W dniu 5 kwietnia 2017 roku w Warszawie pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych (reprezentowanym przez Pana Przemysława Gorgola, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych), a Gdańskiem – Miastem na prawach powiatu (reprezentowanym przez Panią Aleksandrę Dulkiewicz – Zastępcę Prezydenta Miasta Gdańska) została podpisana umowa o dofinansowanie Projektu pn.: „Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku”.
Informacje ogólne o Projekcie:
Tytuł projektu: | Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku | |
Beneficjent: | Gdańsk – Miasto na prawach powiatu | |
Partner: | Nie dotyczy | |
Jednostka Realizująca Projekt: | Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska | |
Umowa o dofinansowanie: |
nr POIS.04.02.00-00-0024/16-00 z dnia 05.04.2017 r. |
|
Całkowita wartość Projektu: | 141 108 871,78 zł | |
Koszt kwalifikowalny: | 136 242 984,40 zł | |
Koszt niekwalifikowalny: | 4 865 887,38 zł | |
Maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE: | 115 806 534,97 zł | |
Poziom dofinansowania: | 85% wydatków kwalifikowalnych | |
Okres kwalifikowania wydatków: | od 01.01.2014 r. do 31.12.2021 r. | |
Źródło dofinansowania: | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego | |
Program: |
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 |
|
Oś Priorytetowa: | IV. Infrastruktura drogowa dla miast | |
Działanie: |
4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T |
|
Instytucja Zarządzająca: | Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej | |
Instytucja Pośrednicząca: | Centrum Unijnych Projektów Transportowych | |
Okres realizacji rzeczowej projektu: | 01.01.2016 r. - 31.12.2021 r. |
Zakres projektu
Inwestycja jest ostatnim etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju.
Projekt zakładał przebudowę ciągu Traktu św. Wojciecha od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak z przejściem nad torami PKP, poprowadzonym dwoma nowymi wiaduktami łukowymi. Na każdym z obiektów inżynierskich powstała dwupasowa jezdnia z dodatkowym pasem dla autobusów. Pierwszy wiadukt powstał po stronie budynków istniejących przy ul. Okopowej w Gdańsku, a drugi został wybudowany w miejsce wcześniej użytkowanego ponad 50-letniego wiaduktu.
Przedsięwzięcie obejmowało następujące roboty:
- rozbiórka istniejącego wiaduktu i budowa nowych wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Trakt św. Wojciecha o nośności drogi 115 kN/oś,
- przebudowa odcinka ulicy Trakt św. Wojciecha, Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej,
- przebudowa skrzyżowania ulic Trakt św. Wojciecha - Okopowa - Toruńska oraz ulic
Trakt św. Wojciecha - Zaroślak,
- przebudowa układu drogowego wokół Baszty Białej,
- budowa odcinka ulicy Nowe Podwale Grodzkie w kierunku ul. Augustyńskiego,
- budowa mostu nad Kanałem Raduni (połączenie ul. Zaroślak z Traktem św. Wojciecha),
- budowa murów oporowych,
- budowa i przebudowa uzbrojenia podziemnego.
Cele projektu
Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności transportowej Gdańska i portu morskiego w Gdańsku.
Oczekiwane rezultaty projektu
W wyniku realizacji Projektu osiągnięto efekty:
- wzrost średniej prędkości oraz skrócenie średniego czasu podróży w transporcie indywidualnym,
- poprawa warunków ruchu w obszarze śródmiejskim Gdańska,
- poprawa płynności ruchu na wiadukcie Biskupia Górka i na drogach dojazdowych do niego,
- zmniejszenie uciążliwości akustycznej i zanieczyszczeń w rejonie zabudowy mieszkaniowej wzdłuż Traktu św. Wojciecha,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na Trakcie św. Wojciecha,
- usprawnienie połączenia komunikacyjnego z ważnymi celami podróży (port morski, zakłady pracy, szkoły, obiekty użyteczności publicznej itp.),
- umożliwienie przedłużenia linii kolejowej 250 do Pruszcza Gdańskiego.
Więcej informacji: Przebudowa wiaduktu Biskupia Górka - są miliony na dofinansowanie
Projekt komplementarny - Budowa parkingu wielopoziomowego
Równolegle z realizacją Projektu pn. Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku była prowadzona budowa wielopoziomowego parkingu przed budynkiem Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku i Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego przy ul. Okopowej. Parking został zaprojektowany jako 4 - kondygnacyjny, wolnostojący i otwarty budynek.
Parking posiada:
- 378 miejsc postojowych,
- 15 miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych.
Jest to obiekt ogólnodostępny, przeznaczony głównie dla pracowników i klientów pobliskich instytucji zlokalizowanych w rejonie wiaduktu. Budowa parkingu przy ul. Okopowej stanowi projekt komplementarny, zrealizowany przy współudziale finansowym Gminy Miasta Gdańska oraz Samorządu Województwa Pomorskiego. Równoczesna realizacja obu odrębnych finansowo przedsięwzięć miała uzasadnienie ekonomiczne i techniczne (technologia prac, jedna dokumentacja, wspólna decyzja administracyjna na realizację robót).
Główny serwis Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: www.pois.gov.pl
Elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej: http://www.pois.gov.pl/nieprawidlowosci
Mechanizm zgłaszania potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych w wykorzystaniu środków unijnych:
Informacje szczegółowe: www.cupt.gov.pl
Formularz na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej: www.nieprawidlowosci.mfipr.gov.pl
Zgłoszenie nieprawidłowości na adres e-mail: naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl
Opis projektu wraz z dokumentacją fotograficzną znajduje się na stronie internetowej Jednostki Realizującej Projekt - Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska: Wiadukt Biskupia Górka
_________________________________________________________________________________
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020