Budowa Trasy Sucharskiego to jeden z najważniejszych projektów realizowanych przez Gminę Miasta Gdańska w perspektywie finansowej 2007-2013.
Informacje ogólne o Projekcie
Tytuł projektu: |
Połączenie dróg krajowych - Trasa Sucharskiego |
|
Beneficjent: | Gdańsk – miasto na prawach powiatu | |
Partner: | Nie dotyczy | |
Jednostka Realizująca Projekt: | Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o. | |
Umowa o dofinansowanie: | nr POIS.08.02.00-00-062/10-00 z dnia 19 czerwca 2012 r. Aneks 1 nr POIS.08.02.00-00-062/10-01 z dnia 10 kwietnia 2015 r. |
|
Całkowita wartość Projektu: | 439 841 637,77 zł | |
Wydatki kwalifikowalne: | 412 846 367,30 zł | |
Wydatki niekwalifikowalne: | 26 995 270,47 zł | |
Maksymalne dofinansowanie z funduszy UE: |
350 919 412,20 zł | |
Poziom dofinansowania: | 85% wydatków kwalifikowalnych | |
Źródło dofinansowania: | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego | |
Program: | Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 | |
Oś Priorytetowa: | VIII. Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe | |
Działanie: | 8.2. Drogi krajowe poza siecia TEN-T | |
Instytucja Zarządzająca: | Ministerstwo Rozwoju | |
Instytucja Wdrażająca: | Centrum Unijnych Projektów Transportowych | |
Okres realizacji rzeczowej projektu: | 2011 r. – 2014 r. |
Gmina pozyskała środki na realizację projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt dedykowany jest idei zwiększenia konkurencyjności Portu Morskiego w Gdańsku poprzez poprawę jego dostępności. Jednak najważniejszą korzyścią płynącą z jego realizacji jest wyprowadzenie pojazdów ciężarowych i tranzytowych z centrum Gdańska. Trasa Sucharskiego ma również duże znaczenie ponadregionalne, jest wpisana
w sieć korytarzy transportowych Trans - European Network -Transport (TEN-T).
Informacje dotyczące realizacji inwestycji:
Ze względu na zasięg inwestycji i konieczność ciągłego utrzymania ruchu już w założeniach czyli w Studium Wykonalności podzielono inwestycję na trzy zadania:
- Zadanie I Odcinek od Obwodnicy Południowej Gdańska do Węzła Elbląska;
- Zadanie II Odcinek od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu;
- Zadanie III Odcinek od Węzła Ku Ujściu do Terminala Westerplatte.
Pierwszą przysłowiową łopatę wbito na zadaniu trzecim w kwietniu 2011r. Odcinek od Węzła Ku Ujściu do Terminala Promowego Westerplatte o długości 2,650 km został zrealizowany przez firmę Skanska S.A. i oddany do użytku w czerwcu tego samego roku.
W ramach tego zadania wykonano m.in.:
- Modernizację istniejącej jednojezdniowej ul. maj. H. Sucharskiego od Węzła Ku Ujściu do ul. kpt. Poinca;
- Wybudowano układ odwodnienia powierzchniowego jezdni;
- Wybudowano chodniki dla pieszych;
- Przebudowano kolizje.
Roboty budowlane na zadaniu pierwszym rozpoczęły się w czerwcu 2011. Generalnym wykonawcą została firma Budimex S.A. Niespełna trzy kilometrowy odcinek od Obwodnicy Południowej Gdańska do Węzła Elbląska został oddany do użytku z dniem 30.04.2013 r.
W ramach tego zadanie wykonano:
- Budowę dwóch pasów jezdni klasy GP;
- Budowę Węzła Błonię;
- Przebudowę Węzła Elbląska;
- Wybudowano 5 wiaduktów;
- Wybudowano tunel dla pieszych;
- Wybudowano drogi dojazdowe oraz ekrany akustyczne.
Zadanie drugie również rozpoczęto w czerwcu 2011 r. Generalnym wykonawcą została firma Skanska S.A., która oddała do użytku odcinek od Węzła Wosia Budzysia do Węzła Ku Ujściu w dniu 30.11.2012 r.
Zadanie drugie o długości 2,692 km obejmowało:
- Budowę dwóch pasów jezdni drogi klasy GP;
- Budowę dwóch węzłów: Wosia Budzysza i Ku Ujściu;
- Budowę czterech wiaduktów;
- Budowę dróg serwisowych, dojazdowych, zbiorczych w zakresie zadania;
- Wybudowano zatoki postojowe z wbudowanymi stanowiskami do ważenia;
Instytucją Wdrażającą dla VIII Priorytetu POIiŚ jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych: www.cupt.gov.pl
Główny serwis Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: www.pois.gov.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013