Poprawa dostępności Portu - partnerstwo w projektach zgłoszonych przez ZMPG S.A. o dofinansowanie w ramach SPO-Transport
- "Infrastruktura dostępu do rejonu Nabrzeża Przemysłowego" nr SPOT/1.2.2/17/04,
- "Poprawa dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk" nr SPOT/1.2.2/18/04,
- "Rozbudowa infrastruktury nabrzeżowej i drogowej Terminalu Promowego Westerplatte" nr SPOT/1.2.2/19/04.
I. Dane dotyczące Projektów (wg Umów o dofinansowanie Projektów z dnia 26.04.2005 r.)
Beneficjent Projektów: |
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. |
Partner Projektów: |
Gmina Miasta Gdańska |
Numery Projektów: |
SPOT/1.2.2/17/04, SPOT/1.2.2/18/04, SPOT/1.2.2/19/04 |
Wartość całkowita 3 Projektu: | 152 166 877,85 PLN |
Wartość dofinansowania z UE: | 79 694 891,71 PLN (75% wydatków kwalifikowanych |
Wkład Gminy Miasta Gdańska |
28 332 893,07 PLN |
Wartość dofinansowania Partnera z funduszy UE |
13 234 961,55 PLN |
Źródło dofinansowania: | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego |
Program: | Sektorowy Program Operacyjny - Transport w latach 2004 - 2006 |
Działanie: | 1.2. Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich. |
Okres realizacji: | 10.2005 r. - 09.2008 r. |
II. Charakterystyka Projektów
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. oraz Gmina Miasta Gdańska zrealizowały wspólnie trzy Projekty infrastrukturalne w ramach SPO Transport:
- "Infrastruktura dostępu do rejonu Nabrzeża Przemysłowego" nr SPOT/1.2.2/17/04
- "Poprawa dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk" nr SPOT/1.2.2/18/04
- "Rozbudowa infrastruktury nabrzeżowej i drogowej Terminalu Promowego Westerplatte" nr SPOT/1.2.2/19/04
Gmina Miasta Gdańsk jako Partner Projektów sfinansowała realizację części drogowej, natomiast Beneficjent tj. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. modernizację oraz rozbudowę nabrzeży i infrastruktury portowej. Podstawowymi efektami wspólnych przedsięwzięć były z jednej strony zwiększenie potencjału przeładunkowego w trzech rejonach portowych, a z drugiej - usprawnienie ich połączeń z drogową i kolejową siecią krajową i międzynarodową. Projekty wpisują się w cele Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, Priorytet 1: Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu oraz Działanie 1.2. Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich.
Projekt "Infrastruktura dostępu do rejonu Nabrzeża Przemysłowego" nr SPOT/1.2.2/17/04
A. Zarys historyczny
Przed realizacją Projektu elementy infrastruktury transportowej stanowiące przedmiot zadania posiadały ograniczone możliwości użytkowe, wynikające z niskich parametrów oraz degradacji technicznej. Wiadukt Ku Ujściu charakteryzował się ograniczoną nośnością (do 15 t), natomiast nawierzchnia drogowa na dojazdach do niego (ul. Ku Ujściu) wymagała natychmiastowej modernizacji. Ten stan rzeczy powodował konieczność wykorzystywania alternatywnego dojazdu do rejonu Nabrzeża Przemysłowego, prowadzącego poprzez dzielnicę mieszkalną Gdańsk Przeróbka, co dodatkowo stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu oraz stwarzało niedogodności dla okolicznych mieszkańców. Zły stan techniczny Nabrzeża Przemysłowego nie pozwalał na prowadzenie działalności przeładunkowej. Brak odpowiedniej komunikacji drogowej w bezpośrednim zapleczu nabrzeża oraz jego niska jakość uniemożliwiały zagospodarowanie terenów rozwojowych Gminy i portu w tym rejonie.
B. Opis Projektu
W ramach realizacji Projektu wykonano następujące zadania:
- Roboty hydrotechniczne wraz z zapleczem portowym
Odbudowano 100-metrowy odcinek Nabrzeża Przemysłowego; zakres zadania obejmował prace rozbiórkowe istniejących elementów nabrzeża oraz pełen zakres robót hydrotechnicznych (oczyszczenie dna kanału, roboty kafarowe, wyposażenie nabrzeża) i sieciowych ( roboty ziemne, sieć: elektroenergetyczna, oświetleniowa, wodociągowa, kanalizacja deszczowa).
- Roboty drogowe:
- Przebudowa wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu
Zakres zadania obejmował: rozbiórkę starego wiaduktu o nośności 15 t; pełen zakres robót związanych z przygotowaniem (roboty palowe, wykonanie fundamentów, przyczółków, muru oporowego) i wykonaniem nowego wiaduktu o udźwigu 50 t ; niezbędne roboty torowe, nowy przepust w ciągu ul. Chemików, nowe oznakowanie pionowe i poziome dróg.
- Przebudowa ul. Ku Ujściu
Wykonana została kompleksowa przebudowa ulicy Ku Ujściu na odcinku 600 m; zakres rzeczowy obejmował: roboty ziemne, budowę kanalizacji deszczowej, budowę wodociągu, ułożenie nowej nawierzchni, oświetlenie oraz nasadzenia zieleni.
Realizacja części drogowej Projektu zapewniła możliwość szybszego, bezkolizyjnego i bezpiecznego dostępu do portu dla taboru samochodowego oraz wyeliminowanie ciężkiego ruchu kołowego z dzielnicy mieszkaniowej Gdańsk Przeróbka. Jednocześnie poprawione zostało skomunikowanie rejonu portowego z centrum Gdańska oraz siecią dróg wyjazdowych z miasta, jak również udrożnienie drogowego układu komunikacyjnego łączącego rejon Nabrzeża Przemysłowego z podstawowym trzonem komunikacyjnym wschodniej części portu. Wykonane przedsięwzięcie w zakresie portowym stworzyło warunki do obsługi statków, co daje możliwości w zakresie rozwoju działalności przeładunkowej oraz logistyczno-dystrybucyjnej Portu Gdańskiego, jak również aktywizacji przemysłowej przyległych terenów rozwojowych.
Wg Umowy o dofinansowanie:
- wartość całkowita Projektu: 34.348.568,88 PLN,
- wartość dofinansowania z funduszy UE: 14.349.073,17 PLN.
Inwestycja została zakończona w grudniu 2007 r. Projekt jest zakończony pod względem rzeczowym i finansowym. Rozliczono również Umowę o dofinansowanie.
|
|
Projekt "Poprawa dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk" nr SPOT/1.2.2/18/04
A. Zarys historyczny
Nieodpowiedni stan techniczny infrastruktury hydrotechnicznej, jak również niewydolny układ drogowy obejmujący rejon i dojazdy do Wolnego Obszaru Celnego uniemożliwiały jego dalszy rozwój. Od 2003 r. ZMPG S.A. ze środków własnych prowadził odbudowę pierwszych 300 metrów nabrzeża WOC II. Projekt zakładał odbudowę pozostałych 300 metrów nabrzeża (drugie stanowisko statkowe). Wąskim gardłem dla rozwoju tego obszaru był także zły stan techniczny węzła drogowego, łączącego port z siecią drogową, a także złożoność rozwiązań komunikacyjnych istniejącego skrzyżowania (przez skrzyżowanie drogowe przechodziły torowiska tramwajowe i kolejowe, po których odbywał się regularny ruch).
B. Opis Projektu
W ramach realizacji Projektu wykonano następujące zadania:
- Roboty hydrotechniczne wraz z zapleczem portowym
Zakres zadania obejmował modernizację 301 m nabrzeża w basenie Władysława IV, w ramach której:
- linię cumowniczą w kształcie łuku zmieniono na proste odcinki w celu poprawy warunków cumowania statków,
- pogłębiono i ustabilizowano dno kanału portowego,
- wyposażono cały zmodernizowany odcinek nabrzeża w pełną infrastrukturę techniczną,
- wybudowano rampę ruchomą, przeznaczoną do obsługi statków ro-ro,
- w ramach przebudowy zaplecza nabrzeża wykonano place manewrowo-postojowe i drogi technologiczne o powierzchni
ponad 31 tys. m2 z pełną infrastrukturą techniczną podziemną i naziemną.
- Roboty drogowe:
Zakres zadania obejmował przebudowę dojazdu drogowego do terenu WOC o powierzchni ponad 8 tys. m2. Przebudowano
ul. Oliwską jako główną ulicę dojazdową do Wolnego Obszaru Celnego (droga krajowa) wraz ze skrzyżowaniem ulic Oliwska-
Przemysłowa z przejazdem kolejowym. Dobudowane zostały dodatkowe pasy ruchu, poprawiono geometrię skrzyżowania,
wymieniono odcinki nawierzchni dróg i chodników oraz całościowo przebudowano podziemną infrastrukturę techniczną, jak
również sieć trakcji tramwajowej.
Bezpośrednim efektem realizacji Projektu jest zwiększenie potencjału przeładunkowego Wolnego Obszaru Celnego poprzez odbudowę nabrzeża WOC II, budowę rampy ro-ro oraz uzyskanie dwóch stanowisk statkowych. Dodatkowo udrożniono dojazd do nabrzeża oraz stworzono zaplecze postojowo-manewrowe, a także zapewniono miejsca postojowe dla samochodów ciężarowych (130). Przebudowa skrzyżowania poprawiła płynność ruchu na dojeździe do WOC oraz do Bazy Promowej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, co w konsekwencji usprawni dojazd dla ciężkiego transportu samochodowego, wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszego, kołowego i szynowego oraz zmniejszy poziom emisji spalin. Realizacja projektu stworzyła warunki infrastrukturalne dla rozwoju portu gdańskiego oraz w znacznym stopniu poprawiła jego dostępność i skomunikowanie z siecią dróg krajowych.
Wg Umowy o dofinansowanie:
- wartość całkowita Projektu: 53.882.567,58 PLN,
- wartość dofinansowania z funduszy UE: 28.694.035,86 PLN.
Inwestycja została zakończona w grudniu 2007 r. Projekt jest zakończony pod względem rzeczowym i finansowym. Rozliczono również Umowę o dofinansowanie.
|
|
Projekt "Rozbudowa infrastruktury nabrzeżowej i drogowej Terminalu Promowego Westerplatte" nr SPOT/1.2.2/19/04
A. Zarys historyczny
Terminal Promowy Westerplatte napotykał na dwojakiego rodzaju ograniczenia. Pierwszym z nich był niewydolny układ komunikacyjny na przedpolu Terminalu, charakteryzujący się ograniczoną przepustowością i skomplikowanym systemem skrzyżowań drogowych. Drugim znaczącym ograniczeniem był brak technicznych możliwości jednoczesnej obsługi więcej niż jednego statku. Koniecznym było zwiększenie liczby stanowisk do obsługi statków i zapewnienie łatwiejszego dostępu statków do nabrzeży portowych.
B. Opis Projektu
W ramach realizacji Projektu wykonano następujące zadania:
- Roboty hydrotechniczne wraz z zapleczem portowym
W wyniku realizacji Projektu otrzymano następujące produkty:
- zmodernizowane 630,9 m nabrzeża,
- dwa dodatkowe stanowiska promowe,
- place manewrowo-postojowe i drogi technologiczne o powierzchni ponad 26 tys. m?.
- Roboty drogowe:
- przebudowa wjazdu do Terminalu Promowego Westerplatte.
Pierwotny zakres robót drogowych, zaplanowanych w Umowie o dofinansowanie Projektu, został ograniczony z powodu kolizji
nowego rozwiązania wjazdu na Terminal z założeniami Wojewódzkiego Pomorskiego Konserwatora Zabytków, dotyczącymi
odbudowy odnalezionych zabytkowych obiektów byłej składnicy wojskowej Westerplatte. Projekt zastępczy dojazdu do
T PW objął modernizację skrzyżowania na przedpolu Terminalu, głównie poprzez poprawę geometrii wjazdu na teren Terminalu
oraz poprawę istniejącego oznakowania i organizacji ruchu.
Bezpośrednim efektem realizacji Projektu jest stworzenie bazowej infrastruktury portowej do równoległej obsługi co najmniej trzech statków typu ro/ro, pasażerskich i promów, jak również zwiększenie przepustowości i podniesienie bezpieczeństwa ruchu w układzie drogowym na przedpolu Terminalu. Zrealizowana inwestycja stworzyła warunki do wzrostu przewozów promowych i żeglugi bliskiego zasięgu, a także poprawy wydajności i jakości usług portowych poprzez możliwość wprowadzenie w szerszym zakresie transportu multimodalnego. W wyniku realizacji Projektu wzrośnie bezpieczeństwo ruchu drogowego na przedpolu i dojazdach do Terminalu, a także poprawi się stan środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie przyczyni się również do wzrostu atrakcyjności gospodarczej i aktywizacji obszarów zlokalizowanych w rejonie wschodniej strony portu.
Wg Umowy o dofinansowanie:
- wartość całkowita Projektu: 63.935.741,39 PLN,
- wartość dofinansowania z funduszy UE: 36.651.782,68 PLN.
Część hydrotechniczna inwestycji została zakończona w grudniu 2007 r., natomiast część drogowa we wrześniu 2008 r. Projekt jest zakończony pod względem rzeczowym i finansowym. Rozliczono również Umowę o dofinansowanie.
Więcej informacji o Projektach na stronie www.portgdansk.pl