowa na zwodzony mostu Stągiewnego
  • budowa mariny
  • remont Długiego Pobrzeża

Przebudowa Mariny pozwoli na zwiększenie liczby miejsc do cumowania jachtów, a dzięki temu, że Most Stągiewny będzie zwodzony jednostki pływające będą mogły swobodnie poruszać się po Motławie i w okolicach wyspy.

Most Stągiewny w tle Wyspa Spichrzów
Most Stągiewny w tle Wyspa Spichrzów
zdj. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

W pierwszym zakończonym już etapie zabudowana została część Wyspy Spichrzów od strony Motławy. Powstała też w ramach tej inwestycji nowa ruchoma kładka na Motławie. Ta inwestycja została dostrzeżona i nagrodzona pierwszą nagrodą na międzynarodowych targach MIPIM we Francji.


- Krajobraz architektoniczny północnej części Wyspy Spichrzów jest tym brakującym elementem, na który cały czas czekamy – mówi Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji. - Trzeba pamiętać, że równocześnie realizujemy wszystkie zadania publiczne, a więc przebudowa Mostu Stągiewnego, rozbudowa mariny po drugiej stronie Mostu Stągiewnego. Tak szybko, jak uda nam się skończyć dokumentację to również przebudowa Długiego Pobrzeża, bo to również jest zadanie w ramach projektu partnerstwa publiczno-prywatnego dla Wyspy Spichrzów

W zamierzeniach projektnatów dziedziniec o pow. 1500 mkw ma być miejscem życia towarzyskiego i przestrzenią dla imprez artystycznych
W zamierzeniach projektnatów dziedziniec o pow. 1500 mkw ma być miejscem życia towarzyskiego i przestrzenią dla imprez artystycznych


Wyspa Spichrzów w nowej odsłonie jest bardzo często odwiedzana przez mieszkańców i turystów. W dobie pandemii ten ruch oczywiście się zmniejszył, ale sezon letni 2019 r. pokazał, że jest to już stały punkt na mapie turystycznej i jedno z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych miejsc w mieście.

- To miejsce wytyczyło już pewne trendy rozwojowe w Gdańsku, bo rozpoczęło nowy kierunek inwestycji realizowany w dużej mierze oczywiście przez inwestorów prywatnych, ale również poprzez inwestycje infrastrukturalne Miasta, Urzędu Morskiego jeżeli chodzi o nabrzeża, mówię o kierunku na Polski Hak. Tam widać jak teraz intensywnie rozwija się zabudowa. Zmieniane są również kolejne plany miejscowe tak, że ten obszar, który był w dużej mierze przemysłowy, opuszczony, mówię głównie o zakładach mięsnych, w najbliższych latach również bardzo szybko się zmieni. Dopełnieniem rozwoju tego obszaru będzie oczywiście projekt ulicy Nowej Wałowej i skomunikowanie tych dwóch części miasta poprzez kolejny tunel, może most. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego rusza z pracami nad koncepcją. Wkrótce poznamy na pewno szczegóły tego połączenia – dodaje Alan Aleksandrowicz.

Pasaż, który ma biec równolegle do ulicy Chmielnej od strony ulicy Stągiewnej
Pasaż, który ma biec równolegle do ulicy Chmielnej od strony ulicy Stągiewnej


Na Moście Stągiewnym już widać pierwsze prace FOTOGALERIA:



TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim