• Start
  • Wiadomości
  • Gdańskie Ogrody Motylowe. Przy Szkole Podstawowej nr 76 powstał czwarty, nietypowy miejski ogród

Gdańskie Ogrody Motylowe. Przy Szkole Podstawowej nr 76 powstał czwarty, nietypowy miejski ogród

Kameralne ogrody, które barwami i zapachami przyciągać mają motyle i inne pożyteczne owady, to jeden z najmłodszych miejskich projektów. Do udziału w nim Miasto zaprosiło gdańskie szkoły. W ubiegłym roku powstały pierwsze trzy "motylkowe rabaty". W środę, 16 października, powstała pierwsza taka w tym roku, choć nie ostatnia. W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie SP nr 76, zastępca prezydent Gdańska - Piotr Borawski i Agnieszka Owczarczak, przewodnicząca Rady Miasta Gdańska.
16.10.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Przy Szkole Podstawowej nr 76 powstał Gdański Ogród Motylowy
Przy Szkole Podstawowej nr 76 powstał Gdański Ogród Motylowy
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Najpierw trzeba było wymierzyć środek okręgu, potem wyznaczyć kilka kręgów - po to, by równo i w określonym porządku, zasadzić poszczególne rośliny. Kolejny etap wymagał siły - trzeba było wykopać, łopatą bądź widłami, kilkanaście dołków, do których trafiły sadzonki. Na koniec trzeba było zasadzić 100 cebul żonkili. Tych najcięższych robót, a więc kopania w ziemi, podjął się sam zastępca prezydent Gdańska Piotr Borawski, w którego kompetencjach znajdują się m.in. działania ekologiczne prowadzone w mieście. Na miejscu była też przewodnicząca Rady Miasta Gdańska Agnieszka Owczarczak, która pomagała uczniom w mierzeniu odległości na nowej rabacie i w samym sadzeniu.

- Każda możliwość sadzenia roślin, zwłaszcza z dziećmi, to wspaniała lekcja ekologii, i to dla obu stron, ale też przysłużenie się środowisku. Wychodzimy z założenia, że tego typu projekty należy realizować właśnie w terenie, a nie przy szkolnej tablicy - podkreślał Piotr Borawski, Zastępca Prezydent Gdańska. - Prywatnie mam ogródek, i przymierzam się od pewnego czasu, żeby posadzić w nim zioła. Po dzisiejszej akcji, chyba znalazłem dodatkową motywację, by na poważnie się tym zająć...

- Inicjatywa powstania takich ogrodów w Gdańsku wyszła od Polskiego Towarzystwa Walki z Mukowiscydozą, którego symbolem jest motyl. Motyl jest też symbolem płuc - organu, który jest atakowany przez tę chorobę. Przedstawiciele Towarzystwa zaproponowali Miastu, by takie kwietne rabaty tworzyć przy szkołach. Zależało im, by w atrakcyjny, i nietypowy sposób, promować wiedzę o chorobie, jaką jest mukowiscydoza - informuje Joanna Paniec, główny specjalista ds. Zielonej Marki Miasta w gdańskim magistracie. - Postanowiliśmy zrealizować to w sposób systemowy, podobnie jak tworzymy już projekt łąk miejskich czy miejskich pnącz. Przygotowaliśmy uniwersalny projekt takiego gdańskiego ogrodu motylowego. Może powstać wszędzie, gdzie jest dostęp do światła słonecznego.

Miasto zaproponowało gdańskim szkołom udział w projekcie, na razie zgłosiło się dziesięć placówek. W zeszłym roku takie rabaty dedykowane motylom i owadom powstały na terenie trzech szkół, w tym roku powstaną w kolejnych siedmiu.

Szkoły są zobowiązane do założenia rabaty na swoim terenie. Otrzymują od Miasta wszystkie niezbędne do tego materiały, w tym narzędzia i instrukcje, przeprowadzane są również warsztaty ogrodnicze. W ramach projektu uczniowie przechodzą też szkolenie wolontariackie, które prowadzone jest przez specjalistów z Polskiego Towarzystwa Walki z Mukowiscydozą. W jego trakcie uczniowie dowiadują się m.in. tego, czym jest mukowiscydoza, ale też jakie formy, sposoby może przybierać wolontariat.

 

Nietypowy przyszkolny ogród założyli uczniowie SP 76, przy wsparciu wiceprezydenta Gdańska i szefowej miejskich radnych
Nietypowy przyszkolny ogród założyli uczniowie SP nr 76, przy wsparciu wiceprezydenta Gdańska i szefowej miejskich radnych
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

- Chcemy "wyposażyć" uczestników projektu w pewną wiedzę ogrodniczą, bo zależy nam na tym, by młodzi gdańszczanie nabywali kompetencji ogrodniczych - by, tak jak kiedyś przy szkołach powstawały ogródki warzywne, można było do tego wracać. Niekoniecznie w takiej samej formie jak przed laty. Możemy iść właśnie w kierunku ogrodów motylowych - zaznacza Joanna Paniec. - Naszym założeniem było też to, by taka rabata była atrakcyjna przez cały rok, by przyciągała i wabiła motyle. Przez ten pryzmat mówimy też o bioróżnorodności i ochronie klimatu, a tym samym o ekologii.

Projekt ten ma zachęcić już najmłodszych gdańszczan do prac ogrodowych. Wspólne tworzenie przyszkolnych rabatek, jak pokazały doświadczenia z trzech pierwszych szkół, mają też ogromny wpływ na rozwój... kompetencji społecznych.

- Widać, że fajnie integruje się taka grupa. Zaczyna się praca zespołowa. W naturalny sposób uwidacznia się też, jakie prace przypadają do gustu poszczególnym uczniom: ktoś dobrze czuje się z widłami, inna osoba dobrze czuje się w mierzeniu odległości pomiędzy roślinkami, ktoś lubi prace z łopatką, a jeszcze ktoś inny zabawia całe towarzystwo. Każdy ma swoje miejsce w tej grupie i to jest też bardzo ważne - zaznacza Joanna Paniec.

 

Piotr Borawski, Zastępca Prezydent Gdańska, zaangażował się w prace przy tworzeniu nowej miejskiej rabaty
Piotr Borawski, zastępca Prezydent Gdańska wraz z Agnieszką Owczarczak - szefową gdańskich radnych, zaangażowali się w prace przy tworzeniu nowej miejskiej rabaty
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

W projekcie udział biorą następujące placówki:

1. SP nr 1, Ul. Poli Gojawiczyńskiej 10 

2. SP nr 8, Ul. Dragana 2 

3. SP nr 43, Ul. Beethovena 20 

4. SP nr 49, Al. Legionów 11 

5. SP nr 60, Ul. Chłopska 64 

6. SP nr 61, Ul. Sienna 26 

7. SP nr 76 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1, Ul. Jagiellońska 14

8. SP nr 82, Ul. Radarowa 26 

9. SP nr 89, Ul. Szyprów 3 

10. SP Mistrzostwa Sportowego nr 94 przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6, Ul. Głęboka 11

 

TV

Mieszkańcy włączają się w rewitalizację Biskupiej Górki