• Start
  • Wiadomości
  • Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska

Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska

09.06.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W ostatnich latach w związku z wysokim stopniem dostępności indywidualnego transportu drogowego nastąpił duży wzrost mobilności mieszkańców gmin otaczających duże aglomeracje miejskie. Warunki te powodują, że coraz większa liczba osób decyduje się na zamieszkanie na terenie małych gmin ościennych z jednoczesnym wyborem miejsca pracy w centrum aglomeracji. W związku z powyższym sytuacja na drogach wylotowych w godzinach porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych, wskazuje, że gminy obszarów metropolitalnych musza dążyć do wzrostu zainteresowania transportem zbiorowym.

Taki pozytywny wzrost znaczenia alternatywnych dla samochodów środków transportu odnotowano w aglomeracji trójmiejskiej w związku z budową i modernizacją transportu kolejowego w ostatnich latach. To powoduje, że kolejnym krokiem w celu podtrzymania tendencji wzrostowej, jest rozwój multimodalnych podróży z wykorzystaniem różnych środków transportu. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot do roku 2020 duży nacisk położono na tworzenie węzłów integracyjnych  oraz poprawę ich dostępności.

W odpowiedzi na powyższe potrzeby powstał projekt pn. „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”.

Zakres projektu obejmuje trasy dojazdowe dla rowerów do węzłów Gdańsk Główny i Wrzeszcz oraz do przystanków SKM/PKM wraz z wyposażeniem tj.:

a) Gdańsk Główny:

  • trasy rowerowe wzdłuż:
    - ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko - od Elbietańskiej,
    - ul. Podwale Przedmiejskie - od Okopowej do ul. Elbląskiej - etap I skrzyżowanie z ul. Chmielną i etap III skrzyżowanie z ul. Łąkową.
  • łącznik Hucisko - Forum Gdańsk,
  • stojaki rowerowe przy zejściu do tunelu w pobliżu dwora PKP Gdańsk Główny - zakres niekwalifikowalny.

Zakres niekwalifikowalny do realizacji w 2024 r.:
- naziemne przejście dla pieszych przy dworcu PKP w stronę City Forum,
- nowe wiaty na przystankach tramwajowych (po 200 m po obu stronach ulicy),
- nowe wiaty na przystankach autobusowych (po 160 m) +5 tablic SIP,
- 5 miejsc postojowych w systemie K&R wzdłuż Podwala Grodzkiego.

b) Gdańsk Wrzeszcz:

  • trasy rowerowe wzdłuż:
    - ul. Jaśkowa Dolina - od ul. Matejki do al. Grunwaldzkiej,
    - ul. Jaśkowa Dolina - przystanek Na Wzgórzu,
    - al. Grunwaldzkiej - strona zachodnia od ul. Szymanowskiego do ul. Do Studzienki,
    - al. Jana Pawła II - od ul. Czarny Dwór do al. Rzeczpospolitej,
    - al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do placu Komorowskiego,
    - al. Grunwaldzkiej - strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej,
    - ul. Dmowskiego - od al. Grunwaldzkiej do PKP Wrzeszcz.
  • parking rowerowy strzeżony na 500 m. p.,
  • 3 miejsca postojowe w systemie K&R (teren gminny) + 3 tablice SIP.

c) SKM/PKM

  • trasy rowerowe w:
    - ul. Budowlanych – odc. od ul. Nowatorów do PKM Matarnia,
    - al. Grunwaldzkiej - strona wschodnia ad ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej,
    - ul. Potokowej - odc. od PKM Brętowo do ul. Słowackiego,
    - ul. Nowatorów od. ul Kartuskiej do ul. Budowlanych (odc. od ul. Kartuskiej do ul. Fabrycznej oraz odc. mostowy stanowiący koszt niekwalifikowalny).

d) Działania informacyjno-edukacyjne finansowane z instrumentu elastyczności, m.in. nagrody, które wręczane będą uczestnikom kampanii informacyjno-edukacyjnych, takich jak „Rowerowy Maj", .”Rowerem do pracy" promujących transport niezmotoryzowany, mające na celu wzmocnienie efektów realizacji wszystkich przedsięwzięć w zakresie miejskiego transportu publicznego.

Rozwiązania technologiczne przyjęte w projektach drogowych, bazują na sprawdzonych technologiach wynikających z warunków technicznych, norm, przepisów, wytycznych w zakresie projektowania infrastruktury drogowej oraz decyzjach dot. bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Projekt jako całość wpisuje się w politykę UE w zakresie promowania zrównoważonego rozwoju poprzez stworzenie warunków do zwiększenia udziału transportu zbiorowego w podróżach typu park&ride (samochód osobowy/rower - kolej/PKM).

Informacje ogólne o Projekcie:

Tytuł projektu: Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska
Beneficjent: Gmina Miasta Gdańska
Partner: Nie dotyczy
Jednostka Realizująca Projekt: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Umowa o dofinansowanie:

Nr RPPM.09.01.01-22-0009/17 z dnia 29.05.2017 r.
Aneks nr 7 z dnia 19.06.2024 r.

Całkowita wartość Projektu: 70 062 380,96 zł
Koszt kwalifikowalny: 54 112 931,18 zł
Koszt niekwalifikowalny: 15 949 449,78 zł
Maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE: 45 995 991,50 zł
Poziom dofinansowania: 85 % wydatków kwalifikowalnych
Okres kwalifikowania wydatków: od  01.01.2014 r. do 29.12.2023 r.
Źródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Program: Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020
Oś Priorytetowa: 9. Mobilność
Działanie: 9.01 Transport miejski
Poddziałanie: 9.1.1 Transport miejski - mechanizm ZIT
Instytucja Zarządzająca: Zarząd Województwa Pomorskiego
Instytucja Pośrednicząca: Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (działające jako Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych)
Okres realizacji rzeczowej projektu: 01.06.2016 - 30.05.2025

Więcej informacji:
Ponad 18 mln zł dodatkowego dofinansowania z UE dla ważnych gdańskich projektów

__________________________________________
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego 2014-2020