• Start
  • Wiadomości
  • PKM Południe - pierwsze warianty linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska i gmin metropolii

PKM Południe - pierwsze warianty linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska i gmin metropolii

Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło wstępne warianty rozbudowy PKM w kierunku południowych dzielnic. Teraz przedsięwzięciem zajmie się spółka PKM, tworząc dokumentację, która pozwoli ubiegać się o środki z UE na realizację nowej linii kolejowej.
06.07.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Prezentacja wstępnych wariantów przebiegu PKM Południe, 6 lipca 2020 r. Głos zabiera Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego, za nim od l. Piotr Grzelak zca prezydent Gdańska, wójt gminy Kolbudy Andrzej Chruścicki, Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska oraz Wojciech Kankowski burmistrz gminy Żukowo
Prezentacja wstępnych wariantów przebiegu PKM Południe, 6 lipca 2020 r. Głos zabiera Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego, za nim od l. Piotr Grzelak zca prezydent Gdańska, wójt gminy Kolbudy Andrzej Chruścicki, Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska oraz Wojciech Kankowski burmistrz gminy Żukowo
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Seminarium, podczas którego zaprezentowano wstępne koncepcje przebiegu nowej linii PKM w kierunku południowych dzielnic Gdańska i dalej - południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, odbyło się 6 lipca w Szkole Metropolitalnej w Kowalach. 

Studium przygotowało Biuro Rozwoju Gdańska, a przyczynkiem do rozpoczęcia nad nim prac było podpisanie listu intencyjnego w sprawie rozbudowy PKM w południowym kierunku. Jego sygnatariuszami w listopadzie 2019 r. byli przedstawiciele zainteresowanych rozwojem linii samorządów, a także PKP PLK oraz PKP SKM.

Dłuższa linia SKM na południe Gdańska. Samorządowcy podpisali list intencyjny w tej sprawie


W studium opracowanym przez planistów BRG występują trzy warianty przebiegu trasy, wybrane spośród kilkudziesięciu, w tym z wykorzystaniem nieczynnej obecnie, wymagającą modernizacji linii 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła) - patrz legenda na mapie. Odcinek "gdański", długości ok 3,7 km, wyprowadzony ma zostać z dzisiejszej linii SKM na wysokości jej ostatniego przystanku - Śródmieście.

 

107562392_3512060998827259_1732080929574105635_o

 

Szczegółową zawartość studium publikuje na swojej stronie Biuro Rozwoju Gdańska.

- Cieszy mnie, że wizja rozwoju kolei metropolitalnej na Pomorzu będzie realizowana przez tak wielu interesariuszy: samorządy lokalne od Gdańska, przez gminę wiejską i miasto Pruszcz Gdański, Kolbudy i poprzez inne gminy, patrząc już w stronę Kaszub, od Żukowa, po - docelowo również Kartuzy i Sierakowice - mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. - Oczywiście, do tego by te inwestycje kolejowe miały sens, potrzebny jest też popyt. Tylko w południowych dzielnicach Gdańska w perspektywie dziesięciu najbliższych lat mieszkać będzie od 70 do 100 tys. ludzi. 

Marszałek Struk podkreślił, że studium wielokryterialne przygotowane przez BRG, pozwala podjąć następny krok w sprawie rozwoju PKM. Będzie nim przygotowanie Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowego (STEŚ), które uwzględni aspekty techniczne, środowiskowe i finansowe planowanej inwestycji oraz pozwoli na wskazanie jednego korytarza transportowego, dla którego dopiero sporządzane będą warianty realizacji. Opracowanie tej dokumentacji - czym zajmie się samorządowa spółka PKM, do końca 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla „PKM Południe” w nowej perspektywie unijnej.

STEŚ wskaże różne warianty przebiegu linii w konfliktowych sytuacjach, których będzie sporo na planowanej trasie, zwłaszcza w obszarze Gdańsk Śródmieście (ale nie tylko). Chodzi o kwestie problematyczne, związane z obecnym już w obszarze planowanej inwestycji zagospodarowaniem (osiedla mieszkaniowe, infrastruktura techniczna). 

- Być może na realizację tego projektu czekać będziemy, nie dziesięć, a piętnaście lat, ale wizja rozwoju transportu komunikacji w obszarze Gdańska i tej części Pomorza jest nam absolutnie potrzebna - podsumowuje Mieczysław Struk.

W trakcie prac nad STEŚ planowane są wieloetapowe konsultacje społeczne, a ostateczny projekt wybrany zostać ma przy współudziale mieszkańców, zwłaszcza dzielnic, przez które będą przebiegać linie kolejowe. Przygotowanie dokumentacji będzie dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

 

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz dziękowała samorządowcom z gmin ościennnych za współpracę przy projekcie rozwoju PKM
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz dziękowała samorządowcom z gmin ościennnych za współpracę przy projekcie rozwoju PKM
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska i prezes Rady OM G-G-S, przypomina, że metropolia gdańska jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dziś polskich metropolii, także jeśli chodzi o przyrost liczby mieszkańców.

- W samym Gdańsku przekroczyliśmy już 470 tysięcy mieszkańców. Gminy Żukowo, Kolbudy, Pruszcz Gdański także są na mapie tych największych przyrostów i cieszy mnie bardzo, że jesteśmy razem w tym projekcie - zaznacza Aleksandra Dulkiewicz. - Zaprezentowane dziś studium to koncepcje, nad którymi dalej trzeba pracować. Oczywiście, byłoby nam o wiele łatwiej, gdybyśmy tak jak Śląsk mieli ustawę metropolitalną dla naszego obszaru. Cieszę się, że są tu z nami dziś także parlamentarzyści. Wiem, że pracujecie państwo nad tą ustawą. Dziś transport kolejowy to klucz do rozwoju nie tylko dużego miasta - Gdańska, ale całego “obwarzanka” otaczającego stolicę regionu. 

 

Wójt gminy Kolbudy Andrzej Chruścicki
Wójt gminy Kolbudy Andrzej Chruścicki
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Wójt gminy Kolbudy Andrzej Chruścicki przypomina, że Szkoła Metropolitalna, w której odbyło się seminarium dotyczące przyszłości PKM, powstała dzięki współpracy samorządów: Miasta Gdańska, gminy wiejskiej Pruszcz Gdański i gminy Kolbudy.

-  Dzisiejsze seminarium poświęcone jest tak naprawdę odbudowie kolei, między innymi w gminie Kolbudy, w której została zlikwidowana ponad dwadzieścia lat temu - tłumaczy Andrzej Chruścicki. - Teraz mówimy o reaktywacji nie tylko linii 229, ale także bezpośredniego połączenia gminy Kolbudy z Gdańskiem poprzez Kowale i Ujeścisko. Czekają nas wielkie nakłady finansowe, bez wsparcia z funduszy unijnych i centralnych tej inwestycji nie da się zrealizować. 

 

Wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak
Wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak także podkreśliła, jak ważna, również dla przyszłości projektu kolejowego, będzie ustawa dla naszej metropolii: 

Od dłuższego czasu mówimy, że ustawa metropolitalna i komunikacja to priorytety dla nas tu obecnych. Ustawa, na którą tak bardzo czekamy, pozwoliłaby też z pewnością na dodatkowe środki na realizację tego celu - tłumaczy Magdalena Kołodziejczak. - Apelujemy więc o jak najszybsze procedowanie ustawy metropolitalnej. A to, że już tą metropolią jesteśmy, udowadnia istnienie tej szkoły i wspólny projekt komunikacyjny, o którym dziś mówimy.

 

PKM buduje tzw. bajpas kartuski. Właśnie ogłoszono przetarg na projekt i budowę

 

TV

Warzywa od rolników przy pętli Łostowice - Świętokrzyska