Tytuł projektu: (pl/eng) | Rotterdam, Umea, Glasgow - tworzenie przykładowych dzielnic z zastosowaniem zrównoważonej energii / Rotterdam, Umea and Glasgow: Generating Exemplar Districts in Sustainable Energy Deployment | Akronim: | RUGGEDISED
| ||
Lider i Partnerzy (nazwa/ miasto, państwo)
| Całkowity budżet projektu oraz Budżet dla Miasta Gdańska (PLN/EUR) | Wkład własny (EUR/PLN - %) | Wartość dofinansowania z UE (EUR/PLN - %) | Źródło dofinansowania (pełna nazwa programu) | Termin realizacji (od dd/mm/rrrr do dd/mm/rrrr) |
Liderem projektu jest Rotterdam (Holandia). Partnerami projektu są Glasgow (Wielka Brytania) i Umeå (Szwecja). Te trzy miasta pełnią w projekcie rolę wiodącą (lighthouse). Natomiast Gdańsk, Brno i Parma są miastami replikującymi działania miast wiodących (fellow city). Dodatkowo z każdego miasta są partnerzy reprezentujący wyższą uczelnię, sektor przedsiębiorstw lub start - up. Z Gdańska są to: GIWK oraz Fundacja PICTEC. W sumie projekt realizuje 34 uczestników. | Całkowity budżet projektu: 19 562 867,50 EUR Budżet Miasta Gdańska: 279 346,25 EUR
| 0%
| 279 346,25 EUR / ok. 1 228 990 PLN – 100%
| Program Ramowy Unii Europejskiej HORYZONT 2020 Smart Cities
| 01.11.2016 – 31.10.2021 |
Charakterystyka projektu:
| Cele: 1) Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie czystego, bezpiecznego, atrakcyjnego, zintegrowanego i niedrogiego środowiska do życia. 2) Zmniejszenie oddziaływania na środowisko poprzez znaczną redukcję emisji CO2 i wzrost inwestycji z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. 3) Tworzenie środowiska stymulującego zrównoważony rozwój gospodarczy poprzez generowanie trwałych miejsc pracy. Działania: Każde z trzech miast wiodących – Rotterdam, Umeå i Glasgow wyznaczyło sobie po jednej modelowej dzielnicy, która w przeciągu pięciu lat trwania projektu przeobrazi się w smart city w mikroskali. Kluczem do sukcesu ma być kombinacja rozwiązań z zakresu nowoczesnych technologii, zrównoważonego transportu z naciskiem na elektryczny i inny bezemisyjny oraz zróżnicowanych źródeł energii. Rozwiązania przetestowane w modelowych dzielnicach będą następnie wdrażane nie tylko na kolejnych obszarach Rotterdamu czy Umeå, ale także w trzech miastach partnerskich. W trójce partnerów projektu, którzy przyglądają się poczynaniom liderów, znalazły się Gdańsk, czeskie Brno i włoska Parma. Także one rozpoczną przeobrażanie się w “smart miasta” od zmian w skali dzielnicy. W Gdańsku na dzielnicę modelową wybrano Dolne Miasto Rezultaty: W ramach projektu RUGGEDISED zaplanowano wiele wydarzeń mających na celu rozwijanie możliwości przeznaczonych dla decydentów oraz osób zaangażowanych we wdrażanie modelu smart city w lokalnym kontekście. Są to konferencje, webinary tematyczne, wizyty studyjne oraz newsletter. W ramach projektu prowadzone są prace nad 32 innowacyjnymi rozwiązaniami. W każdym z nich instytucje miejskie wspierane są przez lokalny (często dzielnicowy) biznes i przez naukowców z uczelni czy ośrodków badawczych. Oto przykładowe rozwiązania tworzone w ramach Ruggedised:
1. w Rotterdamie pod powierzchnią chodników i dróg zainstalowany zostanie wymiennik ciepła. Ciepło i chłód z nawierzchni będą “zbierane” i magazynowane. W zimie chodniki i pasy dla autobusów będą ogrzewane zmagazynowanym ciepłem, a przez to wolne od lodu. Podczas upałów chodniki i ulice będzie można chłodzić, przedłużając w ten sposób żywotność ich nawierzchni.
2. również w Rotterdamie trwają prace nad odzyskiwaniem energii termalnej z miejskich ścieków (mają temperaturę nieco ponad 20 stopni C). Ciepło ścieków z pryszniców dzielnicowego basenu ma być używane do ogrzewania wody w kranach na pływalni. Na poziomie dzielnicy energia termalna zbierana będzie ze ścieków w gospodarstwach domowych i wykorzystana m.in. do ogrzewania budynków.
3. w Umeå, która na modelowy fragment miasta wybrała dzielnicę uniwersytecką, powstaje system informatyczny pozwalający na monitorowanie i analizę zapotrzebowania na energię wewnątrz budynku (grzewczą i oświetleniową). Będzie testowany m.in. w 130 mieszkaniach na terenie campusu, które zajmują głównie studenci i goszczący naukowcy. Z uwagi na styl życia użytkowników spodziewana jest duża oszczędność energii.
4. na wielopoziomowym parkingu w Glasgow powstaje magazyn energii do ładowania samochodów elektrycznych. Wytwarzana będzie w kolektorze słonecznym umieszczonym na dachu parkingu. Kiedy zapotrzebowanie na ładowanie pojazdów będzie niskie, energia składowana będzie w miejscowym magazynie. Celem rozwiązania jest zminimalizowanie przesyłu wytworzonej w danym miejscu energii do sieci i umożliwienie wykorzystania jej lokalnie wtedy, gdy jest potrzebna.
Dzięki projektowi RUGGEDISED możemy uczyć się na cudzych błędach. Partnerzy lojalnie dzielą się swoimi porażkami, sukcesami i słabymi punktami testowanych rozwiązań, oszczędzając nam w ten sposób kłopotów w przyszłości. Biorąc udział w projekcie pokazujemy Gdańsk jako miasto otwarte na nowoczesne rozwiązania.
Nr Umowy: 731198 Strona www: http://www.ruggedised.eu | ||||
Koordynator projektu po stronie Miasta/Jednostki: | Imię: Joanna Nazwisko: Tobolewicz Stanowisko: Pełnomocniczka Prezydenta Miasta Gdańska ds. Energetyki Wydział Gospodarki Komunalnej Urząd Miejski w Gdańsku Telefon: 58 323 61 81 E-mail: joanna.tobolewicz@gdansk.gda.pl | ||||
Uwagi: |
|
RUGGEDISED
Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie czystego, bezpiecznego, atrakcyjnego, zintegrowanego i niedrogiego środowiska do życia.
13.12.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl